Popularnost Tetrisa rasla je takvom brzinom da su Sovjeti pravo na licenciranje prenijeli na državnu agenciju ELORG. No, kako je iza svega bila vlada SSSR-a, tvorac igre od toga nije zarađivao ništa
Igra koja je zarazila svijet: Tko god ga je probao, teško je stao
Tetris, jedna od najpopularnijih videoigara svih vremena, objavljena je na današnji dan 1984. godine u Sovjetskom Savezu.
Relativno jednostavni koncept igre zarazio je milijune i poslužio kao baza mnoštvu sličnih igara koje su se u međuvremenu pojavile. Za većinu ljudi, Tetris je bio prvi korak u čudesan svijet videoigara. I da budemo pošteni, vjerojatno nikad neće izaći iz mode.
Tetris je potpuno zarazan i jednom kad počnete igrati, teško je stati. Na igru se navukao i njezin tvorac, ruski programer Aleksej Pažitnov. Po vlastitom priznanju, jedva je završio igru jer ni sam nije mogao prestati igrati nedovršenu verziju.
'Pravio sam se da rješavam bugove'
- Bio sam prilično dobar programer, pa mi je trebalo oko tri tjedna da napravim nešto što se moglo rotirati na ekranu. Pravio sam se da rješavam bugove, jer je ni sam nisam mogao prestati igrati - kazao je u intervjuu za britanski The Guardian.
- Dao sam drugima da je isprobaju, ni oni je nisu mogli prestati igrati. To je bila njezina kvaliteta, svima se sviđala - objasnio je.
Pažitnov je radio kao računalni inženjer u Centru za istraživanje i razvoj računalnih znanosti u okviru Sovjetske akademije znanosti, pod upravom sovjetske vlade. Kada je htio testirati kapacitete novog komada hardvera, Pažitnov bi to radio tako što je za njih programirao jednostavne igre. Još kao dijete, obožavao je puzzle i pentomino kocke, koje prilično podsjećaju na elemente iz Tetrisa.
Prva verzija Tetrisa razvijena je za sovjetsko računalo Elektronika 60 koje nije podržavalo nikakvu grafiku. Elektronika 60 imala je monitor koji je mogao prikazivati samo slova, brojke i simbole, pa su u prvom Tetrisu elementi za slaganje bili napravljeni od slova.
Nije trebalo dugo da se njegovi kolege Dmitrij Pavlovski i Vadim Gerasimov i sami navuku na zaraznu igru. Njih dvojica napravili su verziju igre za IBM-ov PC, i upravo je to omogućilo brzo širenje igre po SSSR-u.
- Nisam imao pojma kako bih je objavio. Pretpostavljao sam da bi me sam pokušaj mogao dovesti u probleme - objasnio je Pažitnov.
Među prvim softverima izvezenima iz SSSR-a
Pažitnov nije imao nikakva prava na tantijeme za igru koju je razvio
- Na snagu je stupila Perestrojka, a ja sam svoja prava ustupio državi na sljedećih deset godina. Pravo na licenciranje Tetrisa preneseno je na državnu agenciju ELORG, koja je bila zadužena za uvoz i izvoz računala i softvera u SSSR-u.
- U početku, nisam baš zaradio puno novca. Ali to mi nije bilo važno, bio sam sretan jer sam vidio koliko drugi uživaju igrajući je. Kako je izašla relativno rano, imala je važnu ulogu u tome da običnim ljudima sruši inhibicije koje su imali prema računalima - izjavio je Pažitnov u razgovoru za Guardian.
Tetris je bio među prvim softverima izvezenima iz Sovjetskog Saveza, dodao je.
Igra je iz Sovjetskog saveza prokrijumčarena u Mađarsku, gdje su je neovlašteno počele proizvoditi različite softverske kompanije.
Proboj igre kroz Željeznu zavjesu na zapad nije prošao glako i na internetu postoje mnoge verzije te priče.
Žestoka borba za prava na igru
Prema jednoj od njih, za igru se zainteresirao Robert Stein i prodao prava za licenciranje informacijskom magnatu Robertu Maxwellu. No, Stein zapravo nije imao prava jer je prava i dalje držao sovjetski ELORG, piše Russia Beyond.
U međuvremenu, Maxwell je prodao prava Atariju, a za dokaz o posjedovanju originalne licence zainteresirao se Nintendo. Kako taj dokaz nije postojao, predstavnici kompanija 1989. godine navalili su u Moskvu na pregovore.
Rusi su na kraju prodali prava Nintendu, koji se uopće nije pojavio na pregovorima jer je kompanija već počela nelegalno prodavati svoju verziju Tetrisa. Nintendova verzija Tetrisa za Game Boy postala je nevjerojatno popularna, igra se prodala u fantastičnih tri milijuna primjeraka.
Američka kompanija Spectrum HoloByte proizvela je 1987. jednu od ranih verzija igre i imala je veliki utjecaj na njezin marketing. Za glazbu su izabrali 'Kutijicu', rusku narodnu pjesmu iz 19. stoljeća, a Nintendo je kasnije u podlogu stavio Orašara od Čajkovskog.
'Mislim da to nije bilo dobro za rusku kulturu'
- Meni je zbog toga bilo malo neugodno. Kada bi ljudi na svijetu čuli tu glazbu, počeli bi vikati: 'Tetris, Tetris'!
- Mislim da to nije bilo dobro za rusku kulturu - kazao je.
Pažitnov se 1991. godine preselio u Sjedinjene Države, a kada su 1996. godine istekla prava na igru koje je prenio na ELORG, Pažitnov je mogao osnovati kompaniju i početi zarađivati na tantijemama.
Napravio je i nasljednika Tetrisa, nazvanog Welltris, koji se igrao po istom principu, no u trodimenzionalnom okruženju pa je igrač odozgo gledao gdje će smjestiti pojedini element.
I 34 godine kasnije, na svijetu se i dalje održavaju maratoni i prvenstva, a posljednji rekord srušen je krajem prošle godine, kada je Jonas Neubauer u pokušaju da sruši službeni svjetski rekord od 999.999 bodova srušio nešto drugačiji rekord i u manje od dvije minute došao do 300.000 bodova.
POGLEDAJTE VIDEO: