'Ono što vidim u Dinamu i hrvatskom nogometu jest neizmjeran potencijal. Imate reprezentaciju koja je druga na svijetu, klub je iz prekrasnog Zagreba', rekao je Mike Farnan
Bivši direktor Uniteda: Dinamo ima neizmjeran potencijal...
Udruga "Dinamo to smo mi" u utorak je u Novinarskom domu održala tribinu pod nazivom 'Potencijali Dinama' o upravljanju nogometnim klubom. Na tribini su svoja izlaganja imali eminentni svjetski marketinški stručnjaci i klupski djelatnici poput Mike Farnana, bivšeg direktora Manchester Uniteda, Frederik Ekström iz švedskog AIK-a te doc.dr.sc. Tomislav Globan s Ekonomskog fakulteta, a prof. dr. sc. Goran Pavel Šantek apostrofirao je problem izgubljenog identiteta kluba s kojim se navijači više ne poistovjećuju.
'Morate se povezati s navijačima'
- Ono što vidim u Dinamu i hrvatskom nogometu jest neizmjeran potencijal. Imate reprezentaciju koja je druga na svijetu, klub iz prekrasnog glavnog grada koji je ove sezone ostvario značajan rezultat u Europi. Ovdje sam upoznao mlade, pametne i prije svega strastvene navijače Dinama i jednostavno mi je neshvatljivo da se klubom upravlja na trenutačni način. Klub nema nikakvih prihoda od marketinga i od prodaje svojega brenda, jako se slabo povezuje s lokalnom zajednicom, ne mari za stav svojih navijača i tako nikada neće ostvariti svoj puni potencijal - rekao je Irac Mike Farnan koji je bio direktor marketinga u eri Alexa Fergusona u Manchester Unitedu, a radio je i u Atletico Madridu, Parmi, Sunderlandu, Formuli 1...
- Morate naći balans između kontrole kluba od članova i profesionalnih investitora. Svjedok sam loših iskustava kada previše ljudi donosi odluke, ali i stranih investitora koji su upropastili klubove u Engleskoj jer se nisu povezali sa zajednicom i navijačima. Dinamo ovo ne zaslužuje, vaša tradicija i talenti govore da imate potencijal Manchester Uniteda. Okupite profesionalce, gospodarstvenike i lokalnu zajednicu, a ja vam stojim na raspolaganju - kazao je Farnan koji danas s Ryanom Giggsom i Paulom Scholesom vodi nogometne akademije diljem svijeta.
'Dinamo je sličan AIK-u'
Šveđanin Fredrik Ekström predstavnik je udruge navijača Švedske, a s udrugom "Dinamo to smo mi" dijeli razmišljanja po pitanju funkcioniranja kluba po članskom modelu.
- AIK, kao i svi švedski klubovi, po zakonu funkcioniraju prema 50+1 modelu, odnosno 50 posto plus jedna dionica kluba moraju ostati u vlasništvu članova koji biraju predsjednika koji ima potpunu autonomiju. Takav model ne bih mijenjao ni za što, jer on omogućuje članovima da se njihov glas čuje i da se bolje povežu sa svojim klubom. Također, u našem klubu ne može se dogoditi da jedna osoba uđe u njega i postavi svoje ljude bez odobrenja svojih članova - kazao je Ekström i dodao kako se radi o klubovima iste 'sorte' jer i AIK većinu prihoda ubire od europskih natjecanja.
Tomislav Globan, nagrađivani znanstvenik na području ekonomije te stručnjak za makroekonomiju i ekonomiju sporta govorio je o problemu kojeg nosi trenutačna situacija u Dinamu.
'Identitet kluba je izgubljen'
- Dinamom trenutačno upravljaju ljudi koji su ušli u klub, a da nisu uložili svoj novac u njega, ponašaju se kao da je on njihovo privatno vlasništvo. Članovi s druge strane nemaju nikakva prava. Potencijal Dinama u velikoj je bazi navijača i približavanja zajednici. Potrebno je uspostaviti nekakav hibridni model. Omogućiti članovima da se njihov glas čuje, da izaberu predsjednika, ali pustiti izabrane stručnjake da rade svoj posao bez njihova petljanja u upravljačke strukture kluba rekao je Globan i nastavio:
- Dinamo nema nikakvih prihoda od prodaje svojega brenda i svog proizvoda, što su najprije utakmice. Klub se mora približiti zajednici, kako ultrašima, tako i onim navijačima koji će doći na utakmicu s obitelji, popiti pivo, pojesti kobasicu i poslije u fan-shopu kupiti dres kluba i ostale suvenire. Za to sada nema uvjeta”. Prof. dr. sc. Goran Pavel Šantek, koji na Filozofskom fakultetu, uz ostale kolegije, predaje i Antropologiju sporta te je autor knjige "Dinamo, to smo mi - upozorio je da buduća Uprava kluba treba istodobno izgraditi izgubljeni identitet kluba.
- Možete napraviti najljepši stadion i ponuditi komfor i slažem se s time, ali još je važnije da se navijači mogu ponovno poistovjetiti s klubom. Moraju imati osjećaj da mu pripadaju, inače će i takav biti prazan osim na velikim europskim utakmicama gdje se dolazi zbog protivnika - zaključio je Šantek.