Obavijesti

Tech

Komentari 2

'Mali broj kompanija sposoban je prilagoditi se promjenama...'

'Mali broj kompanija sposoban je prilagoditi se promjenama...'

Ususret konferenciji Digital Takeover, s Branislavom Vujovićem smo razgovarali o inovacijama i promjenama koje donosi digitalna ekonomija i o izazovima u procesu digitalne transformacije u kompanijama.

Branislav Vujović, osnivač i predsjednik tvrtke New Frontier Group te gostujući predavač na IEDC - Poslovnoj školi Bled na nadolazećem Digital Takeoveru koji organizira 24sata održat će predavanje na temu „Digital Business Models and Value“ u kojem će otkriti zašto je važno razumjeti promjene u digitalnoj ekonomiji, kako ih iskoristiti te koji su njeni osnovni elementi.

Mnoge startup i tehnološke kompanije već u samom početku imaju izgrađen poslovni model koji im omogućava uspjeh u digitalnoj ekonomiji. Što je s kompanijama koje se tek moraju transformirati, što one moraju nužno promijeniti osim poslovnog modela?

To su sve prednosti i opasnosti koje novoosnovane firme imaju. Njihovi poslovni modeli su najčešće potpuno digitalni i vrlo konkurentni. Tradicionalne kompanije koje imaju industrijski poslovni model moraju se transformirati. One imaju financijska sredstva koja nisu dostupna startup kompanijama na početku njihovog djelovanja. Također, njihova prednost su i podaci o klijentima, proizvodima, transakcijama, partnerima, tržištu i slično.
Tradicionalne kompanije su veliki potencijali, ali se također moraju transformirati i prilagoditi digitalnoj ekonomiji. To je osnova za inoviranje njihovog poslovnog modela. Na primjer, tradicionalno poslovni modeli kao ključnu točku imaju proizvod i servis kompanije, dok su u digitalnoj ekonomiji u središtu klijenti.

Kao jednu od pet ključnih snaga New Frontier Group navodi se holistički pristup odnosno razumijevanje digitalne transformacije izvan čiste SMAC tehnologije. Zašto je takav pristup važan i na koji način pomažete kompanijama da tome prilagode svoje poslovne strategije?

Digitalizacija je neophodan korak ka digitalnoj transformaciji, ali predstavlja samo optimizaciju već postojećih procesa i modela. Samo kad se holistički promatraju svi elementi poslovnog modela i njihova međusobna interakcija kao i utjecaj okoline te kada se poslovni model inovira u skladu s promjenama koje donosi i omogućava digitalna ekonomija mogu se postići željeni rezultati i ciljevi. Naravno pod uvjetom da se model uspješno implementira u praksi. Analize pokazuju da preko 70% digitalnih transformacija ne uspije. Razlog je najčešće partikularni pristup i nedostatak sveobuhvatnog pogleda na poslovanje.

Koje kvalitete mora imati digitalni lider, odnosno što razlikuje osobu koja uvodi inovativne procese i provodi digitalnu transformaciju kompanije od one koja samo upravlja tvrtkom?

Osnovno je da razumije digitalnu ekonomiju i kako se stvara vrijednost. Uz to mora znati koji su osnovni principi digitalnih poslovnih modela i kako organizirati izvršenje ili implementaciju ideja iz inoviranog poslovnog modela. To je prvenstveno tehničko pitanje, ali lider sve to mora bazično razumjeti da bi se pravilno preveo novi poslovni model u IT rješenja.

Kako potičete kreativno razmišljanje unutar vaše tvrtke i od kuda dolaze dobre ideje u vašoj organizaciji? Na što se fokusirate kad postavljate ljude na pozicije menadžera?

Od podrške dobrih ideja do podrške ljudima koji pokazuju kreativnost, koji su spremni inicirati nove ideje i ostvariti ih. To je dugotrajan proces i bio sam iznenađen kad sam shvatio koliko je prisutan veliki otpor prema promjenama u našoj organizaciji. Neke od aktivnosti u transformaciji smo morali usporiti da bi se prilagodili brzini prihvaćanja promjena u kompaniji. Puno faktora utječe na izbor lidera u našim organizacijama. Napomenuo bih da želimo dijeliti iste vrijednosti s kandidatima, a uz znanje i razumijevanje poslovanja, posebno pokušavamo izdvojiti potencijal za rast i napredovanje i odnos prema ljudima, radu i kompaniji.

New Frontier Group ima više od 2400 zaposlenika u 15 zemlja. Kako pomažete novim zaposlenicima da što bolje i lakše surađuju te da razumiju kulturu vaše tvrtke?

Pored internih programa radili smo i na grupnim programima u kompaniji koje ističu naše vrijednosti i potiču inovacije. Budući da smo još uvijek u procesu transformacije mnoge od naših procedura se i danas mijenjaju i prilagođavaju.

Kako će digitalizacija nadalje utjecati na tržište rada?

To zavisi kako promatrate digitalnu revoluciju i kako se prema njoj odnosite. Tržište rada će se promijeniti, ali ono se i onako stalno mijenja. Uzmimo samo na primjer promjene koje je Alibaba donio Kini i drugim zemljama. Oni su potpuno transformirali pojedine industrije, ali su i pokrenuli neke nove grane koje zapošljavaju mnogo ljudi i gdje se kreira jako puno novih kompanija. Za razvijene ekonomije bit će u budućnosti trusno posebno ako digitalne transformacije ostanu na ovako niskom postotku uspješnosti.

Jedan ste od predavača Poslovne škole Bled na radionici Digitalna transformacija u bankarstvu. Koji su najveći izazovi s kojima se susreće taj sektor i kako ih prebroditi?

Najveći izazov je dobro procijeniti optimalnu brzinu digitalne transformacije (sveobuhvatno – ponovno). U bankarstvu se dosta stvari mijenja, ali je pitanje hoće li će sve banke preživjeti udare digitalne revolucije. Gartner predviđa da do 2030. godine 80% financijskih institucija više neće biti relevantne za svoje klijente.

Društvene promjene su brze i dalekosežne. Jesu li postojeći zakonski okviri dovoljni kako bi se zaštitila privatnost, ali i neka druga ljudska prava? Zakonska regulativa GDPR koju je donijela EU je samo jedan oblik zaštite podataka i privatnosti. Je li to dovoljno?

Nikada nije dovoljno, ali digitalno je poslovanje ipak sigurnije nego fizičko. Primjerice, puno se više pljačkaju banke, dućani i stanovi, a i veća je šansa da vam novčanik ukradu u gradskom prijevozu nego na internetu. Za sada se još uvijek puno više ulaže u fizičku sigurnost (vojska, policija, sigurnosni i alarmni uređaji itd) nego što se ulaže u digitalnu sigurnost. Naravno promatramo li cijelu stvar proporcionalno u skladu s veličinom ekonomije. Dodatna promjena u društvu koju očekujemo je i e-demokracija koja bi predstavlja sljedeći korak u razvoju društva.

Danas je životni vijek kompanija mnogo kraći nego ranije. Koji su glavni razlozi tome?

Glavni razlog je digitalna revolucija. Kompanije su poslovale prema jednom poslovnom modelu godinama i bile su uspješne. Danas, a i u budućnosti promjena poslovnih modela je dio poslovanja i tako će i ostati budući da smo mi na samom početku digitalne revolucije. Vrlo mali broj kompanija je spreman i sposoban više puta promijeniti svoj poslovni model i prilagoditi se promjenama. A to je danas neophodno.

O čemu ćete govoriti na konferenciji Digital Takeover?

O onome što se događa oko nas pod utjecajem digitalne revolucije i kako prilagoditi svoje poslovanje da se izbjegne sudbina Kodaka i Blockbuster-a. Kako razumjeti ono što je Microsoft napravio da bi postao najvrijednija kompanija na svijetu. Zašto cijela Hrvatska mora raditi dvije godine da bi dostigla vrijednost Uber-a.
Ustvari, govorit ću o tome kako se stvara vrijednost u digitalnoj ekonomiji.

 

Konferencija Digital Takeover održava se 12. ožujka u Cinestaru Branimir Centra Zagreb. Ekskluzivni edukacijski partner konferencije je IEDC-Poslovna škola Bled. Sve novosti vezane uz konferenciju pratite na službenoj stranici i Facebooku.

Budite korak ispred promjena u digitalnom svijetu i osigurajte svoje mjesto već danas. Redovna cijena kotizacije iznosi 2.400 kn do 3. ožujka, a last minute 2.800 kn.

 

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 2
Emil Tedeschi: Ne postoji kristalna kugla koja garantira uspjeh
DIGITAL TAKEOVER

Emil Tedeschi: Ne postoji kristalna kugla koja garantira uspjeh

Predsjednik Uprave Atlantic Grupe jedan je od najuspješnijih biznismena u Europi, a njegov poslovni put do vrha inspirativna je priča o poslovanju u kojem uvijek treba imati rješenje u rukavu za najgore situacije
Evo kako kupovati povoljnije nakon sezonskih sniženja
ZNAČAJNA UŠTEDA

Evo kako kupovati povoljnije nakon sezonskih sniženja

Ljetna sezonska sniženja su završila, no to ne znači i kraj popustima i niskim cijenama. Ako pomnije pratimo ponude u trgovinama i web shopovima, proizvode po sniženim cijenama možemo kupovati tijekom cijele godine
Znate li što je kriptomarka? Evo kako izgleda prva hrvatska
Marka iz budućnosti

Znate li što je kriptomarka? Evo kako izgleda prva hrvatska

Uskoro će se na domaćem tržištu pojaviti prva digitalno-analogna kombinacija poštanske marke, čiji će dio služiti za uobičajeno slanje pošte, a dio za korištenje na blockchainu