Zagrebačka izložba, kojoj su autorice kustosice Jasna Jakšić, Ivana Kancir i Ana Škegro, zaključna je postaja retrospektive, nakon Budimpešte, Atene i Bologne
Otvorena retrospektiva Seana Scullyja 'Putnik': Novije slike je donirao zagrebačkom muzeju
Retrospektiva "Putnik" Seana Scullyja, imaginarno putovanje kroz evoluciju oblika, motiva i metafora, otvorena je u srijedu u Muzeju suvremene umjetnosti (MSU) u Zagrebu, idealnom za prezentaciju monumentalnih djela tog proslavljenog američko-irskog apstraktnog slikara.
Zagrebačka izložba, kojoj su autorice kustosice Jasna Jakšić, Ivana Kancir i Ana Škegro, zaključna je postaja retrospektive, nakon Budimpešte, Atene i Bologne.
Kronološki koncipirani pregled autorovog 50-godišnjeg stvaralaštva donosi 64 Scullyjeva antologijska djela iz svih umjetničkih faza, a uz impozantna koloristička platna tu su pasteli i akvareli, fotografije i skulptura "30 isto".
Retrospektivu otvara slika iz serije "Putnik", za koju je autor izložbe David Feher iz Muzeja likovnih umjetnosti u Budimpešti rekao da je metafora za Scullyjev rad i život.
- Možemo govoriti o promjeni oblika i motiva u njegovoj umjetnosti, ali i on je i sam putnik - rođen je u Irskoj, odrastao u Engleskoj, a proslavio se u SAD-u - istaknuo je.
Izložba počinje i završava figuracijom jer, kaže Feher, Scully jest majstor apstrakcije, ali je i vrlo konkretan, na njegovim se slikama uvijek osjeća figura i osoba iza slika.
Figuraciju napušta već krajem 60-ih, okreće se apstrakciji i stvara pod utjecajem američkog apstraktnog ekspresionizma. Posjet Maroku ga nadahnjuje za Nadrastere, geometrijske forme isprepletnih mreža.
Od čiste apstrakcije odustaje početkom 80-tih, tada se i međunarodno afirmira, no dramatično se mijenja nakon smrti starijeg sina kada mu djela postaju sve mračnija i prožeta egzistencijalnom tjeskobom.
U MSU se mogu vidjeti i manji radovi na papiru te radovi serije inspirirane prirodnim i arhitektonskim krajolikom, Zidovi svjetla i Zemljolinije i triptih Nenaopako, apstraktni prikaz ljudskih odnosa.
Izložba završava serijom Madona, kojom se vraća figuraciji - s rođenjem drugog sina započinje ciklus slika Eleuthera, koji prikazuje dječaka koji gradi dvorce u pijesku, što postaje metafora za život.
Ravnateljica MSU-a Zdenka Badovinac rekla je kako je velika čast ugostiti Scullyja u tom muzeju koji je, kao prostor, u dijalogu s izložbom tih monumentalnih djela, a i jedan je od prvih koji je imao pojam suvremeno u svom nazivu.
Scully je na dan otvorenja imao i predavanje o svom radu, gdje je govorio o tome kako su putovanja utjecala na njegov rad, primjerice dubrovački Lovrijenac ga je nadahnuo za skulpture.
Jednu od svojih novijih slika ovom je prigodom donirao zagrebačkom muzeju.
Izložbu je u ime Ministarstva kulture i medija otvorila Nevena Tudor Perković, a u ime Grada Zagreba pozdravila Marta Kiš. Može se razgledati do 12. ožujka, uz edukativni program i tematska vodstva.