Obavijesti

Tech

Komentari 15

EU naredila: Hrvatska će uskoro morati izgraditi gomilu novih punionica za električna vozila

EU naredila: Hrvatska će uskoro morati izgraditi gomilu novih  punionica za električna vozila
3

Hrvatska će za ispunjenje ovog uvjeta do 2025. godine morati postaviti dodatnih 100 do 200 brzih punionica za električna vozila, naravno ovisno o njihovoj snazi

Razvoj mreže punjača za električna vozila ključan je preduvjet kako bi omogučio potpuni prelazak na elelktrične automobile koji Europska unija i Hrvatska planiraju tijekom idućih dvadesetak godina. Diljem Hrvatske već postoji značajan broj punionica za električne automobile, ali kako količina vozila raste te brojni turisti posjećuju Hrvatsku, taj broj punjača je potrebno još dodatno povećati kako bi se vozačima istih olakšalo svakodnevno korištenje.

U Hrvatskoj se već provodi nekoliko značajnih projekata za poboljšanje infrastrukture punjača, ali sada je i korak dalje napravila nova regulacija AFIR koja će, na razini Europske unije, dodatno pomoći u povećanju broja punjača za električna vozila. 

BMW upozorio: Električni auti za mnoge su preskupi, opasno je zabraniti prodaju benzinaca
BMW upozorio: Električni auti za mnoge su preskupi, opasno je zabraniti prodaju benzinaca

Regulacija AFIR postavlja nacionalno obvezujuće ciljeve kojima će se propisati koliko koja članica Europske unije mora postaviti punionica struje ili vodika za laka i teška vozila, ovisno o broju vozila u državi. Za države članice poput Hrvatske, koje imaju manje od 1 % udjela električnih vozila u sveukupnoj floti vozila, određeno je da do 2025. godine moraju postaviti punjača u ekvivalentu snage 3 kW po svakom potpuno električnom vozilu i 2 kW po svakom plug-in hibridnom vozilu. Hrvatska bi, prema trenutnoj situaciji, morala postaviti punjače ukupne snage 11.524 kW.

„Hrvatska će za ispunjenje ovog uvjeta do 2025. godine morati postaviti dodatnih 100 do 200 brzih punionica za električna vozila, naravno ovisno o njihovoj snazi. Ukoliko će se postavljati punionice snage 50-70 kW, možemo očekivati 200-tinjak brzih punionica, a ako će iste biti veće snage poput 100-150 kW, bit će manji broj punionica, ali i mogućnost znatno bržeg punjenja“, objasnio je Hrvoje Prpić, predsjednik udruge Strujni krug.

Kada se taj uvijet zadovolji, Hrvatska će morati učiniti još jedan korak naprijed. Naime, do 2027. godine infrastruktura punionica diljem države će morati pružati jednaku snagu kao da je 3 % ukupne flote potpuno električno, a do 2030. godine će broj punionica morati porasti u skladu kao da je 5 % ukupne flote potpuno električno. Tako bi Hrvatska do 2027. godine morala postaviti oko 470 brzih punjača, primjerice snage od 150 kW, a do 2030. godine više od 800 takvih punjača. 

„Takve punionice mogu napuniti prosječno električno vozilo već za 10-25 minuta, pa je jedino bitno da se iste vrlo dobro rasporede po hrvatskim prometnicama kako bi se olakšalo putovanje u gotovo svaki dio naše zemlje“, dodaje Hrvoje Prpić.

Njemački rent-a-car kupuje tisuće kineskih električnih auta
Njemački rent-a-car kupuje tisuće  kineskih električnih auta

Također, novom europskom regulacijom bi se postavili ciljevi za znatno povećanje broja punjača na TEN-T koridoru – jedinstvenoj transeuropskoj mreži prometnica koja povezuje sve glavne prometne točke u Europi. To znači da bi se u Hrvatskoj i susjednim zemljama dodatno povećao broj punionica za laka i teška električna vozila na relacijama Ljubljana-Zagreb i Varaždin-Rijeka.

Za laka električna vozila (osobna vozila i laka dostavna vozila) se regulativom želi osigurati puna pokrivenost punionicama duž glavne mreže Europske unije i time osigurati jednostavno putovanje električnim vozilima diljem EU. Tako je cilj da do 2025. godine na svakih 60 km bude stajalište s punionicama ukupne snage od barem 600 kW i s barem jednom punionicom od 300 kW. Do 2030. godine bi se spomenute punionice na stajalištima trebale nadograditi do 900 kW, a barem dvije punionice imati snagu 350 kW.

S druge strane, AFIR zahtjeva da se do 2025. godine za kamione i autobuse na TEN-T koridoru na svakih 60 kilometara postave punionice ukupne minimalne snage 2000 kW, od kojih će barem dvije biti snage 800 kW. Do 2030. godine bi ta stajališta trebalo nadograditi punionicama ukupne snage 5000 kW, od kojih bi njih barem četiri imale snagu od 800 kW.

Dodatno, na svim prometnicama koje su povezane s TEN-T koridorom, države članice do 2025. godine moraju osigurati mrežu punionica na svakih 100 kilometara koje će imati ukupnu snagu 2000 kW i barem jednu punionicu snage 800 kW, a do 2035. godine bi se punionice morale nadograditi na sveukupnu snagu od 5000 kW s barem dvije punionice snage 800 kW.

„Navedene udaljenosti od 60 i 100 kilometara između punionica na autocestama odlično su rješenje kojim će se mnogim vozačima pružiti bezbrižna vožnja po hrvatskim prometnicama, a propisane ukupne snage za stajališta omogućit će velik broj punionica i vrlo brzo punjenje električnih vozila kako bi se spriječila nepotrebna čekanja i gužve“, dodaje Hrvoje Prpić iz udruge Strujni krug.

Top 10 električnih automobila: Od Zagreba do Zadra samo na struju bez brige oko punjenja...
Top 10 električnih automobila: Od Zagreba do Zadra samo na struju bez brige oko punjenja...

Svako urbano čvorište na spomenutim prometnicama morat će do kraja 2025. godine imati minimalno 1400 kW snage koja će se raspoređivati na četiri punionice snage 350 kW, a do 2030. godine će se sveukupna snaga morati povećati na 3500 kW. Tu su i dodatna odmorišta/parkinzi koji će morati do 2027. godine omogućiti barem dvije punionice minimalne snage 100 kW s V2G tehnologijom, odnosno do 2030. godine će morati imati barem četiri takve punionice. 

Naplata punjenja vozila bi se prema AFIR-u trebala omogućiti i pomoću bankovnih kartica pa bi svi operateri punionica do 2025. godine trebali postaviti čitače kartica na svoje nove punionice, a na postojeće punionice do 2027. godine. Time bi se uvelike olakšala naplata punjenja brojnim vozačima električnih vozila, a pogotovo turistima koji nisu upoznati s mrežom punjača u zemlji koju posjećuju.

Ono što je pri naplati punjenja vrlo bitno jest i transparentni prikaz cijena punjenja. Prijedlog Europske komisije je da na svakoj punionici budu izložene cijene punjenja i to prikazane prema jedinici kWh, a također je uvjetovano da punjenje bude „cjenovno-prihvatljivo“, s iznimkom da se može naplaćivati naknada za stajanje na punionici nakon punjenja.

POGLEDAJTE VIDEO: TKO JE KRIV S JURAJEM ŠEBALJEM

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 15
Teleportaciju u škole! Ova crowdfunding kampanja želi približiti VR svijet školarcima
UKLJUČITE SE

Teleportaciju u škole! Ova crowdfunding kampanja želi približiti VR svijet školarcima

Iako je velika većina ljudi koji dođu u VR kino i pokušaju pogledati neki film oduševljena novim iskustvom doživljavanja priča, dio javnosti je skeptičan i preplašen, no to je uvijek tako s novim tehnologijama...
Nvidia jaše na valu umjetne inteligencije: U trećem kvartalu gotovo su udvostručili prihode
35 MILIJARDI ZA TRI MJESECA

Nvidia jaše na valu umjetne inteligencije: U trećem kvartalu gotovo su udvostručili prihode

U razdoblju od srpnja do rujna Nvidijin prihod iznosio je 35,1 milijardu dolara i bio je gotovo dvostruko veći nego lani, pokazuju poslovni rezultati, objavljeni u četvrtak.
Prirodna rješenja za smrad iz usta: Evo kako vratiti svježinu
MNOGI SU UZROCI

Prirodna rješenja za smrad iz usta: Evo kako vratiti svježinu

Peršin, zeleni čaj, jabučni ocat i mnoge druge namirnice mogu vam pomoći da se riješite smrada iz usta, dok redovita higijena održava vaš dah svježim i ugodnim