Operator vam mora isporučiti najmanje 70 posto od maksimalne brzine koju ste ugovorili, a ako ste sigurni da surfate puno sporije, HAKOMetar je alat kojim ćete to izmjeriti
Kome se trebam žaliti ako mi je preniska brzina interneta?
Brzina interneta često mi je daleko niža od one koju plaćam. Zanima me kako da se žalim operateru i mora li mi on smanjiti cijenu pretplate, pitao nas je čitatelj.
Minimalna brzina širokopjasnog interneta koju vam je dužan osigurati operator u fiksnoj širokopojasnoj mreži mora biti najmanje 70 posto od maksimalne brzine (za pakete iznad 10 Mbps), odnosno one koju je operator oglašavao. Alternativno bi trebala biti najviša brzina sljedećeg nižeg maloprodajnog paketa, ali u obzir se uzima ono što je povoljnije za korisnika, navode iz HAKOM-a.
No, ako ste uvjereni da ne dobivate ono što plaćate, morat ćete brzinu testirati HAKOMetrom. Za razliku od Speedtesta i raznih online alata za mjerenje brzine koji se spajaju na različite servere, HAKOMetar je jedini certificirani program koji će utvrditi ima li neusklađenosti u pružanju usluga i poslužit će kao dokaz u rješavanju vašeg prigovora operatoru.
Međutim, da bi mjerenje bilo valjano, HAKOM navodi da računalo kojim mjerite brzinu mora mrežnim kabelom biti spojeno na router i da to mora biti jedini spojeni uređaj u trenutku mjerenja, što znači da morate isključiti televiziju i druge uređaje koji su spojeni na router. Također morat ćete s mreže isključiti i sve uređaje koji su spojeni bežično. Naime, na rad bežične mreže utječe cijeli niz faktora, poput udaljenosti od routera, debljine zidova, drugi elektronički uređaji te zato takve podatke ne koriste u testu. Uz to, morate osigurati i da vam na računalu nije aktivno neko drugo skidanje podataka poput torrenta ili ažuriranja sustava. Naime, na taj način se želi što preciznije na jedinom spojenom računalu izmjeriti stvarna brzina koju operator šalje do vašeg stana.
Ta će aplikacija potom tri puta kroz pet dana obaviti mjerenja kako bi se utvrdilo jeste li dobili brzinu koju plaćate. No, mjerenja morate obaviti u različitim danima.
Nakon što ste nadležnoj službi svog operatora poslali prigovor s rezultatima iz HAKOMetra i ako je utvrđeno da dobivate brzinu koja je manja od one propisane minimalne brzine, operator će vam morati uvijek ponuditi raskid ugovora bez plaćanja naknada. Dodatno, operator vam može ponuditi i prelazak na paket koji je prikladniji brzini širokopojasnog interneta koja se stvarno može ostvariti na vašoj lokaciji ili vam mogu ponuditi nižu mjesečnu naknadu. Ako ni nakon druge žalbe niste zadovoljni rješenjem, možete podnijeti prigovor i Hrvatskoj regulatornoj agenciji za mrežne djelatnosti.
No, u stvarnosti su brzine ipak puno bliže onome što je ugovoreno. Iz HAKOM-a navode kako su korisnici dosad obavili više od 100.000 mjerenja kroz njihovu aplikaciju te su zaključili da operatori u velikoj mjeri pružaju brzine interneta koje su ugovorili, odnosno korisnici postižu barem minimalne brzine koje su propisane pravilnikom. Mjerenja iz HAKOMetra su pokazala da su tijekom tih testova korisnici imali oko 90 posto maksimalne, odnosno brzine koja se reklamirala.
Činjenica je da danas sve češće u kućanstvima imamo nekoliko mobitela, jedno ili dva računala, a ako još imamo i IP televiziju to su sve uređaji koji zahtijevaju svoj dio prometa i logično je da ne možemo na svim uređajima u isto vrijeme imati maksimalnu brzinu interneta. S druge strane, mobiteli s raznim aplikacijama koje rade u pozadini, poput sinkroniziranja slika, pošte ili brojnih cloud servisa uzimaju određeni broj konekcija prema vašem routeru te u ekstremnim situacijama može doći do pucanja veza. No, osim broja uređaja, na brzinu interneta može utjecati i kvar routera, ali i razni softverski problemi. Virusi i razni maliciozni programi mogu blokirati promet, zbog čega je važno da redovito održavate računalo, pa čak i internetski preglednik.