Obavijesti

News

Komentari 21

Udarili u brdo kod Dubrovnika i srušili se, poginulo je 35 ljudi...

Udarili u brdo kod Dubrovnika i srušili se, poginulo je 35 ljudi...
1

Na današnji dan prije 22 godine, nedaleko od zračne luke u Čilipima, srušio se američki vojni zrakoplov u kojem je bio tadašnji ministar trgovine SAD-a Ronald Brown i delegacija od još 34 ljudi

Povodom obljetnice tragedije u Memorijalnoj kući u povijesnoj jezgri Dubrovnika održana je komemoracija.

Prvi tajnik Veleposlanstva SAD-a Matthew Garrett izjavio je tom prilikom kako SAD i Hrvatska gaje dugo prijateljstvo i suradnju, a komemoracija je znak snage međusobnih odnosa.

- Ron Brown je danas simbol jake veze SAD-a i Hrvatske u našim zajedničkim naporima ponovne izgradnje Hrvatske i regije nakon rata - rekao je Garrett.

Svi su poginuli: Boeing udario u brdo kraj Dubrovnika i pao
Svi su poginuli: Boeing udario u brdo kraj Dubrovnika i pao

- Prisjećamo se pogibelji 35 ljudi, među njima i američkog ministra trgovine Rona Browna. Žao nam je zbog tako velike tragedije. Hrvatska i SAD oduvijek su imali odlične odnose, a željeli bismo da budu još bolji, počevši od vize između dviju država - rekla je zamjenica dubrovačko-neretvanskog župana Žaklina Marević.

Zamjenica gradonačelnika Dubrovnika Jelka Tepšić izjavila je kako je tragično stradala delegacija predstavljala iskaz pomoći Hrvatskoj i Dubrovniku u vremenu neposredno nakon Domovinskog rata.

- Naša je obveza i čast prisjetiti se njihove žrtve koja nam treba biti poticaj da očuvamo prijateljstvo i odlične odnose s SAD-om”, rekla je Tepšić.

U knjigu žalosti upisali su se prvi tajnik Veleposlanstva SAD-a Matthew Garrett, zamjenica župana Žaklina Marević, zamjenica dubrovačkog gradonačelnika Jelka Tepšić te načelnik Općine Konavle Božo Lasić. Nakon komemoracije dužnosnici su se uputili na mjesto pada zrakoplova položiti cvijeće i upaliti svijeće u znak spomena na preminule.

Na današnji dan 1996. godine avion Ratnog zrakoplovstva SAD-a Boeing 737-200 verzije CT-43A srušio se pri slijetanju na aerodrom u Čilipima pokraj Dubrovnika. 

U njemu je, zajedno s još 28 putnika i šest članova posade bio američki ministar trgovine Ron Brown. Pokušavajući prići aerodromu Čilipi, avion se zabio u brdo Sveti Ivan. U nesreći je poginulo i dvoje hrvatskih državljana. 

Grgo Jelavić/Pixsell

Punog imena Ronald Harmon Brown rođen je 1. kolovoza 1941. u Washingtonu, a odrastao je u New Yorku. Kao dijete glumio je u reklami za Pepsi-Colu, jednu od prvih koja je bila namijenjena afroameričkoj populaciji. Bio je prvi Afroamerikanac u fakultetskom bratstvu Sigma Phi Epsilon, a završio je studij prava. Radio je kao odvjetnik i lobist te je uspješno sudjelovao u predsjedničkoj kampanji Billa Clintona koji ga je nakon pobjede 1993. godine imenovao ministrom trgovine. 

Po njemu su posthumno nazvane i dvije američke nagrade, ratni brod te zaklada za stipendiranje studenata. 

Nesreća u kojoj je stradao 1996. godine bila je treća zrakoplovna nesreća u hrvatskom zračnom prostoru. Američki zrakoplov Boeing 737, inače prenamijenjen u vojne svrhe iz komercijalnih, prevozio je Browna i njegove najbliže suradnike u Dubrovnik. Kako izvještava emisija Mayday, Brown je u ratom zahvaćena područja došao kako bi ponudio financijsku pomoć koja bi omogućila brži rast ekonomije zahvaćenih zemalja. Smatrao je da bi ekonomska stabilnost regije mogla učvrstiti tek nastali mir. 

Tog dana su svi komercijalni letovi bili otkazani zbog lošeg vremena, kiše i bure. No, istraga je pokazala kako je za nesreću odgovoran pilot te loše navođenje na tlu, a ne nevrijeme. U nesreći je poginulo 34 čovjeka, a jedina preživjela, stjuardesa Shelly Kelly umrla je doktorima na rukama. 

Aerodrom godinama bio uništen 

Osim kiše, bure i magle koja je prijetila američkoj delegaciji u zrakoplovu, pilot Ashley Davis nije znao da je zračni prostor i dalje pod oprezom zbog tek nedavno završenog Domovinskog rata. 

Zbog promjene rute dodatno su kasnili na aerodrom u Čilipima koji godinama, također zbog rata, nije bio u pogonu. Zbog okupacije bio je zatvoren nekoliko godina, a četiri mjeseca nakon završetka rata na dubrovačkom području još uvijek nije imao svu potrebnu tehnologiju.

Za razliku od ostalih aerodroma u svijetu, dubrovački nije imao sofisticirane uređaje koji bi pomagali u slijetanju i polijetanju zrakoplova. Nije čak imao ni radar za slijetanje već je imao dva odašiljača koji su slali zrakoplovu signale. Kada bi piloti primili signal znali su gdje su te su se mogli orijentirati po karti dalje. 

Piloti nisu dobili ni prvi signal kada im se javio iskusniji pilot te im preporučio da zbog lošeg vremena preusmjere let i slete u Split. Naravno, ministar Brown i ostali visoki službenici ne bi bili oduševljeni idejom dodatnog kašnjenja u Dubrovnik, pa je Davis odlučio ipak sletjeti u Dubrovnik. 

Nešto prije tri sata poslijepodne, avion je nestao i nije se više javio dubrovačkim kontrolorima leta. 

Nakon četiri sata potrage, pronađeni su ostaci Boeinga 737 na brdu Sveti Ivan. Stotinjak hrvatskih policajaca i vojnika pretraživalo je brdo i pronašlo stjuardesu Kelly u repu aviona, jedinom dijelu Boeinga koji je ostao čitav nakon pada. 

Iako neki mediji tvrde da je Kelly bila u dobrom stanju kada su ju pronašli, s tek nekoliko masnica i ogrebotina, drugi pak tvrde da je pronađena onesviještena te ozlijeđene kralježnice. Nažalost, preminula je ubrzo od ozljeda. 

Problemi u istrazi 

Od samog početka istraživački tim bio je u lošoj poziciji. Za razliku od komercijalnih zrakoplova, ovaj vojni nije imao sustav za snimanje razgovora u kokpitu niti sustav za praćenje podataka leta. Ono što bio standard u komercijalnima, nije bilo potrebno u vojnim zrakoplovima. 

Obzirom da su ostaci aviona pronađeni čak tri kilometra dalje od aerodroma, postavilo se pitanje kako je tako iskusna posada mogla skrenuti s kursa. 

Istraga je pokazala da nije bio problem u signalima koji su navigirali avion prema zračnoj luci, već da su se pilot i kopilot odlučili na još stariji sustav navigacije, a koji je vjerojatno krivo izračunao kamo bi avion trebao ići. 

No, još jedan veliki propust utjecao je na sudbinu putnika i posade. Naime, karta prema kojoj su letjeli nije imala točno propisane sigurnosne visine. Odnosno, avion je letio puno niže nego što je smio kad se krenuo spuštati u zračnu luku. To, kao i ostali čimbenici utjecalo je na stravičan ishod. 

Boeing CT-43 nije bio ni dobro opremljen za takvo slijetanje. Finalno izvješće pokazalo je da je upravo više faktora uzrokovalo udar aviona u brdo. 

Nešto više od navigacijske greške 

No, iako je utvrđeno da je navigacijski sustav zapravo glavni uzrok pogibije, neke kasnije informacije počele su buditi sumnju. 

Navodno, Ron Brown pronađen je s ranom u glavi koja izgleda kao da je od metka. Bez obzira na to, nad njegovim tijelom nikada nije obavljena autopsija, a nije ni naređena. 

Druga sumnjiva stvar je dio procesa istraga zrakoplovnih nesreća. Air Force koji je bio zadužen za istragu je, prema protokolu, morao prvo utvrditi je li avion pao zbog nesreće, napada, sabotaže ili mehaničkog problema. U ovom slučaju su istražitelji preskočili prvi korak te odmah krenuli utvrđivati uzrok nesreće. 

Air Force je objavio kako je jedan od signalnih tornjeva bio ukraden prije pada aviona. To je potaknulo mnoga nagađanja o tome da je netko namjerno maknuo pilote s kursa. 

Zadnja sumnjiva stvar oko istrage vezana je uz šefa navigacije, Nike Jerkuića koji je pronađen mrtav tri dana nakon nesreće, a policija je izvijestila kako se radilo o samoubojstvu. On je bio jedini koji bi mogao objasniti okolnosti pada zrakoplova. 

Teorije zavjere

Postoji teorija zavjere da je u pad zrakoplova upletena CIA. 

U sukobu s vojnim i obavještajnim agencijama Clintonova je uprava prenijela kontrolu nad prodajom satelita u ministarstvo trgovine na čijem je čelu bio Brown. Dvadeset dana kasnije izgubio je život, a ukoliko se doista radilo o sabotaži, prvi sumnjivac upravo je CIA.

U nesreći u  kojoj je poginulo 29 putnika i šest članova posade, a jedina preživjela, stjuardesa Shelly Kelly umrla je doktorima na rukama, upravo je njena smrt bila izvor brojnih teorija zavjera. 

Kelly je letjela u repu aviona i preživjela je pad aviona samo s modricama, ogrebotinama i krvavim nosom, kako izvještavaju neki mediji. Kada je helikopter hitne pomoći sletio, uspjela je sama hodati i ući u njega. Liječnici su smatrali njezine ozlijede lakšima.

No, kad je helikopter sletio, Kelly je bila mrtva. Umrla je od reza na bedrenoj arteriji za koju je mrtvozornik utvrdio da je nastala tri sata nakon drugih ozljeda. 

Službena izvješća nisu pokazala da je Kelly bila u dobrom stanju kad je nađena. Bila je živa, no ozlijeđene kralježnice, a zbog lošeg vremena i čekanja helikoptera hitne pomoći, doktori ju nisu uspjeli održati na životu. 

Hrvatska u to vrijeme nije još puno pažnje posvećivala samim istragama zrakoplovnih nesreća, sustav istraga uređen je tek 2001. godine, a upletenost SAD-a dodatno je utjecala na mali broj službenih izvještaja o padu zrakoplova B737-200 CT-43A prilikom slijetanja u dubrovačku zračnu luku u Čilipima. 

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 21
Admiral NATO-a i dramatična poruka: 'Pripremite se za rat'
PORUKA IZ BRUXELLESA

Admiral NATO-a i dramatična poruka: 'Pripremite se za rat'

Visoki NATO-ov admiral pozvao je u ponedjeljak poslovne ljude da pripreme "ratni scenarij" i prilagode svoju proizvodnju i distribuciju kako bi bili što manje izloženi ucjenama Rusije i Kine
Omamio ga i utopio u Kupi da se domogne BMW-a, Karlovčani u šoku: 'Dobro znamo ubojicu'
DETALJI UŽASA

Omamio ga i utopio u Kupi da se domogne BMW-a, Karlovčani u šoku: 'Dobro znamo ubojicu'

Amara Softića (34) iz BiH ubojica Jura U. (23) napao je zbog BMW-a. U međuvremenu su ga priveli zbog krađe i napada na ženu na koju je s krivotvorenim papirima prepisao auto
Kako je došlo do afere Beroš? Daju milijune eura, a nitko ne provjerava prave cijene uređaja
NEVJEROJATNI DETALJI

Kako je došlo do afere Beroš? Daju milijune eura, a nitko ne provjerava prave cijene uređaja

Godišnje odlazi više od 50 milijuna eura za kupnju bolničkih uređaja mimo planiranirane nabave. Ministar sam odlučuje što će odobriti bez kontrole. Sporna tri mikroskopa nisu jedini koji su kupljeni na spornim natječajima