Zbog novog sustava HAC će morati oformiti novu službu kontrole sličnu slovenskom DARS-u. Zbog novog modela naplate trebat će mijenjati i Zakon o cestama. Nema informacija hoće li vožnja pojeftiniti
Tijekom 2026. stiže novi model naplate autoceste: HAC bi trebao dobiti svoje 'policajce'
Turistička sezona 2026. trebala bi ući u povijest hrvatskog prometa, kad bi kilometarske kolone na autocestama trebale otići u povijest. Tad bi, prema najavama Hrvatskih autocesta, trebao proraditi novi sustav naplate cestarine. Ukinut će rad naplatnih kućica i rampi, a umjesto njih će posao preuzeti ENC senzori i kamere za očitavanje registarskih tablica. Nakon ulaska Hrvatske u Schengen i prestanka kontrole na granicama sa Slovenijom i Mađarskom, odlazak na odmor trebao bi proći "bez glavobolje".
Prema objavi HAC-a, među deset ponuda u nadmetanju za novi model naplate odabrali su tvrtke iz Češke i Slovačke.
- Odabrana je najpovoljnija ponuda Zajednice ponuditelja SkyToll, a. s. Bratislava, Slovačka i TollNet a.s., Prag, Češka. Cijena ponude bez PDV-a je 79,9 milijuna eura, a rok dovršetka je 24 mjeseca od sklapanja ugovora - piše HAC.
Oni su ponudili dvije postojeće i provjerene tehnologije naplate. Prva je DSRC, koja počiva na radijskoj komunikaciji. Ona će očitavati i naplaćivati cestarinu korisnicima postojećih ENC uređaja. Druga tehnologija koristi sustav kamera i aplikacija za prepoznavanje registarskih pločica, ali i modela vozila. Pod nazivom ALPR, slične sustave već koriste neka parkirališta u Hrvatskoj. U njima sustav nakon identifikacije sam podiže rampu bez potrebe da vozač fizički vrati parkirnu karticu u automat. HAC će ga koristiti za naplatu povremenim korisnicima, a osim na njihovu području, bit će uveden i kod koncesionara Bine Istre i Autoceste Zagreb-Macelj.
- To je sigurno puno bolje nego sad, promet će biti protočniji. Ipak, mislim da bi najbolje bilo uvesti vinjete kao u Sloveniji. Ljudi bi mogli voziti bez velikih troškova i više bi se vozili autocestom, koja je sigurnija od državnih cesta - kaže prometni stručnjak Goran Husinec. Šanse za to su, kaže, male jer bi HAC imao manju zaradu nego sad.
Zasad nema informacija kako će povezati registarske tablice s računima, odnosno bankovnim karticama vozača. Nema niti odluke hoće li vožnja autocestom pojeftiniti ili poskupjeti, no neslužbeno doznajemo kako će HAC morati formirati novu službu kontrole. Bit će slična onoj slovenskog DARS-a, koja kontrolira kupnju vinjeti i kažnjava prijestupnike. Imat će ovlasti za identifikaciju, a za to će morati mijenjati Zakon o cestama.