Više od četvrtine mladih u Hrvatskoj priznaje da koristi ilegalne internetske kanale za gledanje sporta, dok ih je pet posto svjesno kupilo krivotvorenu sportsku opremu putem interneta, pokazalo je istraživanje Europskog ureda za intelektualno vlasništvo (EUIPO) objavljeno u srijedu
EUIPO: 27 posto mladih Hrvata koristi ilegalne internetske kanale za gledanje sporta
EUIPO je uoči početka brojnih velikih sportskih događanja, poput europskog nogometnog prvenstva i olimpijade u Parizu, pokrenuo kampanju Play Fair, pozivajući navijače da gledaju službene prijenose i kupuju službenu opremu. Istraživanje te EU-ove agencije o percepciji, osviještenosti i ponašanju građana Europske unije je pokazalo da milijuni Europljana gledaju ilegalne prijenose sportskih događanja i kupuju krivotvorenu sportsku opremu.
Tako je 12 posto građana Europske unije (EU) pristupilo sportskim sadržajima iz ilegalnih izvora ili ih je "streamalo", a čak više od četvrtine mladih u dobi od 15 do 24 godine, njih 27 posto, priznaje da koristi ilegalne internetske kanale za gledanje sporta.
Identični postotci se odnose i na građane Hrvatske.
Dakle, mladi u dobi od 15 do 24 godine ilegalno gledaju sportske prijenose putem interneta dvostruko češće od ukupnog stanovništva, pa će se tako 47 posto mladih Bugara najvjerojatnije upustiti u ilegalno "streamanje" sportskih događanja. Slijede Španjolska i Grčka s po 42 posto, Slovenija s 39 posto, Irska s 34 posto itd.
Kada se promatra ukupno stanovništvo, također prednjače građani Bugarske s obzirom da ih 21 posto priznaje navedene ilegalne prakse. S 20 posto slijede Grci, pa građani Irske i Španjolske sa po 19 posto, Luksemburga s 18 posto itd.
Ilegalni internetski prijenosi mogući su za sve vrste sadržaja, uključujući sportska događanja, a EUIPO procjenjuje da piratstvo, gledajući sve medije, godišnje generira milijardu eura nezakonitih prihoda. Iz agencije pritom ističu da je nezakonit prijenos događanja uživo egzistencijalni problem za financiranje sporta, s obzirom da se prihodi ostvareni putem prava intelektualnog vlasništva preraspodjeljuju i sportu i sportašima.
Istraživanje EUIPO-a pokazuje da je "streaming" najpopularnija metoda za pristup nezakonitom TV sadržaju - 58 posto piratstva u EU-u odvija se putem streaminga, a 32 posto preuzimanjem.
Proizvođaći sportske opreme trpe gubitke od 850 milijuna eura
Osim sportskih prijenosa, prema podacima EUIPO-a, sektor sportske opreme u Uniji trpi gubitke od 850 milijuna eura godišnje, što čini 11 posto izgubljenih prihoda od prodaje. Ta brojka ne uključuje sportsku odjeću poput krivotvorenih nogometnih majica i krivotvorene sportske obuće, koji predstavljaju značajan dio godišnjih gubitaka od krivotvorene odjeće u Europi, koja iznosi 12 milijardi eura, napominju iz EUIPO-a.
Prema izvještaju EUIPO-a, prosječno deset posto mladih u EU-u u dobi od 15 do 24 godine priznaje da su namjerno kupili krivotvorenu sportsku opremu, pri čemu je to najčešće među mladima u Grčkoj, od kojih je to učinilo 18 posto. S druge strane, sedam posto mladih europskih potrošača slučajno je kupilo krivotvorene predmete.
Kada je riječ o mladim Hrvatima, pet posto ih priznaje da je svjesno kupilo krivotvorenu sportsku opremu, a osam posto kaže da je takvu robu kupilo slučajno.
U okviru operacije "Fake Star", usmjerene na krivotvorenu robu poznatih robnih marki, policijske vlasti diljem Europe otkrile su i zaplijenile osam milijuna komada krivotvorene luksuzne i sportske robe, više od polovice od ukupno 14 milijuna zaplijenjenih krivotvorenih artikala u 2023. godini. Krivotvorena sportska roba uključivala je lažni tekstil, obuću, etikete, kožnu galanteriju i dodatke, uključujući sportsku obuću i odjeću, čija se maloprodajna vrijednost procjenjuje na 120 milijuna eura. Operacija "Fake Star" dovela je do uhićenja 264 osobe u svezi s krivotvorinama, navode iz EUIPO-a.
"Dok ovog ljeta uživamo u brojnim sportskim uzbuđenjima, ključno je igrati pošteno, kako igrači na terenu, tako i gledatelji kod kuće. Prava intelektualnog vlasništva koja stoje iza tih događanja štite i unaprjeđuju naša iskustva kao navijača, podržavaju naše sportaše te nadahnjuju buduće europske i svjetske prvake. Gledanjem službenih prijenosa i kupnjom licenciranih proizvoda osiguravamo razvitak sporta i sportskih natjecanja za generacije koje dolaze", rekao je izvršni direktor EUIPO-a João Negrão u izjavi koja se prenosi u priopćenju.