Obavijesti

Tech

Komentari 4

Nekoć bio gotovo bezvrijedan, a danas je maleni Trabant sve traženiji i skuplji oldtimer...

Nekoć bio gotovo bezvrijedan, a danas je maleni Trabant sve traženiji i skuplji oldtimer...

Trabant 601 postao je ikona 1989. godine kad su se stotine automobila počele kotrljati preko granice između tadašnje Istočne i Zapadne Njemačke

Šezdeset godina nakon što je zaživio, maleni komunistički istočnonjemački automobil Trabant 601, koji se proslavio u vrijeme pada Berlinskog zida, traženi je oldtimer, a cijena mu brzo raste. “Prosječna cijena dobro očuvanog Trabanta 601 porasla je na oko 7300 eura,” rekao je stručnjak Gerd Heinemann iz njemačke tvrtke BBE Automotive, “i vrijednost mu samo raste”.

Nevjerojatan je to obrat za krhak automobil koji je nekoć bio globalni predmet podsmijeha zbog slabašnog dvotaktnog motora i oblaka smrdljivih ispušnih plinova iza sebe. 

Trabant 601 postao je ikona 1989. godine kad su se stotine automobila počele kotrljati preko granice između tadašnje Istočne i Zapadne Njemačke.

Cult car Trabant turns 60

No mnoge druge ljubitelje automobila teško će oduševiti Trabantove 23 konjske snage, njegovo zračno hlađenje,'vrtoglava' maksimalna brzina od 100 km/h i karoserija od plastike. 

Roman je sam preuredio stari Trabant: 'On sada juri na struju'
Roman je sam preuredio stari Trabant: 'On sada juri na struju'

Privlačnost mu zato leži u dva velika, okrugla prednja svjetla koja mu daju simpatičan izgled kao u crtanim filmovima. 

U komunističkoj Istočnoj Njemačkoj nedostajalo je metala pa su proizvođači trabanta karoserije radili od tvrde plastike, duroplasta, koji je sličan bakelitu.

Cult car Trabant turns 60

Početkom ožujka 1964. tvornica automobila VEB Sachsenring Automobilwerke prvi je put međunarodnoj javnosti predstavila Trabant 601 na proljetnom sajmu u Leipzigu.

Bila je to modernija verzija trabanta koji je prvi put sišao s proizvodne trake 1957. godine.

Trabbi 601 prodan je u više od 2,8 milijuna primjeraka i proizvodio se sve do 1991. U tipičnoj pastelno plavoj, polarno bijeloj ili zelenoj boji mogao se vidjeti u akciji od istočnog Berlina do sjevernog otoka Rügena. 

Broj im raste

Brojke njemačkog autokluba pokazuju da broj registriranih Trabanta 601 raste već otprilike 10 godina.

U 2014. bilo ih nešto više od 32 tisuće, a lani je premašena brojka od 40 tisuća. Četiri petine ih je na istoku zemlje.

Za to što u Njemačkoj ima sve više trabanata zaslužan je ponovni uvoz, objašnjava stručnjak Heinemann. Mnogi su automobili vraćeni iz bivših komunističkih zemalja poput Poljske i Mađarske, gdje su nekoć također bili česti. 

Trabants commemorate peaceful revolution
Humanitarni par: Trabantom će voziti pomoć sve do Vijentama
Humanitarni par:  Trabantom će voziti pomoć sve do Vijentama

Danas se najviše sviđa 'uradi sam' mehaničarima i onima koji su nostalgični za danima jednostavnije vožnje. Auto se može lako popraviti pa je dobar set alata dovoljan za sve što se pokvari.

No ne dijele svi entuzijazam ljubitelja Trabanta. Njemačka ekološka organizacija Deutsche Umwelthilfe zabrinuta je zbog ispušnih plinova dvotaktnih motora. Automobil radi na ekološki neprikladnu mješavinu ulja i benzina i, naravno, nema katalizator za izgaranje štetnih emisija.

Glavni problemi su nepotpuno sagorjeli ugljikovodici i ugljikov monoksid. "Pozivamo na zabranu vožnje starih i novih vozila bez učinkovitog pročišćivanja ispušnih plinova", stoji u priopćenju organizacije.

East Camping Meeting

Povijesno vozilo 

No trabanti i drugi klasični automobili registrirani su kao povijesna vozila pa mogu voziti u zonama niske emisije u velikim gradovima gdje inače vrijede strogi propisi o čistoći zraka.

To nije opravdano, "jer pridonose onečišćenju zraka, a time i opasnostima po zdravlje", tvrdi Deutsche Umwelthilfe.

A u međuvremenu se mnoštvo trabanata redovito vidi na ulicama Berlina gdje ih tvrtka za najam nedaleko od bivšega graničnog prijelaza Checkpoint Charlie iznajmljuje turistima.

Trabant juri i nakon 60 godina: Kultni auto ima sve više fanova
Trabant juri i nakon 60 godina: Kultni auto ima sve više fanova

Prisjećanje je to na one slavne dane ponovnog ujedinjenja Njemačke u studenome 1989. kada su automobili i njihovi zapanjeni vlasnici bili srdačno dočekani diljem zapadne Njemačke. Berlinski zid se rušio usred oblaka oštrog dima koji je izlazio iz ispušne cijevi tanke poput prsta.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 4
Prirodna rješenja za smrad iz usta: Evo kako vratiti svježinu
MNOGI SU UZROCI

Prirodna rješenja za smrad iz usta: Evo kako vratiti svježinu

Peršin, zeleni čaj, jabučni ocat i mnoge druge namirnice mogu vam pomoći da se riješite smrada iz usta, dok redovita higijena održava vaš dah svježim i ugodnim
Rođendan tragično preminulog Matije Ljubeka, legende našeg sporta: 'Ubojici neću oprostiti...'
STRADAO PRIJE 24 GODINE

Rođendan tragično preminulog Matije Ljubeka, legende našeg sporta: 'Ubojici neću oprostiti...'

Matija Ljubek u karijeri je osvojio više od 300 medalja. Iz Belišća otisnuo se u svijet i osvojio četiri olimpijske medalje. Bio je možda i najveći hrvatski sportaš svih vremena. Bio je naša olimpijska senzacija, stradao je od metka s 46 godina...
Željko Bebek ekskluzivno za 24sata: Bijelom dugmetu želim svu sreću, za mene nema mjesta
BIO JE FRONTMEN 10 GODINA

Željko Bebek ekskluzivno za 24sata: Bijelom dugmetu želim svu sreću, za mene nema mjesta

S Bijelim dugmetom proveo je 10 godina, ali neće im se pridružiti na turneji 'Doživjeti stotu'. S Željkom Bebekom družili smo se na 'Hrvatskoj noći' u Frankfurtu gdje nam je pričao o karijeri, obitelji i planovima