Dan nakon što je fascinirao svijet novim električnim superautomobilom, u Ženevi smo razgovarali s Matom Rimcem koji je progovorio o autu, izazovima, ali i o tome zašto ne rade auto za široke mase
Rimac: 'S njim nećete do bake, ali nećete ga ni držati u garaži'
Mate Rimac u Ženevi je kraj svoje najnovije kreacije za novinare 24sata i Auto starta rekao kako ne stignu stajati i gledati s ponosom na auto, a progovorio je i o tipičnom kupcu ove 1,7 milijuna eura vrijedne jurilice. Iako ovo nije auto za odlazak baki, htjeli su ga napraviti kako bi bio iskoristiv, otkriva Rimac koji je komentirao i zašto se nisu fokusirali na pristupačne automobile.
POGLEDAJTE VIDEO:
Pokretanje videa...
CIJELI INTERVJU POGLEDAJTE OVDJE
Koliko ste ponosni na ovo čudo?
Toliko toga se događa svaki dan, toliko izazova, da se nikad ne dogodi da stanemo i pogledamo u prošlost i ono što smo napravili. Okrenem se i vidim sto drugih problema i izazova koji nas još čekaju, poput proizvoditi jedan auto tjedno, što nam je u cilju. Nema toga da odahnemo "Dobro je, ponosni smo!". Ekipa je napravila ogromnu stvar, od Adriana (Mudri op.a.) koji je dizajnirao automobil i stotine ljudi koji su radili na ovome, ali još je puno, puno posla.
Interes je ogroman, što sve ljudi žele čuti od vas?
Sve zanima auto, izazvao je dosta interesa, naravno entuzijasta i novinara, ali ono što nam je važno, da je praktično cijela industrija bila ovdje - direktori velikih proizvođača automobila, to je ono što je meni jako važno. Ja nisam uključen u prodaju automobila, niti to želim biti, imamo ekipu za to. Ja sam više za tehnički dio i dogovore s proizvođačima, s našim glavnim klijentima i najvažnije nam je bilo da su došli tu i vidjeli što znamo u našem autu, a odmah pored imamo naše komponente i sustave koji su ono što njih zanima. Kroz auto pokažemo što možemo, a glavni posao je onda njima prodavati naše komponente.
Rimac je još jednom ponovio i što sve automobil može
Concept One je bio dosta brz i kad se pogledaju utrke s drugim autima, vjerojatno svi misle da je to teško nadmašiti, ali htjeli smo uvijek pomicati granice i limite mogućeg. Mislim da smo s ovim autom napravili ono što je danas teoretski moguće, čak radimo sa Pirellijem posebne gume za ovaj auto da bi mogli postići te performanse, i što se tiče ubrzanja, trakcije, load limita, koji je odlučujući faktor kad se želi ići brzo zbog centrifugalne sile u gumama pri visokim brzinama.
Posebno je na njemu što ima užasno visoke performanse, 1400 kW, 1914 KS, 120 KWh kapacitet baterije što je dovoljno za 650 km dometa. Imamo 1,85 sekundi do 60 milja na sat i 1,97 sekundi do 100 km/h, a sa one-foot rolloutom maksimalnu brzinu od 412 km/h. Uz sve te performanse i dalje smo htjeli da je to iskoristiv auto. Nije to auto s kojim ćete ići do bake, ali ima velika vrata i lagano je ući i izaći, ima dosta prostora i veliki prtljažnik za ovu kategoriju auta. Htjeli smo nešto što je stvarno korisno, ne da stoji u garaži za kolekciju, nego da ljudi to stvarno žele voziti i da im je ugodno ga voziti. Plus, sva tehnologija koja je unutra - prepoznavanje lica, ne treba ključ, osam kamera, šest radara, spreman za autonomnu vožnju, sve što je moguće. Stvarno mislimo da smo pomaknuli granice u tehnološkom smislu onoga što auto može sadržavati.
Čuli smo da je u ovom automobilu i poruka za Richarda Hammonda?
Volimo se šaliti na vlastiti račun i iza smo stavili protupožarni aparat s porukom 'U slučaju brdske utrke koristi vatrogasni aparat'. Ima još par poruka u infotainment sustavu koje prisjećaju na to što se dogodilo. Puno ljudi mi kaže, to je najbolja stvar koja vam se mogla dogoditi, i stvarno je donijelo priča u cijelom svijetu. Ali ja bih radije da se to nije dogodilo. Oduzelo mi je 10 godina života u tom trenutku. Uvijek ću se sjećati tog trenutka. Njihovo osiguranje je platilo automobil, Richardu Hammondu se ništa nije dogodilo, osim ozljede koljena. Da vidite tu lokaciju gdje se to dogodilo, nevjerojatno je kako je on prošao. Sve je okej prošlo, ali ja bih radije da toga nije bilo.
Tko je tipičan kupac ovog auta?
Kupci su različiti. Imate s jedne strane onog kupca kojeg bi ljudi zamišljali, netko tko ima sve živo, od McLarena F1, LaFerrarija, 918, P1 McLarena... i onda uz 20 automobila kupi još ovaj. Imamo i drugih kupaca koji nikad u životu nisu kupili sportski auto i koji vole električne aute, koji su možda prije toga vozili Nissan Leaf i auti im nisu uopće zanimljivi, iako imaju novca i fascinirani su autom, pričom iza auta i tvrtkom i hoće postati dio toga. Ljudi obično ne kupuju samo auto, nego svaki od kupaca dođe do nas, priča s inženjerima, razvojnim timom, prođe kroz firmu da vidi kako se njegov auto proizvodi. Postanu dio te priče i dio obitelji na neki način i sasvim je različit profil ljudi, od sakupljača do onih koji nikad nisu imali sportski auto.
Tvrtka Rimac proizvela je najfascinantniji auto trenutno na svijetu. Najbrži po ubrzanju, među najbržima po maksimalnoj brzini i s ogromnom snagom. Kada možete napraviti takav superauto, zašto ne napraviti auto za široke mase?
Ne postoji najbolji auto, mi smo napravili najbolje što smo znali i vrlo smo ponosni na to, drugi neka prosude je li najbolji u svojoj klasi. No, zašto ne radimo aute za svačiji džep? Moramo prvo shvatiti jednu fundamentalnu stvar. Tesla Motors uložila je preko 14 milijardi dolara da bi sada tek bili na nivou početka proizvodnje "pristupačnih" auta, koji će u Hrvatskoj opet biti preskupi i stajati preko 50 tisuća eura.
Mi smo najbolji u onome što radimo, a to su sportski automobili. Ovo je jednako kao da dođete u Ferrari i postavite pitanje zašto oni ne proizvedu automobil za široke mase. Nemoguće je proizvesti takav auto, barem nama. Nemoguće nam je nabaviti potrebne dijelove poput stakala ili guma po cijenama koje bi bile isplative kada bi se bavili proizvodnjom automobila za prosječnog Hrvata. Čak i C_Two za nas je bio izazov života za cijelu tvrtku, a ići još korak dalje i pričati o jeftinim autima za nas je sasvim nerealno. Postoje takvi automobili i postojat će ih još više, no u tim slučajevima riječ je o ogromnim ulaganjima u takve tvrtke. Trebalo bi nam još više tisuća zaposlenih, milijarde eura investicija, druga lokacija tvornice. Također, mi volimo i želimo ovo što radimo i nastavljamo u ovom smjeru.
Pitanje za kraj, je li ovo vaše ostvarenje sna?
Znate kako se kaže, pazi što želiš, jer možda ti se na kraju i ostvari. Kada pogledam iza sebe, jako sam ponosan i to je ono što sam htio, ali s time dolazi hrpa izazova i problema, 350 ljudi ovisi o meni i o tvrtki. Puno je tehničkih i organizacijskih problema, dolazimo do svakakvih zapreka npr. da u tvrtki nemamo dovoljno toaleta... Milijardu je problema gdje god se okrenem. Lijepo je i ono što želimo, ali put je vrlo težak i trnovit. Ipak, lakše je s investitorima koji u nas ulažu novac.
Nakon prošlogodišnjih 30 milijuna eura, ove godine stiže nam još jedno veliko ulaganje. Neću otkrivati detalje, sve će se saznati kroz nekoliko mjeseci. To nam puno znači. Osobito jer prije investicija u 90 posto slučajeva nisam znao kako ću isplatiti sljedeću plaću svojim ljudima. I dalje smo vrlo mlada tvrtka s velikim ambicijama, no još uvijek smo na "klimavim" nogama. Potencijal je velik, no i rizik također, no mi nastavljamo dalje.