Riječanin Roberto Bartini Jurija Gagarina je poslao u svemir, za Ruse je projektirao više od 60 aviona, a njegovi spisi zapečaćeni su na idućih 300 godina
Zaboravljeni riječki genij kojeg postavljaju uz bok Nikoli Tesli
Roberto Bartini, nepoznati riječki dizajner aviona, nagrađen je nedavno bistom u Rusiji. Bio je mentor ruskom “ocu svemirskog programa” Sergeju Koroljevu te vodeći član tima koji je organizirao Gagarinov let u svemir.
U Žukovskom, 25 kilometara jugoistočno od Moskve, 22. rujna 2017. otvorena je Aleja poznatih ruskih aviokonstruktora, među kojima je i bista rođenog Riječanina Bartinija.
Riječki genij u svoje vrijeme zadužio je avioindustriju, svemirska istraživanja, a neki ga stavljaju rame uz rame s Nikolom Teslom. Rodio se 14. svibnja 1897. godine u Rijeci pod imenom Roberto Ludvigovich di Bartini. Nakon što je završio gimnaziju, 1916. godine otišao je u školu rezervnih časnika u slovačkom gradu Banska Bystrica, gdje su ga iste godine na austrougarsko-ruskom ratištu zarobili ruski vojnici u vrijeme Prvog svjetskog rata. Vratio se 1920. godine u Italiju.
Kad se vratio u Italiju, upisao se na milansku Politehniku. U to vrijeme radi kao običan radnik, politički je angažiran i uči pilotirati u Rimu s Renatom Donatijem 1922. godine. Iako je Roberto plemenita podrijetla imao izrazito ljevičarske stavove, a prema izvorima, navodno je jedan od utemeljitelja Komunističke partije Italije.
Rigorozni marksist
Vrh njegove stranke 1923. godine dopustio mu je odlazak u Sovjetski Savez kako bi ga sačuvali od dolazećeg fašizma i kako bi pridonio učvršćenju nove komunističke države kao projektant zrakoplova. Kao i marksisti, imao je viziju internacionalizacije društva te se pridržavao principa klasne borbe stavljajući to iznad vrijednosti domovine i nacionalnih osjećaja. Kad je otišao iz Italije, nije dovršio studij, pa su mu u Sovjetskom Savezu dopustili da se unovači u Crvenu armiju, gdje se nastavio usavršavati u eksperimentalnom centru pomorskog zrakoplovstva u Sevastopolju. Tu je projektirao svoje prve zrakoplove.
Prvi projekti odnosili su se na tri hidroaviona i jedan novi tip lovačkog zrakoplova, koji su ocijenjeni vrlo zanimljivim, tako da su stručnjaci instituta CAHI, Centralni institut aerodinamike i hidrodinamike, dali zeleno svjetlo za nastavak rada mladog inženjera. Promaknut je te je postao glavni u Uredu za eksperimentalne projekte.
Bombarder od 40.000 kg
Njegov prvi projekt koji je realizirao je pomorski torpedni bombarder MTB 1930. godine. Zrakoplov je imao dva trupa koja su spojena središnjim polukrilima, a bio je težak 40.000 kilograma.
Bombarder je bio odličan za izviđanje i bombardiranje dalekih ciljeva. Iste godine u SSSR-u je provedena reorganizacija državne industrije. Nekoliko ureda spojeno je u jedan CKB - središnji ured za projektiranje, kako bi se povećalo projektiranje novih aviona koje je tražila vojska. Sukladno tome, svaki avion je imao oznaku CKB plus broj. Ured je bio aktivan do 1940., a osim Bartinija projektirali su Jakovljev, Polikarpov i drugi. Dolazilo je do ljubomore i rivalstva među projektantima, a avioni su se počeli imenovati inicijalima pojedinca. Bartini, kao marksist, tome se protivio zbog isticanja pojedinca, a ne kolektiva.
Kao većina genijalaca Robert Bartini bio je osebujna ličnost. Pisao je pjesme, slikao, govorio šest jezika. Prema njegovoj želji, svi radovi i dokumentacija koju nije objavio za života zatvoreni su na 300 godina.
Staljin ga je rehabilitirao
Bartini je sigurno cijelo vrijeme bio pod paskom NKVD-a i ostalih službi. Osim toga, dosta godina, kao i drugi znanstvenici i inženjeri, proveo je po raznim institutima, od kojih mnogi nisu imali čak ni ime već samo poštanski broj, kazao je povjesničar William Klinger, koji se posvetio istraživanju Roberta Bartinija. Zbog navodnoga kritičkog pisma Staljinu Bartini je prestao raditi. No kad je projektirao zrakoplov STAL 7, letjelicu za tvornicu DAR, koja je srušila brzinski rekord prešavši udaljenost od 5000 kilometara za 12 i pol sati, Staljin ga je rehabilitirao zbog toga.
Jedan od razloga zbog kojih je Bartini upadao u probleme, bio je u tome što se nije bojao autoriteta, pa je svakome govorio što misli, a to u tadašnjim vremenima nije bilo politički pametno, rekao je Klinger. Tijekom 50-ih godina 20. stoljeća Bartini radi na razvoju duplih delta krila, za koja je izračunao da su optimalna za nadzvučne letove, a koja će kasnije svoju punu primjenu naći na Concordeu i Tupoljevu.
Većina Bartinijevih projekata nije nikad otišla dalje od prototipa, što je, čini se, odgovaralo i samom Bartiniju.
- On se nije želio baviti serijskom proizvodnjom, želio je samo projektirati i istraživati. Na neki način možemo ga usporediti s Nikolom Teslom. Dok je Tesla smišljao modele i računao, Thomas Edison bavio se proizvodnjom. Bartini je bio pravi renesansni genij, čiji rad daleko prelazi okvire aeronautike - smatra Klinger.
Preminuo je 6. prosinca 1974. godine u Moskvi, gdje su ga zbog njegova plemenitog podrijetla imenovali kao Crvenog Barona.
1. Bartinijev projekt bio je i razvoj nadzvučnog strateškog bombardera A-57. Bombarder A-57 nazvan je službeno i leteći brod
2. Bartini Beriev VVA-14 bila je eksperimentalna amfibija s okomitim polijetanjem razvijena u Sovjetskom savezu
3. Šef ruskog svemirskog programa Koroljev inzistirao je da mu Bartini bude mentor i vodeći član tima zbog znanja o aerodinamici, dizajnu letjelica i motora. Bartini je osmislio krila uz pomoć kojih je letio Gagarinov modul