Prvi imotski suvenir, zavičajna abeceda, te breljanske legende i toponimi rezultat su jednogodišnjeg rada učenika iz imotske, zagvoške i breljanske osnovne škole
Učenici iz Imotske krajine s učiteljicama izradili suvenire i sastavili zavičajnu abecedu
Vrijedne i kreativne učiteljice sa svojim učenicima uspješno su privele kraju i predstavile zanimljive školske projekte na temeljima tradicijskih običaja, materijalne i nematerijalne kulturne baštine zavičaja. Prvi imotski suvenir, zavičajna abeceda, breljanske legende i toponimi rezultat su jednogodišnjeg rada tijekom ove školske godine učenika iz imotske, zagvoške i breljanske osnovne škole. Njihovi uspješni projekti potvrda su kako ne moraš biti u nekoj velikoj sredini kako bi pokazao kreativnost i inovativnost u radu.
Breljanske legende, nezaobilazna Nevistina stina, pješčane breljanske plaže, morska medvjedica Šakan oživjeli su učenici 7. i 8. razreda OŠ dr. Franje Tuđmana iz Brela, sa svojim učiteljicama Goranom Babić i Vanjom Sokol, voditeljicama projekta. Cijelu školsku godinu marljivo su zapisivali, crtali i na kraju sve objedinili u zanimljive brošuru koju su tiskali na hrvatskom i engleskom jeziku te predstavili i u turističku promidžbu svog zavičaja. Na natječaju Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije "Čuvari baštine" i Dalmatinski suvenir" izabrani su i za financijsku potporu, a potom i nagradu.
- Ove knjižice rezultat su učeničkog istraživačkog rada koji je uključivao rad na terenu od kazivanja starijih mještana do zapisivanja i stvaranja zaista zanimljivih knjižica - govori nam učiteljica Gorana Babić.
U svijetu multietičnosti i multikulturalnosti iznimno je važno na temeljima suvremenosti i različitosti zadržati svoj identitet, tradiciju i kulturnu prepoznatljivost. Sve to pošlo je za rukom i učenicima jedne male zabiokovske škole. Zavičajni govor, kultura življenja spoj tradicije i suvremenosti uspješno su prikazali učenici prvog, te dio učenika petog, šestog i sedmog razreda OŠ Zagvozd, koji su pod vodstvom učiteljica Vedrane Šuvar i Marijane Raos pokazali kako se baštinsko nasljeđe zavičaja može uspješno implementirati i u suvremeni kurikulum.
- Učiti abecedu, pisati slova hrvatske abecede programski je planirano, ali kad učenici uz standardni književni jezik i govor dok uče slovo k, kao kuća nauče i slovo k, kao kotluša i značenje te riječi kao drvena zdjela u kojoj su njihovi preci kuhali, a na loparu tijesto za kruh uzdizali, iz bunara vodu kalali, a iz bukare vino pili, puno je zanimljivije. Istraživali su, crtali, pisali i na kraju napisali "Moju zavičajnu abecedu", na zavičajnom govoru, sa zavičajnim riječima. Sve to svojim crtežima potkrijepili te koristeći se digitalnim alatima, a za konačni rezultat tiskali virtualnu knjižicu, "Moja zavičajna abeceda" - kažu voditeljice projekta.
⇒OVDJE prolistajte ZAVIČAJNU ABECEDU
Tradicijski običaji bili su inspiracija i učenicima OŠ Virgilija Perića iz Imotskog koji su tradiciju izrade uskrsnih maslinovih grana ukrašenih ptičicama izrađenim od smokvine srčike koje se izrađuju prigodom Uskrsa, tijekom cijele školske godine izrađivali i na kraju javnosti prezentirali prvi izvorni imotski suvenir. "Tičice lete generacijama" projekt je kojeg smo predstavili u organizaciji Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije i koji je dobio drugu nagradu u kategoriji “Ukupni pobjednik Čuvara baštine 2022. godine”.
- Kako prilikom stajanja maslinove grančice i tičice od srčike gube svježinu, zajedno sa našim učenicima dosjetili smo se kako ih trajno sačuvati te smo nakon izrade uronili tičicu i grančicu u prozirnu epoksidnu smolu i u obliku privjeska i raznolikih ukrasnih predmeta pretvorili u trajni i autentični imotski suvenir - govori nam učiteljica Katija Nikolićkoja je sa svojom kolegicom Ivanom Petričević vodila projekt.
Na taj način sačuvali su učenici od zaborava tradicionalnu izradu tičica kao dijela imotske prepoznatljive baštine. Za njih i njihove mentorice, ali i za škole u kojima barem dio učitelja kroz svoj rad njeguje kulturnu nematerijalnu i materijalnu kulturnu baštinu ovo je izniman uspjeh i najljepši završetak ove, u odgojno-obrazovnom, organizacijskom i provedbenom smislu iznimno zahtjevne nastavne godine. Zavičaj i zavičajnost neiscrpno je vrelo kreativnosti, novih metodičkih pristupa u radu, zanimljivih obrazovnih scenarija koje je dio učitelja prepoznao kao neiscrpno vrelo očuvanja svoje prepoznatljivosti na temeljima suvremenosti.