Automobili će se koristiti prema potrebi, korisnici neće biti vlasnici, a sljedeće generacije vjerojatno ih neće ni naučiti voziti, rekao je Mate Rimac
'U budućnosti ljudi neće učiti voziti aute, bit će tek korisnici'
Električni, dijeljeni, autonomni - budućnost je automobila i autoindustrije u sljedećim desetljećima, no pitanje je hoće li Hrvatsku zaobići investicijski val ili ćemo reagirati na vrijeme, rekao je Mate Rimac, vlasnik Rimac Automobila, tijekom 'Croatia e-mobility foruma'.
- Budućnost će donijeti drastične promjene u automobilskoj industriju i to već sljedećih 20 godina. Automobili će se koristiti prema potrebi, korisnici neće biti vlasnici, a sljedeće generacije vjerojatno ih neće ni naučiti voziti. Do 2030. godine gotovo 80 posto automobila bit će autonomno, a svi će automobili biti spojeni na internet. Sada je u Europi dva posto novoregistriranih električnih automobila, do 2030. bit će ih više od trećine, a predviđa se da će se čak 90 posto automobila do 2030. dijeliti, rekao je Rimac.
Otkrio je i da uskoro još jedan veliki investitor ulazi u njegovu firmu te napomenuo da Rimac Automobili rade s cijelom europskom auto industrijom, najjačim kompanijama. Firme s kojima rade često imaju veće prihode od hrvatskog BDP-a, primjerice Hyundai četiri puta veće, rekao je Rimac.
Autoindustrija, kazao je, stalno raste: 2000. godine je proizvedeno 56,3 milijuna automobila, a danas ih se proizvede gotovo 100 milijuna.
Naglasio je da se u jugoistočnu Europu zadnjih desetljeća ulagalo zbog jeftine radne snage odnosno jeftinjije proizvodnje nego u domicilnim zemljama proizvođača. Zalaže se, međutim, da se u Hrvatsku ulaže iz drugih razloga, da se privuku proizvođači najsofisticiranijih tehnologija i da rade vrhunski plaćeni radnici.
- U ovom se trenutku elektrificira stotine novih modela koji će izaći na cestu za par godina. Proizvođači automobila sada investiraju u proizvođače baterija, u firme koje razvijaju softver za autonomnu vožnju, u tvrtke koje rade senzore za autonomnu vožnju i sl. - rekao je Rimac, dodavši da se autoindustrija proteklih desetljeća proširila u cijeloj 'novoj Europi' i da je jedino Hrvatska izostala.
Prvi val investicija išao je, primjerice, u Poljsku, Češku, Mađarsku i Sloveniju, drugi u Slovačku, Rumunjsku, Bugarsku, a sada ćemo vidjeti gdje će ići treći, rekao je Rimac. Pritom su, kako je rekao, ulagali i privatni ulagači i proizvođači automobila.
- Posljedično, Hrvatska ima manje od milijardu dolara prihoda iz auto industrije dok recimo Češka ima 41 milijardu dolara, rekao je Rimac.
Hrvatska, nadalje, ima manje od 0,1 posto BDP-a od te industrije, Češka više od 5 posto. Slovačka je najveći proizvođač automobila per capita na svijetu, u tu je zemlju samo posredstvom proizvođača automobila investirano preko dvije milijardi dolara, a u Češku skoro 5 milijardi, kaže Rimac.
Na primjeru proizvođača guma i dijelova Continental pokazao je kako sposobnije zemlje privlače investicije - Continental je otvorio pogon u Mađarskoj, u Debrecinu, zaposlivši pritom 450 ljudi. Investitor je uložio 100 milijuna eura, a mađarska država je dala 34 milijuna eura.
Isto tako, slovačka auto industrija jača je od cijelog hrvatskog godišnjeg izvoza budući da oni godišnje posredstvom automobila i dijelova izvezu vrijednost od 20 milijardi dolara. Sloveniji su također automobili i dijelovi glavni izvozni proizvod.
Prema Rimčevom istraživanju, hrvatska davanja na visoke plaće, kakve su u njegovoj tvrtki, najveća su u Europi i to odbija investitore.
- Dobro plaćeni radnici donose novu vrijednost i bolja radna mjesta drugima. Hrvatska treba biti mjesto koje će privući najinovativnije kompanije i inženjere. Država treba odrediti kojeg investitora želi privući i onda proaktivno raditi na tome. Strance zanimaju samo konkretne mjere, zaključio je Rimac.
Direktorica Američke gospodarske komore u Hrvatskoj Andrea Doko Jelušić procjenjuje da je danas na cestama u svijetu prisutan približno 3,1 milijun električnih vozila. Smatra da su pred širenjem e-mobilnosti tri izazova koje treba riješiti: doseg vozila, infrastruktura i cijena vozila definirana skupim baterijama.
Direktor Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost Dubravko Ponoš istaknuo je da će se ove godine električna vozila odnosno bicikli subvencionirati s 40 milijuna kuna. Subvencije će se, kazao je, događati i sljedećih godina, više neće biti prekida. Iznos subvencija koje daje Fond, ipak je desetak puta manji od interesa kupaca za te subvencije.
Croatia e-mobility forum je u utorak održan u organizaciji Jutarnjeg lista i Američke gospodarske komore u Hrvatskoj.