U klasi električnih automobila koji uz uračunate poticaje stoje do 250.000 kuna Kona Electric je najkompletniji model. Tako dobar balans performansi, cijene i dosega ne nudi ni jedan konkurent
Električni Hyundai Kona odličan je auto za iskoristiti poticaje
Prošle je godine Hyundai Kona u Hrvatskoj bila uvjerljivo najprodavaniji električni auto, čak svaki četvrti prodani auto na struju bila je Kona. A nakon testa shvatili smo i zašto je tako. Električni auti su u posljednje dvije, tri godine jako napredovali u pogledu performansa i dosega, mnoge smo vozili i ugodno se iznenadili, no Kona je priča za sebe.
Ono što najviše oduševljava je doseg. U idealnim vremenskim uvjetima uz stalno korištenje klime smo uz gradu uz često življu vožnju s jedinim punjenjem baterije prelazili oko 450 km. Uz normalnu vožnju, u skladu s brzinom drugog prometa doseg nam se kretao između 490 i 510 kilometara, a uz ekstremno štedljivu vožnju ni 550 do 600 nije veliki problem. I na otvorenoj cesti doseg ne pada puno. Uz normalnu vožnju kroz Zagorje imali smo doseg 480 km, a na autocesti uz brzinu od 130 km/h možete bez problema prevaliti više od 300 kilometara. Dakle, po pogledu dosega, ovo je i više nego iskoristiv auto.
Baterija Kone je prilično velikog kapaciteta, 64 kWh je trenutno rekord među automobilima ove cjenovne klase. I punjenje je prilično brzo. Kona se putem brzog punjača može puniti brzinom 80 kWh, što znači da će 80 posto baterije biti puno za malo više od pola sata. Preostalih 20 posto, kao i na svakom električnom autu puni se mnogo sporije zbog čuvanja i izbjegavanja pregrijavanja baterija. Jedini problem, u Hrvatskoj je za sada samo nekoliko punjača koji omogućavaju tako brzo punjenje, većina ih je ograničeno na 50 kWh, što znači oko 45 minuta punjenja za 80 posto baterije.
No tajna velikog dosega Kone nije samo moćna baterija, čitav auto je u toj mjeri uglađen da ima vrlo malu potrošnju. S Konom smo na testu prosječno trošili 12,5 kWh struje na 100 kilometara što je na razini, pa čak i manje, nego kod osjetno slabijih konkurenata. Zanimljivo, Kona nam je u realnim uvjetima i uz upaljenu klimu trošila i manje od deklarirane potrošnje. Takva potrošnja u prijevodu znači trošak od otprilike 7 do 15 kuna struje na 100 kilometara ako punite kod kuće (ovisno o tarifi). No dobra vijest za sve koji vole električne automobile je da je većina punionica u Hrvatskoj još uvijek besplatna. Na onima, na kojima se naplaćuje trošak za 100 kilometara u Koni je uglavnom između 20 i 30 kn na 100 kilometara.
No Kona Electric nije samo štedljiv auto, ona je i iznimno uzbudljiva. Naime, motor ima 204 KS i što uz instantan okretni moment od 395 Nm znači silovita ubrzanja i međuubrzanja. Rijetko koji klasičan auto može Konu pobijediti pri kratkom sprintu sa semafora, a i iznad klasičnih gradskih brzina auto i dalje žestoko 'grize'. Ubrzanje do 100 km/h tako traje samo 7,4 sekunde što je na razini sportskog auta. Maksimalna brzina je zbog štednje baterija ograničena na 167 km/h što je za Hrvatske ceste i više nego dovoljno.
Kona Electric je zabavan auto i ako zaboravimo na ubrzanja i međuubrzanja. Upravljač je vrlo izravan i pruža mnogo povratnih informacija, a 'ležanje' u zavojima je odlično još bolje nego kod klasične Kone, što zbog ovjesa, a što zbog niskog težišta. Užitak u vožnji upotpunjuje i regenerativna kočnica kojom se donekle može simulirati kočenje motorom. Koliko jako će ona kočiti možete regulirati pomoću polugica iza upravlja identičnih onima s kakvima se na klasičnim automobilima mijenjaju brzine automatskog mjenjača. Kada se naviknete na korištenje ovog sustava možete i dodatno uštedjeti jer ćete vrlo rijetko koristiti klasičnu kočnicu i tako regenerirati više energije. Onoga kome je sve to previše komplicirano razveseliti će činjenica da Konu možete voziti i kao svaki drugi auto s automatskim mjenjačem. Jednostavno odaberete jedan od tri načina vožnje (ekološki, klasični i sportski) ubacite u D i vozite, bez da razmišljate što se trenutno događa ispod karoserije. Samo gas, volan i kočnica.
Kona je i prilično praktičan auto. Mjesta u unutrašnjosti ima kao i u klasičnoj Koni, dakle na razini prosjeka klase malih SUV-ova. Prtljažnik je tridesetak litara manji nego u benzinskoj Koni, no u njega još uvijek stanu prilično iskoristive 332 litre. Oprema električne Kone je zapravo osnovna za verziju s ovim motorom i baterijom no u odnosu na klasičnu osnovnu Konu, ova je nemjerljivo bogatije opremljena. U seriji je tako impresivan Krell audio sustav koji glasnoćom i čistoćom zvuka nadmašuje sve što smo do sada čuli u ovoj klasi auta. Tu su i serijski dodirni zaslon 8", navigacija, 'pametni ključ', alunaplatci 17", grijana sjedala i upravljač... Dakle vrlo bogata oprema.
Cijena testirane Kone je 300.790 kuna, no uz poticaje koji će se dijeliti za dva tjedna Kona stoji 230.790 kuna. To je itekako prihvatljivo za auto ove snage i opremljenosti, a s obzirom na uštedu u gorivu i održavanju u odnosu na klasičnu Konu, Električna će se uz poticaje, vozite li više, može isplatiti već za tri, četiri godine. Za usporedbu klasična Kona s benzinskim motorom i automatikom i 177 KS stoji 216.719 kn, a dizelska s automatikom i 136 KS 180.899 kuna, no to je realno već mnogo sporiji auto.
TVORNIČKI TEHNIČKI PODACI:
dimenzije: 418 x 180 x 157 cm
snaga: 150 kW/204 KS
baterija: 64 kWh
0-100 km/h: 7,4 s
najveća brzina: 167 km/h
doseg kombinirano: 482 km
potrošnja: 14,3 kWh/100 km
cijena: 300.790 kn (testni model), 230.790 kn (uz poticaje)