Megi je AI prototip u zdravstvu koji je tijekom godine dana koristilo oko 80 ljudi. Pomoću ovog chatbota, sličnog Andriji, pacijenti su mogli bolje pratiti svoje stanje s hipertenzijom, a liječnici su mogli prilagoditi terapiju
Isprobali smo Megi: Digitalna asistentica pomaže pratiti tlak
Hrvatski AI startup Mindsmiths, koji je i suosnivač CroAI udruge, predstavio je Megi, digitalnu asistenticu koju su razvili s Klinikom Magdalena kao najnoviji projekt primjene umjetne inteligencije u zdravstvu.
Megi može skalirati znanje medicinskih stručnjaka, brinuti o kroničnim pacijentima i tako unaprijediti zdravstveni sustav, a tijekom posljednjih 12 mjeseci bila je integrirana u stvarni bolnički sustav i skrbila o više od 80 kroničnih bolesnika - pacijenata oboljelih od hipertenzije, tj. bolesti visokog tlaka, koja pogađa 1,1 milijardu ljudi, a jedva svaki peti uspješno regulira krvni tlak.
Modelirali su je na znanju stručnjaka, primarno kardiologa i medicinskih sestara iz područja kardiologije. Razvoj je trajao šest mjeseci i tek su je onda stavili u kontakt s liječnicima i pacijentima i tijekom tog vremena bila je u svakodnevnom kontaktu s više od 80 pacijenata.
- Koncept demokratizacije znanja je onaj pri kojem mi kopiramo mozak jednog stručnjaka, učinimo da on pomogne jednoj osobi a onda u konačnici omogućimo da pomogne tisućama ljudi. Mi pokušavamo stvoriti sustave koji rade mentorstvo - znaju što meni treba u ovom trenutku, ali i ono što je za mene dugoročno dobro - rekao je Mislav Malenica, osnivač Mindsmithsa i naglasio da je ovo savršen primjer te demokratizacije znanja.
Mindsmiths je Megi učinio ljudima dostupnom kroz najpristupačnije sučelje kako bi interakcija korisnika s umjetnom inteligencijom bila što jednostavnija i kako bi se maksimalno osigurala prihvaćenost tehnologije.
Naime, kroz istraživanje su otkrili da mnogi imaju velike izazove u naprednom korištenju telefona, a to uključuje skidanje aplikacija, ažuriranje softvera, slobodnu memoriju... No skoro svi su imali neku aplikaciju za dopisivanje (WhatsApp, Viber, Telegram..) i praktično svi znali su koristiti SMS.
Upravo tako su ljudi i koristili Megi, a i ja sam je isprobao prošlog vikenda kroz aplikaciju Telegram.
Megi se kratko predstavila i objasnila da mnogi nisu ni svjesni svojih kardioloških tegoba. Jednostavnim ljudskim rečenicama pojasnila je kako će izgledati kardiološka procjena i na prvu je teško reći da njome upravlja algoritam. Sve izgleda kao da s druge strane tipka normalna osoba. Kroz par pitanja Megi je uzela naše osnovne podatke i provjerila obiteljsku povijest s hipertenzijom.
Nakon što smo dogovorili kako ćemo mjeriti tlak, Megi me sljedeći dan podsjetila na svako mjerenje, a dan nakon, sa svim prikupljenim podacima javio mi se i dr. Aleksandar Trbović iz Klinike Magdalena kako bi prošli kroz podatke i ima li tu nekih pokazatelja zbog kojih bi se trebalo zabrinuti. Najbolja stvar u svemu je bio taj redoviti podsjetnik na mjerenje, čime možemo dobiti puno urednije podatke u vlastitom stanju s tlakom.
Prvi pacijent s kojim je Megi inače razgovarala u testu bila je Mirjana Lacković (67) koja više od desetljeća pati od visokog tlaka.
- Megi je jako brižna i dobra. Ako mi tlakovi ne štimaju kontaktira me porukama toliko dugo dok se ne normalizira moje stanje. Ako je par dana loše, a zna se dogoditi da je loše, kontaktira liječnike - ispričala je Mirjana koja s Megi komunicira već 13 mjeseci.
AI prototip Megi odnedavno je i dio procesa liječenja oboljelih od hipertenzije u Domu Zdravlja Centar u Zagrebu. U ovoj ustanovi javnog zdravstva, Megi je integrirana u proces liječenja kroničnih bolesnika od strane liječnice obiteljske medicine. Ondje doktorica Renata Romić brine o 8 hipertenzičara zajedno s Megi.
- Jedna od velikih prednosti Megi je njena samodostupnost, ona je u svakom trenutku meni i pacijentu na dohvat ruke. U trenucima snažnih skokova tlaka ona im je prvi kontakt koji smireno kaže što, kako i gdje dalje napraviti tako da im zbog straha tlak još više ne naraste, a još nam nudi i detaljni pregled tlaka tako da pacijenti i ja sami možemo doći do zajedničkih zaključaka o terapiji bez dodatnih dijagnostičkih pretraga ili kontrola od strane specijalista u bolnicama - rekla je.
Doktor Trbović je nakon godine dana primjene rekao kako se vide jasne primjene ovog prototipa, a prva se prednost odnosi na bolesnika koji se kvalitetnije bori s hipertenzijom kod kuće te ga potiče na svakodnevno uzimanje terapije.
- Korisna je i za nas liječnike odnosno meni kao kardiologu koji liječim pacijente jer imam oruđe s mnoštvom podataka koji mi omogućavaju bolje liječenje hipertenzije. I treća stvar koju ne smijemo zaboraviti je dodatna vrijednost za čitavu zajednicu u vidu smanjenja troškova liječenja same hipertenzije, ali i mogućih komplikacija - rekao je.
- Shvatili smo da pregled u prosjeku traje 22 minute, a gotovo 15 minuta liječnik prikuplja informacije. Uz Megi vrijeme potrebno za prikupljanje informacija se sa 15 minuta skraćuje na 4 minute. Vrijeme potrebno za podešavanje terapije može se skratiti sa 6 mjeseci na 3 tjedna. Ako bi liječnicima pomogli da svoju pažnju usmjere samo na pacijente koji ih u tom trenutku doista i trebaju rasteretili bi ih skoro za 80% kontrolnih pregleda - kaže Malenica.