Dvoje psihologa i bračni par iz Osijeka, Ida i Damir Marinić, već godinama proučavaju međuljudske odnose, te educiraju odrasle o tome kako njegovati odnose. Ako to ne znamo, pate i naša djeca, kažu
Ida i Damir: U školama se ne priča dovoljno o osjećajima, pa 'pucaju' i nastavnici i učenici
Ida i Damir Marinić 2013. godine odlučili su osnovati udrugu pod imenom Spajalica. Spajalica je jedinstveni integracijsko-procesni okvir obrazovanja i izgradnje zajednice. Ovaj bračni par ispričao nam je kako su prije osnivanja udruge počeli primjećivati ljude koji su nezadovoljni i nesretni.
- Shvatili smo da su se ljudi udaljili jedni od drugih, vidjeli smo da mlađi ljudi počinju doživljavati depresiju, prazninu, a da za to nemaju razloga. Djetinjstvo im je okej, obitelj također, zaposleni su, imaju hobiji i novce, uspješni su, ali i dalje su prazni – govori nam Damir te nadodaje da su tada shvatili da je ključ nezadovoljstva u međuljudskim odnosima.
'Škole moraju biti i odgojne ustanove'
Damir nam kaže da je razlog tome sistem u kojemu se ne priča o međuljudskim odnosima.
- Na primjer, škole su prije bile odgojne ustanove i postojao je nekakav emocionalni sadržaj, danas toga nema. Naglasak se stavlja na STEM, ali nije samo to bitno - objašnjava nam ovaj bračni par.
Ljude nitko nije učio kako održati prijateljstvo, kako održati partnerstvo, kako se ponašati prema članovima obitelji, a zapravo je to ono što nas čini ispunjene kao ljude, govore nema Ida i Damir, koji su po struci psiholozi. Oni su sa svojom udrugom trenutačno usredotočeni na obrazovanje i škole.
Važno je da se uključe i roditelji
- Do sada su nas škole zvale kako bismo održali radionice s učiteljima i profesorima, u pravilu ne radimo s djecom, iako nas pojedini profesori, ponekad pitaju možemo li pokazati naše radionice na djeci- govori nam Ida te nadodaje kako je s djecom najlakše raditi jer princip međuovisnosti djeci ide prirodno danas. Ona su spremna primiti poruku jer žive u svijetu međuovisnosti, cijelo vrijeme su na mobitelima i u kontaktu su s cijelim svijetom.
Naime, osim rada s učenicima i profesorima bitno je raditi i s roditeljima, što Idi i Damiru ponekad predstavlja najveći izazov jer ljudi danas nemaju vremena.
- Ako učitelji i profesori rade nešto u školi s djetetom, ona se ipak vraćaju kući i to je razlog zašto je bitno educirati i roditelje o međuljudskim odnosima - govori Ida.
Među današnjom djecom, ali i tinejdžerima i mladima na fakultetu primjećuju nezadovoljstvo te im nedostaje emocionalne kulture.
- U sustavu obrazovanja, u čitavom svijetu, postoji emocionalna kultura potiskivanja, a u školama nema više onoga 'ljudskog' te se sve svodi na papirologiju, norme, sate koji se trebaju odraditi - kaže Damir te nadodaje da i kada dođe u školama do situacija da dijete od učitelja traži pomoć, često dolazi do odbijanja jer se smatra kako učitelji trebaju educirati djecu, a ne im pomoći ako imaju nekakav problem.
Škole bez podrške ne mogu mnogo napraviti
Ovi psiholozi objašnjavaju nam da danas često dolazi i do toga da učitelji "pucaju po šavovima" i imaju unutarnju napetost i probleme, a sve samo zbog toga što se ne priča o emocijama.
- Tako dolaze bolovanja, nezadovoljni učitelji koji onda ni sami ne vide svrhu u tome što rade, ne uživaju više u svom poslu - govori Damir te dodaje kako se škola sama po sebi ne može održati u stanju funkcioniranja ako nema podršku roditelja i drugih institucija u zajednici.
Osim raznih radionica i treninga o međuljudskim odnosima, ova udruga, u svojoj ponudi ima i online edukacije, te materijale koji su dostupni svima.
- Željela sam imati nešto što će moći imati moja djeca, ali i druga, koji je kao alat s kojim se može odmah raditi. Napravila sam slikovnice kroz koje dijete uči kako biti psiholog sam sebi. Slikovnice sadrži pitanja i radionice, a njihova svrha je razgovor i izgradnja međuljudskih odnosa - objasnila nam je Ida za kra. Slikovnice su dostupne i na engleskom jeziku.
Osim škola, njihovi klijenti su i vrtići, plesni centri, poduzeća, bolnice, individualni korisnici i druge interesne grupe.