Alan Sumina i Zoran Vučinić osnivači su tvrtke Nanobit i tvorci aplikacija za mobitele. Zahvaljujući svojoj dobroj ideji - postali su uspješni poduzetnici
Znate li zaraditi zahvaljujući mobilnom telefonu?
Kao mnogo puta do sada, iskustvo pokazuje kako dobre ideje i znanje mogu postići velike stvari. Možda ne velike u svjetskim okvirima no, sjetimo se kako su i divovi poput Applea i Microsofta krenuli iz garaže. Alan Sumina i Zoran Vučinić osnivači su tvrtke Nanobit i tvorci aplikaciju za mobitele Tap&Track. Zahvaljujući svojoj dobroj ideji - upravo ta aplikacija je postala vrlo popularna u SAD-u. Kako su počeli, što na njihovom primjeru možemo naučiti i kako su došli od ideje do realizacije, saznajte u nastavku.
Alan Sumina i Zoran Vučinić su mladi, uspješni dvojac, vlasnici tvrtke Nanobit d.o.o., koji su pametno iskoristili tržište aplikacija. S obzirom na to da je Alan elektrotehničar odnosno popularno zvani "FER-ovac", a Zoran se dugo bavi informatikom, to i nije bio težak posao. Kao i uvijek, najvažnije je imati dobru ideju koja će se uspješno realizirati. Oni su je imali te su iskoristili američko tržište da uspješno lansiraju svoju aplikaciju Tap&Track.
Kako je došlo do nastanka te ideje i kasnije same aplikacije?
Tap&Track je specijalizirana aplikacija koja je pomogla stotinama tisuća ljudi da preuzmu kontrolu nad svojim prehrambenim navikama i riješe zdravstvene probleme prouzrokovane prekomjernom tjelesnom težinom. Aplikacija je dizajnirana za iPhone & iPod Touch uređaje te je kompatibilna sa iPad-om. Sadrži brojne funkcionalnosti te bazu sa nutritivnim vrijednostima od preko 200.000 primjeraka hrane.
"Ideja za izradu Tap & Tracka dogodila se nekako spontano. Proučavali smo što bi mogli napraviti za iPhone i došli smo na ideju da bi mogli napraviti program koji će ljudima omogućiti jednostavno praćenje unesenih kalorija i davati povratne informacije kako postići željenu težinu. Sama pomisao da prodajemo na tržištu SAD-a, zemlji u kojoj značajan broj ljudi ima problema s viškom kilograma, dodatno nas je motivirala da krenemo u realizaciju naše ideje", objasnio je Alan Sumina te dodao:
" Skupili smo novac za kupnju prvog iPhonea, Zoran je započeo raditi na dizajnu i funkcionalnosti, a ja sam krenuo programirati prve linije koda naše nove aplikacije. Prije nego što smo postigli uspjeh s našom aplikacijom, ja sam studirao na FER-u, a Zoran je radio u jednoj informatičkoj tvrtki. Danas smo oboje u potpunosti posvećeni razvoju novih proizvoda unutar Nanobita. Danas nas je u timu ukupno 12, s time da stalno zapošljavamo nove ljude, tako da će nas vrlo brzo biti više. Svi smo u firmi mladi. Zoran ima 31., a ja 24. Prosjek godina u firmi je 26."
Što se tiče početnih ulaganja, postepeno su skupljali novac. "Potreban nam je bio novac za kupnju iPhonea i Maca. Kao student, programirao sam honorarno za druge firme i malo po malo uspjeli smo skupiti novac." Nastavlja, kako su se upuštali u posao, a da ništa prije toga nisu znali što ih čeka.
"Teško je bilo raditi 6 mjeseci na proizvodu za koji nije bilo nikakve garancije da će upaliti. Također, programirali smo za sasvim novu platformu, nismo znali ništa o tržištu na koje smo ulazili. Međutim, upravo zato jer smo bili među prvima s tako kvalitetnim proizvodom, ljudi su prihvatili našu ideju i postigli smo veliki uspjeh. Kasnije su se stvari razvijale same po sebi."
O čemu ovisi uspjeh projekta?
Mnogima možda nije jasno koliko se zapravo može živjeti od ovakve vrsta posla. Alan Sumina nam je otkrio taj detalj kao i kakva je budućnost mobilnih aplikacija.
"Može se živjeti, dapače, naši programeri u prosjeku imaju veće plaće od kolega po drugim, puno većim firmama. Međutim, vrlo je važno biti u toku s aktualnim trendovima i da radite nove i kvalitetne proizvode.
Što se tiče budućnosti mobilnih aplikacija, prema svim relevantnim analitičkim kućama - budućnost je jako svijetla. Međutim, kako raste tržište, raste i konkurencija jer se sve više tvrtki okreće razvoju mobilnih aplikacija. Prije šest mjeseci mi smo se okrenuli izradi mobilnih igara jer je tržište aplikacija jako zasićeno."
U rujnu prošle godine lansirali su igru za iOS uređaje - World Of Fashion. Igra vas smješta u ulogu mlade vlasnice modnog dućana, a vaša misija je razviti svoj dućan, otključati dizajnersku odjeću i povezati se zajedno sa vašim facebook prijateljima. World Of Fashion je prva igra temeljena na razvijenom razvojnom okruženju društvenih igara na internetu a posebno je zanimljivo kako je preuzimanje i samo igranje je potpuno besplatno. U manje od mjesec dana, igra je preuzeta više od 200.000 puta.
Otkrio nam je i koliko je teško realizirati ideje, koji su im planovi za budućnost te što misli kakva je budućnost za mlade u Hrvatskoj. "Mogućnost realizacije ideje je jako individualna. Mi smo uspjeli jer smo vjerovali u svoje ideje, napravili smo kvalitetan proizvod koji je bio potreban tržištu i bili smo među prvima. Puno faktora ovisi o tome hoće li vaš projekt uspjeti ili propasti, ali najvažnije je da radite nešto novo i bolje od konkurencije.
U budućnosti planiramo izdavanje novih proizvoda, uglavnom mobilnih igara te širenje na druge platforme osim iPhonea i iPada. Što se tiče budućnosti za mlade u Hrvatskoj, s obzirom na situaciju doista ne znam što reći, ali držim palčeve da će biti svijetla!"
Njihovu kvalitetu aplikacija nisu prepoznali samo korisnici već i ugledne američke novine. New York Times je njihovu aplikaciju Tap&Track proglasio jednom od najboljih aplikacija za praćenje kalorija na mobitelima, a Harvard Health je, također, pisao o njima. Primjer ovih mladih stručnjaka pokazuje kako je usprkos svim poteškoćama moguće uz pravo znanje, ali i dobru i pogođenu ideju - uspješno startati u svijetu poduzetništva.