Obavijesti

Tech

Komentari 25

Čak 92% tinejdžera u Hrvatskoj zabrinuto je za svoju financijsku budućnost, žele stan i auto

Čak 92% tinejdžera u Hrvatskoj zabrinuto je za svoju financijsku budućnost, žele stan i auto
1

Dvije trećine tinejdžera štedi, veći džeparac primaju gimnazijalci, znaju što je inflacija, a o financijama uglavnom vjeruju roditeljima, pokazuje istraživanje istraživanje Štedopisa, Instituta za financijsko obrazovanje

Tinejdžeri u Hrvatskoj financijski su pismeniji od prijašnjih generacija, sve više štede, razumiju da novcu s vremenom opada vrijednost, no još nemaju dovoljno razvijene stavove o novcu. 

Njih 71 posto u dobi od 13 do 19 godina štedi, a 63 posto svjesno ih je vremenske vrijednosti novca. 85 posto tinejdžera dobiva mjesečni džeparac od 100 do 500 kuna, a njih čak 93 posto zabrinuto je za svoju financijsku budućnost.

Pokazalo je to istraživanje Štedopisa, Instituta za financijsko obrazovanje provedeno u suradnji s Hrvatskom udrugom banaka ovoga proljeća među 1011 mladih u Hrvatskoj. U istraživanju su učenici osmog razreda osnovne škole, gimnazijalci i učenici strukovnih škola iz svih regija Hrvatske, pri čemu ih je najviše iz Zagreba i okolice, a cilj istraživanja bio je izmjeriti financijsku pismenost i financijsku uključenost tinejdžera u Hrvatskoj.

OVDJE POGLEDAJTE CIJELO ISTRAŽIVANJE O FINANCIJSKOJ PISMENOSTI MLADIH.

Gimnazijalci dobivaju veći džeparac 

Dobiveni podaci pokazuju zanimljive trendove. Tako se pokazalo kako su učenici gimnazija općenito više financijski pismeni i imaju bolje informacije od vršnjaka u strukovnim školama. 

Među 85 posto tinejdžera koji dobivaju džeparac manje od trećine iz strukovnih škola. Gimnazijalci pritom dobivaju i veći džeparac od strukovnjaka. Polovica svih koji primaju džeparac dobiva do 500 kuna mjesečno. No pritom 31 posto učenika srednje strukovne škole dobiva džeparac do 100 kuna, dok 61 posto gimnazijalaca ima džeparac do 500 kuna. Da su zadovoljni džeparcem iskazalo je 67 posto učenika, oni iz strukovnih škola uglavnom kažu kako nemaju dovoljno za mjesečne troškove. S džeparcem su najzadovoljniji učenici iz Slavonije.

Kako se ističe u istraživanju, dobivanje džeparca u tinejdžerskoj dobi vrlo je važno jer djeca i mladi koji dobivaju određeni iznos na raspolaganje za određeno vrijeme bolje upravljaju svojim novcem i stječu ispravnije financijsko ponašanje.

To pokazuju i brojke. Veću odgovornosti pri upravljanju novcem pokazuju tinejdžeri koji dobivaju džeparac (njih 85%), dok od onih koji ne dobivaju džeparac, čak 36% ne zna s kojim iznosom novca mjesečno raspolažu, odnosno koliko troše.

 

Troše na odjeću i izlaske

A bez obzira na to koliko dobivaju, tinejdžeri džeparac najviše troše na izlaske (62%) i hranu u školi (62%) ili pekarnici (50%), odjeću i obuću (40%) te kozmetiku (32%). Na izlaske i zabavu najviše troše gimnazijalci, učenici u 3. razredu srednje, te oni koji žive u Dalmaciji i velikim gradovima. Na hranu najviše troše 15-godišnjaci i 18-godišnjaci, učenici strukovnih škola i oni u manjim mjestima. Koliko je redovito mjesečno primanje bitno, pokazuje i to da od onih koji ne primaju džeparac njih 36 posto ne zna s kojim iznosom mjesečno raspolažu. Razlike vezane uz obrazovanje vidljive su i kod financijskih odluka.

83 posto tinejdžera ispravno donosi odluke o kupnji, no i u toj kategoriji prevladavaju gimnazijalci i učenici koji žive u Zagrebu i okolici te sjevernoj Hrvatskoj. Što se tiče štednje, ona, očekivano, ovisi o iznosima kojima raspolažu. Tako 64 posto tinejdžera mjesečno uštedi između 50 i 500 kuna.

Pa ipak, iako donose informirane odluke o kupnji, odluke na što će potrošiti štednju pokazuju kako mladima nedostaje znanja o upravljanju novcem. Više od polovice (53%) izjavilo ih je kako štede za kupnju odjeće i obuće, potom za kupnju dara dragoj osobi i poseban izlazak. Oko trećine ih štedi za putovanje, kupnju nečeg većeg, dok ih oko četvrtine štedi za vozački ispit. Za kupnju knjige ili tečaj manje od 10 posto.

Najviše vjeruju roditeljima

Unatoč činjenici da su danas mladima dostupni brojni besplatni izvori znanja, nizak postotak onih koji ulažu u dugoročne ciljeve poput obrazovanja upućuje na nedostatak kontinuiranog financijskog obrazovanja. A na to možda najviše upućuju i podaci o tome kome mladi vjeruju i gdje se informiraju kad je u pitanju novac.

Njih čak 66% o novcu najbolje uči u razgovoru s roditeljima, kojima i najviše vjeruju kad je u pitanju novac (82%), te prijateljima i članovima obitelji. O novcu ih 23 posto najbolje uči u školi, ali nastavnicima vjeruje tek 1 posto. Četvrtina ih se informira na internetu.

Samo15 posto tinejdžera smatra kako o novcu ne treba učiti, no ipak upućuje na potrebu sustavnog obrazovanja mladih o financijama, čemu pridonose i kampanje koje provode Štedopis, Hrvatska udruga banaka, Hrvatska narodna banka i druge financijske institucije.

- Naši su nalazi istraživanja adolescenata usporedivi s najnovijim rezultatima istraživanja financijske pismenosti odraslih građana u Hrvatskoj koje je krajem 2019. provela Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) gdje su Hrvati pokazali relativno dobro financijsko znanje i ponašanje, ali loš odnos prema novcu, što ukazuje na potrebu daljnjih aktivnosti financijskog obrazovanja  s naglaskom na stjecanje ispravnih financijskih stavova o dugoročnoj štednji i financijskom planiranju, i to ne samo mladih, već svih građana - zaključuje Marina Ralašić, predsjednica Štedopisa.

 

 

 

 

 

 

 

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 25
VIDEO Revolucija u Novskoj: Dobit ćemo ozbiljan fakultet za gaming i arenu za e-sport
INVESTICIJA OD 100 MILIJUNA EURA

VIDEO Revolucija u Novskoj: Dobit ćemo ozbiljan fakultet za gaming i arenu za e-sport

Posjetili smo Tehničku školu u Novskoj čiji program tehničara za videoigre upisuju učenici iz cijele Hrvatske. Ovdje počinje i gradnja supermodernog Centra za gaming
Škola mu dala da kemiju sluša s višim razredima: 'Naš Ronald rođeni je talent za kemiju...'
GENIJALAC IZ VELIKE GORICE

Škola mu dala da kemiju sluša s višim razredima: 'Naš Ronald rođeni je talent za kemiju...'

OŠ Eugena Kvaternika u Velikoj Gorici već godinama prati potencijalno darovitu djecu. Ronald Podgorski jedan je od takvih učenika
Lucija (14) je napravila veliko istraživanje o STEM-u: Mi mladi trebamo paziti čemu vjerujemo
SVE JE SAMA ODRADILA

Lucija (14) je napravila veliko istraživanje o STEM-u: Mi mladi trebamo paziti čemu vjerujemo

Učenica sedmog razreda u zagrebačkoj OŠ Stenjevec Lucija Blažek (14) ispitala je 549 učenika, nastavnika i programera. Zanimalo ju je što znaju o STEM-u