Senna je kao trostruki svjetski prvak preminuo na stazi u San Marinu 1. svibnja 1994. Izgubio je kontrolu nad Williamsovim bolidom i pri brzini od 310 kilometara na sat zabio se u zid u zavoju
Od prve utrke broj 1: Senna bi danas slavio 60. rođendan...
Bio je 21. ožujka, kao i danas, prije točno 60 godina. U Sao Paulu te 1960. rodio se Ayrton Silva. Jedan od najvećih vozača Formule 1 u povijesti.
Da, slavu je stekao s prezimenom Senna, koje je zapravo majčino djevojačko, a uzeo ga je tek 1981. jer je Silva previše učestalo prezime u Brazilu.
Otac mu je bio bogat i obožavao je utrke, pa je maleni Ayrton već sa četiri godine prvi put sjeo u karting. A natjecati se počeo s 13, čim je to smio.
- U svojoj prvoj utrci izvukao sam iz kacige broj 1, da krećem prvi - rekao je u dokumentarnom filmu napravljenom 80-ih godina.
U Formuli 1 debitirao je 1984. godine, bio je svjetski prvak 1988., '90. i '91. Njegovo rivalstvo s Alainom Prostom je legendarno. I tako naprasno prekinuto.
ANKETA
Sedmi krug Velike nagrade San Marina, 1. svibnja 1994. Ayrton Senna izgubio je kontrolu nad Williamsovim bolidom i pri brzini od 310 kilometara na sat zabio se u zid u zavoju Tamburello na Autodromu Enza i Dina Ferrarija.
Ljubitelji sporta i Formule 1 ostali su zavijeni u crno. Otišao je jedan od najvećih u povijesti, sa samo 34 godine.
Senna je pretrpio ozbiljne ozljede mozga i preminuo je nedugo nakon što su ga odveli u bolnicu. Veliki Brazilac u rukavu je imao malu austrijsku zastavu kojom je pobjedu u Imoli htio posvetiti Rolandu Ratzenbergeru . Austrijanac je umro tijekom kvalifikacija u subotu, kad se s 314 km/h na zavoju Villeneuve zabio u zid.
Dan prije život je umalo izgubio i Ayrtonov sunarodnjak Rubens Barrichello na kvalifikacijama. Bio je to crni vikend za Formulu 1.
Na Ayrtonovu sprovodu bilo je više od tri milijuna ljudi . Njegovo posljednje počivalište u São Paulu godišnje posjeti veći broj obožavatelja nego grobove JFK-a, Elvisa Presleya i Marilyn Monroe zajedno.
Smrt trostrukog svjetskog prvaka (1988., 1990., 1991.) donijela je velike promjene u najpopularniji automobilistički sport u svijetu. Niti jedan vozač do danas nije stradao u bolidu, provedene su brojne sigurnosne promjene. Cijenu za to morao je platiti Brazilac koji je oduševljavao svijet u duelima s Alainom Prostom .
Ayrton Senna i 26 godina nakon smrti mitski je lik Formule 1. Simbol nekoć velikog sporta i referentna točka za sve vozače.
Michael Schumacher je osvojio najviše trofeja, njih sedam, Alain Prost ima nadimak 'profesor', no Senna je bio taj s kojim su se svi željeli mjeriti.
Njegov život ugasio se 1. svibnja 1994. u Imoli, imao je samo 34 godine kad je u jurećem bolidu udario u zid na zavoju Tamburello.
Poginuo je samo dan nakon što je život u kvalifikacijama izgubio i austrijski vozač Roland Ratzenberger (33).
Provedena je i istraga nakon Sennina stradanja, čelni ljudi Williamsa bili su na sudu, no nitko nije optužen, niti se ni danas zna zašto je Brazilac izgubio kontrolu nad bolidom.
Jedan od ljudi koji se nikad nije oporavio nakon Sennine smrti je legendarni dizajner, vjerojatno jedan od najboljih u modernoj F1, Adrian Newey. On je te 1994. bio šef dizajna u Williamsu.
Objavio je autobiografiju 'Kako konstruirati automobil' u kojoj je jedan dio posvetio i tom nesretnom danu.
- Uvijek ću se osjećati odgovornim za Senninu smrt. Ja sam bio tip koji je konstruirao bolid u kojem je poginuo veliki čovjek - napisao je Newey.
Isprva se mislilo da je Senna izgubio kontrolu jer je puknuo stup volana, no kasnije istrage su odbacile tu mogućnost. Usprkos tomu, Newey i dalje misli da je njegova uloga u pogibiji jednog od najvećih vozača prilična. Pogotovo jer je on prije utrke podešavao volan na Sennin zahtjev.
- Bez obzira na to je li stup volana puknuo ili nije, činjenica je da je bolid imao grešku u dizajnu. To se nije smjelo dogoditi - piše u autobiografiji.
Ayrton je baš te 1994. prešao iz McLarena u Williams, koji je te godine zaostajao za konkurencijom. A Newey misli da je i to jedan od razloga zašto je Brazilac poginuo.
Senna u prve dvije utrke te sezone nije osvojio nijedan bod te je u Imoli vozio na samoj granici kako bi kompenzirao slabiju aerodinamiku bolida.
- Da, pogriješio sam u dizajnu, posebno u tranziciji s aktivnog ovjesa na pasivni te je bolid bio aerodinamički vrlo nestabilan. Bilo ga je teško kontrolirati na stazi. Ayrton je pokušavao raditi neke stvari, koje taj bolid nije mogao pratiti - stoji u autobiografiji.
Newey se našao i na optuženičkoj klupi. I iako se osjeća dijelom odgovornim za Senninu smrt, smatra da nije trebao biti pozvan na sud.
- Uvijek ću osjećati određenu odgovornost u Ayrtonovoj pogibiji, ali ne i krivnju - piše Newey.
Da nije bilo te kobne nesreće, Senna bi danas lavio 60. rođendan...