Australija bi trebala postati prva zemlja u svijetu koja će prisiliti Google i Facebook da plaćaju vijesti a planirani zakoni vjerojatno su tek početak pojačane regulacije digitalnih platformi, poručio je australski regulator
Kodeks ponašanja početak je reguliranja Googlea i Facebooka
Australska vlada najavila je zakon u prosincu prošle godine, nakon istrage koja je pokazala preveliku tržišnu moć tehnoloških divova u medijskom sektoru.
Takva situacija predstavlja potencijanu prijetnju za demokraciju, zaključila je vlada.
Istraga je, među ostalim, pokazala da od svakih 100 američkih dolara potrošnje na mrežno oglašavanje 53 dolara ide Googleu, 28 dolara Facebooku i 19 dolara drugim medijskim tvrtkama.
Ima dvije otvorene istrage za tehnologiju oglašavanja i trgovine mobilnim aplikacijama, čija bi izvješća trebala biti predstavljena u siječnju odnosno u ožujku.
Prema zakonu koji je u pripremi, Google i Facebook morat će pristati na arbitražu cijena ako s australskim medijima ne postignu dogovor o plaćanju za sadržaj.
Obavezni je kodeks ponašanja u pregovorima o podjeli prihoda proces i ako utvrdimo tržišnu moć u drugim segmentima, možemo ga dopuniti, rekao je predsjedatelj Australske komisije za tržišno natjecanje i potrošače (ACCC) Rod Sims u intervjuu za Reuters Next.
Ne budu li poštivale odluke arbitraže, digitalne platforme mogu očekivati novčane kazne u iznosu do 10 milijuna australskih dolara.
Planirani zakon temelji se na načelu „dvosmjerne razmjene vrijednosti“ koju će arbitar koristiti za donošenje obvezujuće odluke. Drugim riječima, Facebook i Google morat će razmotriti vrijednost koju dobivaju korištenjem sadržaja australskih medija.
Medijske tvrtke morat će pak voditi računa o vrijednosti koju dobivaju time što korisnici Googlea i Facebooka pregledavaju njihov sadržaj.
Neke australske medijske organizacije nezadovoljne su načelom dvosmjerne razmjene vrijednosti a kritičari su primijetili da drugi tržišni akteri, poput Facebookovog Instagrama i Googleovog YouTubea, nisu dio zakona.
Google je pak kodeks proglasio neprovedivim, izdvajajući zahtjev da izdavače obavijeste dva tjedna unaprijed o promjenama algoritama i interne prakse.
Sims uzvraća da je regulatorni kodeks najbolji jamac jednakosti, napominjući da zakoni o tržišnom natjecanju u drugim zemljama svijeta nisu spriječili Facebook i Google u izgradnji značajne tržišne moći.
ACCC je odlučio temeljito istražiti sve veću tržišnu moć Googlea i Facebooka i trenutno provodi istragu o metodama oglašavanja i o trgovini mobilnim aplikacijama, čija bi izvješća trebala biti predstavljena u siječnju odnosno u ožujku.
Simsa zabrinjavaju previsoke cijene u trgovinama i njihova sklonost da promoviraju vlastite proizvode. Dodao je i da će se i ove godine fokusirati na probleme vezane za podatke.
"Nadam se od onoga što otkrijemo koristi neće imati samo Australija već i inozemne kompanije", zaključio je.
Prijedlog zakona ima široku političku potporu i očekuje se da će biti izglasan u parlamentu početkom godine.