Premijera je to koja otvara dramski program, ali i čitavu 117. sezonu HNK-a u Osijeku, a na rasporedu je u petak, 27. listopada, s početkom u 20 sati
Želimir Mesarić 50 godina rada obilježava praizvedbom teksta osječke spisateljice Ivane Šojat
Pola stoljeća umjetničkoga rada, Želimir Mesarić će obilježiti ni manje ni više nego praizvedbom teksta osječke spisateljice Ivane Šojat – 'Jom kipur ili pomirenje'. Premijera je to koja otvara dramski program, ali i čitavu 117. sezonu HNK-a u Osijeku, a na rasporedu je u petak, 27. listopada, s početkom u 20 sati.
Promicatelji, čuvari hrvatske pisane riječi, s posebnim naglaskom na suvremeno stvaralaštvo, uloga je koju HNK dosljedno njeguje, naglasio je intendant Vladimir Ham na konferenciji za medije, održanoj u Svečanom foajeu, zahvalivši cijeloj autorskoj ekipi, ponajviše glumcima, koji su intenzivne probe odradili uz brojna gostovanja.
Autorsku ekipu, uz Mesarića, koji potpisuje režiju i surađivao je s Majom Gregl na dramatizaciji teksta, čine i dramaturginja Ivana Klaić, scenograf Miljenko Sekulić, kostimografkinja Katarina Radošević Galić, koreograf Vuk Ognjenović, oblikovatelj svjetla Tomislav Kobia, za glazbu je zaslužan Igor Valeri, a Josip Grizbaher autor je projekcija.
Da je puno razloga za slavlje, misli i ravnatelj Drame, Miroslav Čabraja. U prvom je to redu praizvedba, čime se kazališta ne mogu često pohvaliti (osječki je HNK-a tu svojevrsna iznimka, jer je u posljednjih 10-ak godina praizveo čak četiri djela Ivane Šojat - Unterstadt, Emet i Zmajevi koji ne lete) te čak pola stoljeća umjetničkoga rada redatelja Mesarića, koji je mnogima u ekipi bio i profesor.
- Na pola stoljeća rada ne osvrćem se s gnjevom, nego kao na hod po mukah – primijetio je Mesarić, koji u Osijeku radije radi nego u Zagrebu, jer mu je ovdje lakše načiniti podjelu, a i moguće je imati dvije probe dnevno.
Riječima divljenja pridružila se i autorica Šojat, počašćena i ponosna, jer su njezin roman pretočili u dramu. Poimence je zahvalila autorskoj ekipi, a ganule su ju i glumačke transformacije. Ovim komadom, nada se, pomaže ukloniti nekrotična tkiva društva, da bismo živjeli zdravije.
Praznovjernim se, u šali, nazvao sam redatelj, rekavši kako ga zastrašuje ushit prije premijere. Za svoj veliki je jubilej, priznao je, tražio primjeren tekst. U potrazi za temama, koje dramama kronično nedostaju, uvijek poseže za romanima. Dramatizacija završava danom premijere, jer se na probama otvaraju brojne mogućnosti.
- Upotrijebim li boksačku terminologiju, ovaj komad (kojemu kralježnicu čini 10 susreta psihijatra i junaka Josipa) i predstava su super heavyweight kategorija. Na scenu smo se spustili tjedan prije premijere, odradivši prije toga puno sati 'za stolom'. Glavni je lik antijunak, jer kritizira lažne junake i junaštva i na koncu, zagledan u svoju utrobu, završava katarzom poput grčkih junaka – rekao je redatelj, dotaknuvši se paklenske koincidencije napada Hamasa na Izrael na 50. obljetnicu Jom kipura.
Sretan splet okolnosti omogućio je Ivanu Ćaćiću da mu ovakva ulogu padne u krilu na vrhuncu svoje intelektualne, fizičke i umjetničke snage.
- Ivan je ulogu zgrabio, zagrizao, a tako i treba. Sretan sam jer je opet na djelu ljupka bizarnost malog obiteljskog obrta Ćaćić – aludirao je redatelj na glumačko-bračni par Ivana i Mateje koji su ponovno na sceni par. Uvjeren je redatelj da će predstava gledateljima dati razlog za razmišljanje, otvarajući im pitanja, a ne nudeći odgovore.
Drugi puta s osječkim HNK-om, nakon na Marulićevim danima nagrađenoga Emeta, surađuje dramaturginja Maja Gregl. Suigru (njem. mitspielen) glumca i publike, a u ovom slučaju i glumca i medija, izvukla je u fokus, podsjetivši na plastične rečenice Ivane Šojat, tako pogodne za transformacije u druge medije. Usporedivši ju s francuskom nobelovkom Annie Ernaux, istaknula je da Šojat piše o ratu, ali i njegovim posljedicama, posebice u patrijarhalnim društvima.
U glavnoj ulozi branitelja u mirovini Josipa Matijevića, gledat ćemo Ivana Ćaćića, a Duška Modrinića, pak, kao njegova psihijatra Grgura Romića. Matea Grabić Ćaćić je Dubravka, a dr. Mraovića utjelovit će Nikola Radoš. Antonija Pintarić je sestra Ana i zatvorska liječnica, a Jasna Odorčić glumi Grgurovu majku Magdalenu. Davor Panić bit će i Josipov otac Milan, ali i djed Kruno, a Anita Schmidt Josipova majka Ružica. Ljiljana Krička Mitrović glumi baku Mariju (Milanovu majku), a Matko Duvnjak Jović je Josipov prijatelj Crni. Pacijentica Mandica je Mateja Tustanovski, a pacijent Krešo Zajec i zatvorski čuvar je Dominik Karaula/Petar Sekelez. Mirko Ilibašić je i bolničar Ante i zapovjednik, Mateja Tustanovski je i susjeda Ksenija, Krešina žena, a zatvorske čuvare igraju Karaula i Duvnjak Jović, medicinsku sestru Katarina Milićević Drahotuski, a Ciganku Maja Frankić. Redatelj Mesarić posebnu je pohvalu uputio studentima, blagodat koju HNK treba čuvati.