'On je znao kako vam prići na osoban način, čak i da bude naporan, ali da izvuče najbolje iz vas. Prije nekoliko mjeseci mi je rekao u poruci da uči kćer neke nove trikove', prisjetio se Jordan na komemoraciji
Četiri godine bez Bryanta: Taj helikopter nije smio ni poletjeti
Hrvatska rukometna reprezentacija vraća se s Europskog rukometnog prvenstva 2020. na kojem su osvojili srebro, dogovori za prijenos uživo iz zračne luke u autu, a glas s radija javlja - u nesreći u helikopteru poginuo je Kobe Bryant. Samo malo, Kobe je mrtav? Mnogi od nas gledali su ga samo na televiziji, ubijali (ili bili 'ubijani') u pojam na konzolama koševima 'Mambe', ali Kobe je ipak bio - Kobe.
S kolegom sam po dolasku u redakciju prokomentirao taj glupi osjećaj, s čovjekom nisam nikad bio ni u kakvom kontaktu, a tad sam se osjećao skoro kao da je otišao netko iz moje obitelji. More navijača ispred Staples Centra, neutješna udovica Vanessa koja je ostala bez supruga i kćeri Gianne, a svijet je ostao bez legende.
Istraga gotova, s helikopterom je sve bilo u redu
Podsjetimo, tog kobnog 26. siječnja 2020. godine pilot Ara Zobayan vozio je helikopter u kojem su poginuli Kobe Bryant, njegova kći Gianna, pomoćna trenerica Christina Mauser, John i Keri Altobelli i njihova kćer Alyssa, Sarah Chester i njezina kći Payton. Bila je gusta magla i loša vidljivost, no unatoč tome, pilot je odlučio poletjeti, iako nije smio.
Istražitelji su objavili izvještaj nesreće koji sadrži 600 stranica, a u njemu piše kako je Zobayan poletio prema oblacima, što je zabranjeno, a bio je i dezorijentiran zbog čega nije mogao normalno sletjeti, a helikopter nije imao nikakav mehanički kvar. Krivicu za nesreću snosi i kontrola leta jer je navodno, jedan zaposlenik koji je završio sa smjenom, zaboravio reći kolegi da bi helikopter, u kojem se nalazio Kobe Bryant, trebao poletjeti. Također, utvrdili su kako je pilot morao ići u visinu kako bi se izvukao iz magle, a ne prema lijevo, što je on napravio.
Zbog loše vidljivosti, pilot je odlučio ići okolnim putem krenuvši prema planinskim terenima te je u kratkom periodu, za oko 36 sekundi, podigao visinu s 350 metara na visinu od 600 metara. Nedugo nakon toga, došlo je do udara i helikopter se srušio na brdu Santa Monica, u Calabasasu u Kaliforniji. Putnicima nije bilo spasa.
- Kombinacija niskog leta i visokog terena zaista je smrtonosna - rekao je bivši pilot helikoptera američke mornarice Jack Cress koji trenutačno radi kao instruktor u programu zrakoplovne sigurnosti na Sveučilištu u Južnoj Kaliforniji.
Iako je službena istraga završena, cijela priča se preselila na sud jer su Bryantova supruga Vanessa i obitelji ostalih žrtava pokrenule tužbu protiv helikopterske tvrtke. Obitelji tvrde da pilot Zobayan nije smio letjeti u lošim uvjetima, što su na kraju potvrdili istražitelji, te da su helikopteri Island Expressa trebali imati propise koji bi ga u tome spriječili.
Bryant je redovito putovao helikopterom tijekom i nakon NBA karijere, najčešće kako bi izbjegao gužvu u prometu. Helikopter Sikorsky S-76 s kojim su stradali u nesreći, Kobe je koristio i kada je išao na posljednju utakmicu s Lakersima 2016. godine.
Bivši pilot Jack Cress rekao je da je upravo taj model dobro rangiran među pilotima te da ima dobre sigurnosne rezultate desetljećima. Također je primijetio da je to helikopter za koji se odlučila i kraljica Elizabeta II., ali i mnogi drugi uglednici i poslovnjaci još od 2009. godine.
- Ne padaju baš tako jednostavno s neba - rekao je pilot Kurt Deetz prošle godine za CNN, koji je prethodno letio s Bryantom u istom helikopteru.
Državni odbor za sigurnost u prometu ispitao je uzroke zrakoplovne nesreće, uključujući i dokaze prikupljene na mjestu pada, kao i zapise o održavanju zrakoplova.
"Nikakvi dokazi ne upućuju da se radi o unutarnjem kvaru motora", pisalo je u preliminarnom izvješću nakon što su pronađeni u blizini olupine zrakoplova.
- U podacima koje sam pogledao nisam vidio ništa što bi upućivalo da nešto nije bilo u redu s helikopterom što bi moglo prouzročiti nesreću - rekao je Brickhouse, koji je pregledao NTSB-ov javni dokument o padu.
Helikopter ipak nije imao dvije komponente koje inače zrakoplovi imaju, a to su 'crna kutija' i sustav upozoravanja na terenu, poznatiji kao TAWS, koji obavještava pilote kad se opasno približe tlu. NTSB-ova istraga pokazala je da su vremenski uvjeti bili ključni. Meteorološko izvješće obuhvaća 394 stranice i uključuje satelitske snimke, površinska promatranja, fotografije, karte i druge različite podatke.
Policijska uprava Los Angelesa kasnije je rekla da su ih tog jutra niski oblaci i magla na tom području natjerali da prizemlje vlastite helikoptere. Pilot Ara Zobayan (50) imao je više od 8500 sati leta, uključujući 1250 u modelu Sikorsky S-76.
- Uvijek je bio izvrstan pilot, odličnih vještina te je tijekom treninga pokazivao zdravo rasuđivanje - rekao je za NTSB Luca Dell'Anese, instruktor koji je nekoliko godina nadzirao Zobajanove obuke.
Jordan postao meme na komemoraciji: Kobe je bio neumoran
'Slavlje života' nešto manje od mjesec dana otkako su u nesreći helikoptera poginuli Kobe Bryant i njegova kći Gianna. Tako je nazvana komemoracija u Staples centru za gotovo 20.000 ljudi, a da je bilo još toliko mjesta, još toliko karata bi se i rasprodalo.
Mnogi slavni su bili ondje, mnogi su pustili i suzu, među njima, naravno i njegova supruga Vanessa, a suze jednoga od najvećih, možda i najvećega - Michaela Jordana, taknule su sve prisutne.
- Imati Kobeja bilo je kao imati maloga brata. Znate, ono, oni vam ulaze u ormar, uzimaju igračke... Naporni su. Tako je i mene Kobe znao zvati u dva, tri sata ujutro. Pričati o košarci, pitati o radu nogu, driblinzima, trikovima. Htio je biti najbolji košarkaš koji je mogao biti, a ja sam mu htio biti najbolji stariji brat koji sam mogao biti - rekao je lica prepunog suza Jordan.
- On je znao kako vam prići na osoban način, čak i da bude naporan, ali da izvuče najbolje iz vas. Prije nekoliko mjeseci mi je rekao u poruci da uči kćer neke nove trikove pa me pitao o čemu sam ja mislio dok sam trenirao košarku s 12 godina, a ja sam mu odgovorio:
- Tad sam trenirao bejzbol - na što je on napisao:
- "Umirem od smijeha", a to je sve u dva ujutro - prepričava legenda svjetske košarke.
- Kada je Kobe Bryant umro, umro je i dio mene. Ali živjet ću s mišlju da sam imao malog brata i da sam mu pokušao pomoći kako god sam mogao. Počivaj u miru, braco - zaključio je.
Nakon njega na pozornicu je došao Shaquille O'Neal s kojim se kroz život i prepirao, ali i mirio. U svome emotivnom govoru, Shaq je istaknuo:
- Kobe, obećajem da ću učiti tvoje kćeri svim tvojim potezima. Ali, osim toga, obećajem da ih neću učiti svojim slobodnim bacanjima - rekao je i nasmijao 19.000 prisutnih.
U Staples centru bilo je 35 tisuća crvenih ruža postavljenih oko pozornice koja se nalazi u centru terena. Osim toga, navijači su došli dijelom u crnini, a dijelom u zlatno-ljubičastim kombinacijama, zaštitnim bojama LA Lakersa za koje je Kobe odigrao cijelu svoju karijeru.
Tri godine nakon smrti stvari su se polako riješile, a legendarni dresovi s brojem 24 i 8 nikada neće biti zaboravljeni. Dugih 20 godina u zlatno plavom dresu, 33.643 koša i 'Mamba mentality'. Kobe.