Tvrtka Sila Nanotechnologies radi na razvoju litij-ionskih baterija u kojima se umjesto grafita koristi silicij, što omogućuje velik skok u performansama ili začajno smanjenje cijene samih baterija
Zbog njihovog izuma električni automobili bit će puno jeftiniji
Skoro sav moderni svijet, od naših mobitela i automobila, radi na baterije koje bi uskoro trebale dobiti ogroman skok u količini energije koju mogu pohraniti, što će dovesti do toga da automobili imaju puno veći doseg - ili da budu jeftiniji.
Američki startup Sila Nanotechnologies više od sedam godina radi na novom materijalu za anodu koji će poboljšati rad litij-ionskih baterija, a prošlog mjeseca sklopili su partnerstvo s BMW-om kako bi baterije s njihovom tehnologijom do 2023. ugradili u svoja vozila. Iz BMW-a su rekli za Wall Street Journal kako očekuju da će ova suradnja za 10 do 15 posto povećati količinu energije koja se može pohraniti u bateriju. S druge strane, Gene Berdichevsky iz Sile kaže kako bi ti njihovi materijali u konačnici mogli povećati količinu energije i za 40 posto, što je uistinu impozantan rast kapaciteta baterija.
Kad se govori o električnim vozilima, to bi drastično povećalo doseg automobila s jednim punjenjem, ali i pomoglo u razbijanju psiholoških barijera kupaca koji se nećkaju u strahu od skromnijeg dosega električnih vozila. S druge strane, ovakav rast kapaciteta može dovesti i do smanjenja cijena baterija koje su potrebne za neki standardni doseg te jeftinijih vozila. Mobitelima bi pak ovo moglo omogućiti da se lakše nose sa zahtjevima novih procesora, čipova i kamera te 5G mreža koje dolaze.
Berdichevsky, koji je radio u Tesli, pojasnio je za Technology Review kako su se fokusirali na anodu u bateriji na koju se vežu ioni litija. Znanstvenici dugo razmatraju silicij kao zamjenu za grafit u bateriji jer na sebe može vezati 25 puta više iona litija. No, tada se povećava i njegov volumen, što ugrožava sam materijal, ali i izaziva elektrokemijske reakcije koje smanjuju performanse baterije. S njim na projektu radi i Gleb Yushin koji je još 2010. godine opisao razvoj nanočestica od silicija koje su porozne kako bi mogle nadomjestiti promjene u volumenu. S godinama su razvili bateriju koja ne mijenja oblik ili veličinu tijekom punjenja i osigurava normalne performanse.
Dok su za automobile stavili petogodišnji rok zbog testiranja i sigurnosti, u potrošačkoj elektronici to bi moglo biti već sljedeće godine.
No Venkat Viswanathan sa Sveučilišta Carnegie Mellon upozorava kako napredak na jednom području obično ide na štetu drugog, poput sigurnosti, vremena punjenja ili životnog ciklusa te da ono što u laboratoriju radi odlično ne znači da će se savršeno prenijeti u konačne proizvode.
Sila inače nije jedina kompanija koja koristi silicij za razvoj baterija, a druge kompanije rade na razvoju 'solid state' baterija s čvrstim elektrolitom, a BMW surađuje sa Solid Powerom koji tvrdi da njihove baterije mogu uskladištiti dva do tri puta više energije od klasičnih.