Lakomisleno sam unijela broj kartice tekućeg računa i autorizirala kupovinu tenisica. U malo više od tjedan dana kroz 15 transakcija skinuli su mi s računa 5500 kuna, kaže žrtva internet prevare
Dugorešanka u šoku: Platila 25 eura, a skinuli joj čak 5500 kn!
Naišla sam na reklamu internetske stranice s jeftinijim tenisicama poznatih proizvođača. Trebala sam jedne za sina školarca i impulzivno odlučila kupiti, ispričala je čitateljica.
Registrirala se na stranici, odabrala tenisice i ubacila ih u košaricu.
- Kod opcije plaćanja nudili su samo platne kartice. Lakomisleno sam unijela broj kartice tekućeg računa i autorizirala kupovinu u vrijednosti 25 eura. Na e-mail sam dobila poruku da je moja narudžba u obradi i da je plaćanje uspješno provedeno. Uskoro sam primijetila da na računu nedostaje novac, odnosno da ima transakcija koje nisam autorizirala - govori Dugorešanka (40) koja je nedavno postala žrtvom računalne prijevare.
- Zvala sam banku zbog sumnje u neovlaštene transakcije te su mi rekli da napišem reklamaciju i da im je dostavim. Kako su mi i dalje skidali novac, 1200 kuna, pa 600 kuna, banku sam tražila da blokira karticu i ne odobrava transakcije. Sve sam prijavila policiji. Prije blokade na računu je bilo u rezervaciji još 3200 kuna. U malo više od tjedan dana kroz 15 transakcija skinuli su mi s računa 5500 kuna. Nasreću, pravovremeno sam reagirala i banka mi je vratila sav novac osim inicijalne kupnje koju sam autorizirala - rekla je Dugorešanka.
Dodala je da povremeno kupuje preko interneta i koristi PayPal, a sad je prvi put platila bankovnom karticom. Policija je zaprimila njezinu prijavu i istražuje slučaj.
Računalo s kojeg se plaća mora imati antivirusni program i uključenu zaštitu ‘Firewall’. Kupovati treba na internetskim stranicama koje počinju s ‘https’, kažu u HNB-u
Odmah obavijestite banku
Iz Hrvatske narodne banke, koja je zadužena za nadzor platnog prometa i praćenje zaštite potrošača u poslovnim bankama, poručuju ljudima koji uoče neautorizirane transakcije na karticama da odmah obavijeste banku i zatraže blokiranje kartice.
- Klijent treba napisati prigovor i navesti koje transakcije nije autorizirao. Po Zakonu o platnom prometu, banka mora odgovoriti na prigovor u roku od deset dana od dana njegova primitka. U takvim slučajevima banka je dužna klijentu vratiti iznos neautorizirane platne transakcije, osim ako ne utvrdi da je klijent postupao prijevarno ili s namjerom ili krajnjom nepažnjom nije ispunio obveze vezane za samu karticu, odnosno personalizirane sigurnosne vjerodajnice koje se nalaze na samoj kartici - objašnjava Ivana Pižir iz HNB-a dodajući kako se klijent banke također može obratiti s pritužbom HNB-i ako smatra da je banka postupila protivno odredbama Glave II. i III. Zakona o platnom prometu.
15 neovlaštenih naloga bilo je provedeno s tekućeg nakon što je platila tenisice
Pritužbe HNB-u korisnici najčešće upućuju kad banka odbije pozitivno riješiti njihov prigovor i ne vrati im novac u slučaju neautorizirane platne transakcije.
- Nakon pritužbe HNB traži očitovanje banke protiv koje je pritužba podnesena o navodima podnositelja pritužbe i traži relevantnu dokumentaciju. Utvrdi li kršenje Zakona o platnom prometu, pokreće prekršajni postupak pred Ministarstvom financija, Financijskim inspektoratom i o svemu obavještava podnositelja pritužbe - navode u HNB-u.
HNB savjetuje da se izbjegava internetska kupnja u javnim prostorijama zbog povećanog rizika da treće osobe saznaju podatake o platnom prometu.