Osim očekivanog grafičkog unaprijeđenja, novi PES se na prvu loptu uglavnom igra isto kao i onaj posljednji. Pa, što je onda drugačije, što je Konami sakrio ispod haube?
Igrali smo PES 2017: Je li ovo najbolja simulacija nogometa?
Jedanaesterci nisu igra tehnike, već sreće i živaca. Mislite da su lagani? Netko kao što je John Terry se sigurno ne bi složio s vama, a nema sumnje i da će Juanfran još dugo vremena sanjati promašaj u finalu Lige prvaka koje smo gledali prošle subote. Penali nisu nimalo lagani. Da, u sjajnoj ste prilici da zabijete gol, samo ste 11 metara od tih ogromnih, gotovo sedam i pol metara širokih i dva i pol metra visokih vrata, no sve dok lopta ne dotakne mrežu, na leđima osjećate pritisak cijelog svijeta.
Tako nešto vjerojatno osjeća i Konami koji s PES 2017 mora unaprijediti već ionako mehanički sjajni PES 2016 koji je oduševio velik broj obožavatelja nogometnih simulacija, pa čak i dobar dio onih koji su sada već davne 2007. godine prešli na FIFA serijal. Hoće li mu to ipak poći za rukom? Može li PES 2017 biti još bolja igra, najbolja koju je ovaj japanski developer ikada napravio?
Nakon ogromne količine sati koje smo proveli s demo verzijom posljednje PES igre, rekli bismo da - može. U biti, moramo priznati da je vratiti se na PES 2016 nakon više od stotinu odigranih utakmica u njegovom nastavku pomalo teško i frustrirajuće. To možda i ne bi bilo toliko iznenađujuće da su te dvije igre toliko različite, no... nisu. Osim očekivanog grafičkog unaprijeđenja, novi PES se na prvu loptu uglavnom igra isto kao i onaj posljednji. Pa, što je onda drugačije, što je Konami sakrio ispod haube i s čime je uspio suptilno unaprijediti već ionako prilično kvalitetnu nogometnu simulaciju?
U čemu je PES 2016 podbacio?
Krenimo s onim što je bilo katastrofalno loše u prošlom PES-u: baze igrača. Adam Bhatti, globalni menadžer PES brenda nam je otkrio kako su u Konamiju itekako svjesni svojih prošlogodišnjih grešaka po pitanju rijetko ažuriranih i uglavnom neaktualnih baza igrača te neće ponoviti te greške s ovogodišnjom igrom. PES 2017 će od svojeg prvog dana na tržištu imati 100% aktualne baze igrača od kojih će svaki biti u svojem stvarnom nogometnom klubu. Nadalje, igra će po uzoru na ono što EA Sports radi s FIFA igrama svakog tjedna, tj. sedmice imati po jedan update koji će ažurirati momentalne ocjene svih igrača u online i offline modovima.
PES 2017: Kontrolirajte stvarnost
Slogan nove PES igre je jednostavan i lako pamtljiv: "kontrolirajte stvarnost". Ove dvije riječi nam vrlo izravno daju do znanja kako je razvojni tim iza nove PES igre opet posvetio puno vremena usavršavanju kontrola i kretnji igrača na terenu. Glavna novost se ove godine zove Real Touch, a radi se o evoluciji starog First Touch sistema koji utječe na kontrolu lopte čim je ista u blizini igrača. Kako zaustaviti loptu, u kojem se smjeru okrenuti prilikom primanja iste, s kojim intenzitetom odraditi onaj krucijalni prvi dodir... sve su to stvari koje sada kontrolirate s lijevom "gljivom" svojeg kontrolera, istom onom koja kontrolira i standardne kretnje igrača.
PES 2017 demo verzija koju smo igrali je nudila samo četiri nogometne ekipe, Arsenal, Atletico Madrid, Francusku i Njemačku, tako da još uvijek ne možemo točno prosuditi kako će ovaj novi sistem utjecati na fluidnost igre jer svaki igrač ima vlastite tehničke ocjene koje utječu na responzivnost Real Touch mehanika. Ipak, definitivno možemo reći kako će se neke stvari promijeniti na bolje jer PES 2017 već i u ovom nedovršenom izdanju ima puno preciznije kontrole nego PES 2016, a čak niti ne iziskuje dugo vrijeme privikavanja.
Nadalje, kretnje igrača i lopte su sada puno glađe i gracioznije, a ogroman broj novih animacija znači da će se svaka nova utakmica doimati uvjerljivijom, više nepredvidljivom i posljedično - zabavnijom. Sljedeća nova mehanika koju smo isprobali jest tzv. Precise Passing. Naime, ako je igrač savršeno primio loptu pomoću gore opisanog Real Touch sistema, prvi pas koji će odigrati će biti precizniji i pouzdaniji. To ne znači da će svaki veznjak odjednom postati novi Pirlo, Pjanić ili Modrić, već će zahvaljujući dobro iskontroliranoj lopti jednostavno odigrati jedan pas koji će također biti malo bolje kontroliran nego u slučaju nespretnog primanja. Drugim riječima, primireni pas će sada biti kvalitetnija osnova za jednako elegantno progiravanje, mirno primljena lopta je sada bolji temelj za istovjetno precizno dodavanje od one koju ste štopali slezenom. Baš kao i u pravom životu.
Nadalje, konami je za PES 2017 razvio umjetnu inteligenciju nogometnih sudaca od nule. "Fokusirali smo se na obrasce ponašanja pravih sudaca u pravim utakmicama, količinu agresije i prljave igre koju toleriraju prije nego što prekidaju igru te smo način na koji suci primjenjuju pravilo o puštanju prednosti učinili razumljivijim i realističnijim," otkrivaju nam iz Konamija.
I golmani će u novoj PES igri biti realističniji i sličniji onim ljudskim, što je pogotovo vidljivo u fluidnosti i brzini kojom vratari sada mogu vratiti loptu u igru nakon što je uhvate. U stotinjak utakmica koje smo odigrali nismo svjedočili nikakvim sramotnim golmanskim pogreškama, no također nismo imali dojam da su se svi vratari sada pretvorili u nepobjedive hibride između Neuera, Khana i gigantskog pauka na ecstasyju.
Improvizacija je majka strategije
PES 2017 također dovosti brojne novosti po pitanju nogometne taktike i strateškog pristupa utakmicama. Total Team Control jest ime nešto prerađene mehanike koju smo već vidjeli u ranijim nastavcima serijala a koja utječe na mentalitet i pristup vašeg tima. S tzv. shoulder tipkama svojeg kontrolera sada na brzinu možete mijenjati način na koji se vaši kompjuterski kontrolirani suigrači ponašaju tijekom utakmice. Trebate napasti sa svih 11 igrača jer očajnički tražite gol ili želite podići bunker u vlastitom šesnaestercu da sačuvate svoju minimalnu prednost? Sve to sada možete napraviti s minimalnim brojem klikova kontrolerom bez ikakvog pauziranja akcije na ekranu.
Nadalje, unutar nešto izmijenjenog Game Plan izbornika sada možete pronaći i tzv. Advanced Instructions meni na kojem možete razraditi po dvije ofenzivne i defenzivne strategije između kojih se tijekom same utakmice možete brzo prebacivati pomoću gore opisane metode. Naposlijetku, PES 2017 uvodi i neke novosti u izvođenje kornera tijekom kojih sada brzo možete pomicati vlastitu ekipu u šesnaestercu pomoću D-pada, tj. strelica na kontroleru te se brzo prebacivati između zonalne defenzive te obrane čovjekom na čovjeka.
Nogometni mozak
PES serijal je posljednjih godina najviše briljirao i isticao se nad konkurentnim FIFA igrama po pitanju svoje izuzetno napredne umjetne inteligencije, a očito je kako će PES 2017 u ovom kontekstu biti još napredniji. Bhatti nam je otkrio kako je glavni cilj developera prilikom usavršavanja umjetne inteligencije za sljedeću PES igru bio "osigurati uvjete za scenarij u kojem igrači gotovo nikada ručno ne daju upute za utrčavanje i defenzivu svojim kompjuterski kontroliranim suigračima".
Novi AI sistem kojeg smo vidjeli u Konamijevoj nadolazećoj nogometnoj simulaciji nosi naziv Adaptive AI, a kako mu i ime sugerira, isti će se prilagođavati razini prijetnje koju ljudski igrač predstavlja. Jednostavan primjer: ako konstantno probijate suparničku obranu sa sjajnim veznjakom koji i žmirećki servira lopte s očima, protivnički tim će ga krenuti zatvarati s dva igrača. Ako vam se pak jedan od vaša dva visoka stopera ozlijedi te ste ga primorani zamijeniti s nekim nižim i fizički manje impozantnim, suparnička ekipa će češće pokušati zabiti gol s glavom ili na neki drugi način iskoristiti slabosti vašeg novog defenzivca. Sve u svemu, radi se o vrlo impresivnom sistemu kojeg je pravi užitak gledati u akciji. Naravno, sve dok ne izgubite tri zaredom, ali bože - znate već i sami kakav "volim te, ne volim te" odnos imate sa svim kvalitetnim sportskim igrama.
Za kraj još valja spomenuti i neke nove "rumble efekte" nadolazećeg PES-a koji aktiviraju određenu količinu vibracije u kontroleru ovisno o intenzitetu kojim se borite za loptu i ulazite u duele, a Konami trenutačno eksperimentira i s DualShock 4 zvučnikom. Iako to nažalost još uvijek nismo imali priliku vidjeti u akciji, ideja novog sistema jest potaknuti igrača da sluša povike svojih suigrača i ostatka nogometne ekipe s klupe.
O novim stadionima te licenciranim ligama i timovima još uvijek nema riječi, no više informacija očekujte uskoro jer Konami planira vrlo opsežnu PES 2017 prezentaciju na nadolazećem E3 sajmu koji se održava sredinom sljedećeg mjeseca.
PES 2017 izlazi za PC, PlayStation 4 i Xbox One ovog rujna, a njegov službeni datum izlaska bi trebao biti poznat kroz nekoliko tjedana.
Izvor: IGN Adria