Regionalne razlike u Hrvatskoj dolaze do izražaja i kad su posrijedi automobili - svaka regija ima svoj ukus. U Međimurju se najbolje prodaje Kia, a u Zagrebu VW
Što kupuju Hrvati? I kad je o autima riječ, razjedinjeni smo
Hrvatsko tržište je u proteklih godinu dana nastavilo padati. Prodano je manje od 28.000 novih automobila što je poražavajući rezultat, a podjednake su i prognoze za 2014. godinu. Ipak, iza ovih tužnih podataka kriju se i interesantne priče. Provjerili smo u kojem dijelu Hrvatske kupuju i registriraju koje marke i došli do izuzetno zanimljivih podataka. Volkswagen je kralj tržišta, no u nekim županijama je daleko od vodećeg mjesta, čak igra i marginalnu ulogu. S druge strane, marke poput Suzukija, koje imaju manji udio u ukupnoj prodaji, u nekim dijelovima Hrvatske imaju vodeću ulogu. Prema podacima JATO Dynamics za 2013. godinu, u Hrvatskoj je najviše prodano Volkswagena - 4701 primjerak. Slijedi Opel (2693), Peugeot (2047) pa Hyundai, Škoda, Renault, Citroën, Kia, Ford, a top 10 zatvara Toyota.
Volkswagen je najprodavanija marka u čak 12 županija te u Zagrebu, no nije svugdje toliko dominantan. Štoviše, u nekim krajevima Hrvatske potpuno je neprimjetan u odnosu na konkurenciju. Na primjer, u Virovitičko-podravskoj je, prema podacima Promocije plus, do 1. prosinca bilo registrirano samo 37 VW-a, a istodobno je vlasnike našlo 130 Opela i čak 224 Peugeota. Peugeot je najpopularniji i u Istri te u Varaždinskoj županiji. Opel je pak vodeći u Vukovarsko-srijemskoj, Brodsko-posavskoj, Bjelovarsko-bilogorskoj i Sisačko-moslavačkoj županiji. Najveće iznenađenje bez sumnje predstavlja Međimurska županija, u kojoj je tržišni lider Kia. Otkud tolike razlike u regijama Lijepe naše moguće je objasniti na nekoliko načina. Kao prvo, tu je tradicija, a ona je izraženija u konzervativnijim krajevima, u kojima se najbolje prodaju konzervativne marke Volkswagen i Opel.
Liberalnije sredine poput Međimurske i Istarske županije očito biraju na drugi način. No nije sve u ukusu kupca, tradiciji i mentalitetu. Dosta utjecaja na prodajne rezultate imaju i prodavatelji. Rijetko tko će kupiti auto neke marke ako mu je najbliži servis i salon udaljen 100 kilometara, ili je njegov lokalni prodavatelj na lošem glasu. Na primjer, Suzuki je u Splitsko-dalmatinskoj županiji prodao 161 automobil, dvostruko više nego u Zagrebu. Situacija postaje jasnija ako znate da se u Splitu nalazi najveći Suzuki salon u ovom dijelu Europe. Suprotni primjer je Opel u Zadarskoj županiji. Rad njegova prodavatelja za posljedicu ima to da je Peugeot dvostruko, a Volkswagen gotovo pet puta prodavaniji. U susjednoj Šibenskoj županiji taj isti Peugeot nakon propasti glavnog prodavatelja igra marginalnu ulogu, pa je registrirano samo 14 automobila, što je 50% slabiji rezultat od, na primjer, Audija.
Najtužnija situacija je u Ličko-senjskoj županiji. Tamo kao da nema salona ni novca za automobile pa je tako prošle godine prodano tek 20 Volkswagena, 12 Opela, četiri Škode, dva Citroëna i jedna Mazda.
U Istri caruju Francuzi
U Istarskoj Županiji najprodavanija marka je Peugeot, a cijenjeni su i ostali francuski proizvođači, tako da se i Renault i Citroën nalaze u top 5 najprodavanijih. S druge strane, Istrijani ne vole Opel i Škodu koji ovdje bilježe mnogo manji udio u prodaji nego u ostatku Hrvatske.
TOP 5 najprodavanijih:
1. Peugeot (139)
2. Hyundai (133)
3. Citroën (106)
4. VW (102)
4. Renault (102)
Zagreb je pravo ogledalo Hrvatske
Poredak najuspješnijih u gradu Zagrebu je vrlo sličan ukupnom poretku na cijelom hrvatskom tržištu. Prvi je Volkswagen, drugi je Opel, a ističe se i Škoda zbog velikog broja automobila koje u Zagrebu kupuju tvrtke. U Zagrebu je prodano i 24 Porschea, dvostruko više nego automobila marke Alfa Romeo.
TOP 5 najprodavanijih:
1. Volkswagen (1142)
2. Opel (759)
3. Škoda (564)
4. Citroën (525)
5. Peugeot (509)
U Dalmaciji se ističe Suzuki
Iako je Volkswagen uvjerljivo najprodavaniji, u ostatku poretka u Splitsko-dalmatinskoj županiji rezultati su vrlo čudni. Treći je Suzuki, koji ovdje proda dvostruko više nego u zagrebačkoj regiji i gotovo 50 posto svoje ukupne prodaje. Dalmatinci vole i Kiju i Ford, a ne prolaze loše ni marke s vrha ukupnog poretka, poput Peugeota ili Opela.
TOP 5 najprodavanijih:
1. Volkswagen (292)
2. Peugeot (172)
3. Suzuki (161)
4. Opel (152)
5. Ford (148)
Daruvarske tablice na Volkswagenima
Bjelovarsko-bilogorska županija je zbog niskog troška osiguranja i dalje hit kod registracije. Velik dio službenih automobila registrira se pod daruvarskim tablicama, a koju je to dimenziju dostiglo, govori to što se u županiji registrira gotovo jednak broj VW-a kao u Zagrebu. Popularne su i Škode, Audiji, uglavnom tipični odabir velikih tvrtki.
TOP 5 najprodavanijih:
1. Volkswagen (1001)
2. Škoda (219)
3. Opel (172)
4. Audi (119)
5. Peugeot (91)
Međimurci su zaljubljeni u Korejce
Ni Nijemci, ni Francuzi, ni Japanci... U Međimurskoj županiji apsolutni su vladari Korejci. Najprodavanija marka je Kia sa 107 prodanih automobila, drugi je Volkswagen, a već na trećemu mjestu su opet Korejci - Hyundai sa 60 automobila. No tu nije kraj neobičnostima u Međimurskoj županiji. Druga marka u Hrvatskoj, Opel, ovdje se prodaje loše. Na primjer, slabija je po prodaji i od Seata.
TOP 5 najprodavanijih:
1. Kia (107)
2. Volkswagen (81)
3. Hyundai (60)
4. Seat (29)
5. Opel (26)