Kod nekih starijih 'klabera' sigurno ćete čuti da su svoju karijeru započeli tranceom pa makar partijajući na još uvijek postojećem, šesnaestogodišnjem Astralisu
Kako živi trance? Ovaj žanr potiho se vraća na našu scenu
Iako se Hrvatsku posljednjih godina povezuje s festivalskim turizmom prvenstveno zbog festivala u Istri, Tisnom ili na Pagu, koje vežemo s technom ili houseom, i varijacijama, u pozadini ljeta održavaju se trance festivali. Ekipa UES Maga p ita se znaju li uopće današnji klinci za trance, i biraju li trance kao njihov prvi izbor? Kod nekih starijih klabera sigurno ćete čuti da su svoju karijeru započeli tranceom, pa makar partijajući na još uvijek postojećem šesnaestogodišnjem Astralisu, i slušajući goa trance i Dogmu 3000, a onda su tek rijetki ostali u bespućima tog žanra. Većina je prešla na techno, a onda i na tech house, house, i derivate…
I dok su neki mislili da je trance kao takav pri kraju; da se trance partiji još jedino održavaju negdje u Odri, za 30ak najtvrdokornijih trancera; i da ga slušaju još jedino u Beogradu, jer su oni malo kaskali za nama u kulturnoj evoluciji s elektronskom glazbom, zapravo se ovaj glazbeni žanr potiho vraćao na scenu Hrvatske, a sa svjetske nikad nije ni otišao. I buja kao nikad prije…
”Danas, na svu sreću, sve više ljudi priključuje se trance subkulturi, te napokon prestaje biti tabu tema. Kao i sve ostalo, u svijetu je trance scena mnogo zastupljenija nego kod nas, ali i to se mijenja. Čak do prije par godina trance partiji i „festivali“ bili su isključivo underground priča, vrlo često ilegalna. Par stotina ljudi na nekoj od livada ili šuma. Daleko od toga da to nema svoje čari i da tog nema još i danas. To su neponovljiva iskustva, ali ljepše mi je vidjeti da se to širi na veće mase.”, DJ Guer (Mo:Dem)
I, Ne, za sve mlađe generacije, trance nisu Tiesto , van Buureni ili van Doreni , kao što ni house nisu Hardwelli , deadmau5i ili Avicii . Ne podcjenjujemo, svejedno, jer držimo se one ‘de gustibus…‘
Trance su DJ-i i producenti za koje iskreno niti sami ne znamo, jer ne pratimo tu scenu, no radije pratimo tu nego gorespomenute, a i svjesni smo da su i trance festivali, festivale koje svakako treba podržati na hrvatskoj festivalskoj sceni i koje ćemo rado posjetiti. Takvih je nekoliko, poput Mo:Dema, Lost Theorya ili Life Celebration festivala , a sve na idiličnim hrvatskim lokacijama.
No, ipak, nas najprije zanima Trance, kao glazbeni žanr i njegov utjecaj danas, za razliku od prije 15-ak godina, a s obzirom da se sami ne smatramo stručnjacima obratili smo se na nekoliko trancerskih adresa.
”Razlika je u tome da je pred 15 godina dobra mjuza bila dobra mjuza na koju se pleše. Danas su svi previše opterećeni stilovima unutar stilova. Uzrok tome je vjerojatno u tome što je došlo do zasićenja sličnim zvukom koji se provlačio tih godina… Onda je nastala neka „kreativna“ pauza te je u zadnjih par godina nastao opet veliki boom, nove muzike na svakom koraku, pa su se žanrovi počeli dosta razilaziti, a tako i ljudi. Prije je party bio party na koji se ide, dok danas ljudi koji slušaju npr. dark, sigurno neće otići na goa ili progressive party i obrnuto. Razlika je i, ako ništa drugo, u bpm-ima… Dok se pred 15 godina sve vrtjelo na nekih 130-140, danas se ta granica pomakla na 110-210bpma. Prije 10 godina smo imali psytrance, gou i progressive. Danas imamo progressive, psygressive, goa, neo-goa, Dark, hi-tech, tech-trance, full-on, night full-on…”, DJ Pila (Ministarstvo psihodelije)
Dok se pred 15 godina sve vrtilo na nekih 130-140, danas se ta granica pomakla na 110-210bpma.
”Prije 15-ak godina psytrance je bila manja i više underground scena. Nakon što je Goa trance zvuk doživio svoj vrhunac sredinom 90-ih, počeli su se razvijati novi pravci koji su kroz par godina definirali zvuk koji je postao današnji standard. Prog-psy, full on i dark psy već su dugi niz godina vodeći stilovi na Goa eventima. Današnji je psy zvuk postao predvidljiv i to je glavna razlika od onog starog. U RH i na ovim prostorima ima puno kvalitenih DJ-a i producenata koji su se sa svojim radovima smjestili uz top imena ove scene.”, Hrvoje Plasma Corp (Soundforms)
No, ako smo krenuli s premisom da sve manje mlađih izabire trance kao svoj izbor, a ovi stariji tranceri su, pak, stariji…tko su onda svi ti ljudi koji slušaju trance?
”Mislim da je to ostalo isto kao i prije…trance su uvijek slušali i mlađi i stariji. Žanr definitivno nije pred izumiranjem, a što budućnost donosi, to ne znam.”, Hrvoje Plasma Corp (Soundforms)
”Sve više ljudi. Sve više mladih i mogu primijetiti da je skoro svima, kakve god predrasude imali, uvijek dobro na „debitantskom“ partiju/festivalu. Definitivno mu se piše svjetla budućnost. Danas imamo festivale u Hrvatskoj koji okupljaju više tisuća ljudi iz čitavog svijeta i ne zaostaju kvalitetom niti sadržajem, čak naprotiv. To su festivali kao što su „ Momento Demento “ u Primišlju kod Slunja, „Lost Theory“ u Deringaju, te nešto manji festivali „Life Celebration“ u Puli, „Future Nature“ također u Puli …”, DJ Guer (Mo:Dem)
Dakle, za trance ćemo svakako još čuti, neki će se možda i vratiti ovome žanru, neki će ga izabrati za svoj prvi izbor,nekima će ostati u dragom sjećanju, a nadamo se da će biti i sve više domaćih DJ-a i producenata koji će Hrvatsku izbaciti i kao producentsku silu, osim što postaje festivalska. No, tko su onda predvodnici današnjeg trancea?
”Danas više nemamo tako jake i utjecajne lablove poput TWISTED ili TIP recordsa, kojeg slušaju praktički svi koji slušaju trance. Danas svatko u svom žanru ima svoje predvodnike. Svi teže nekom napretku, nekom odmaku od standardnog trance zvuka… Time smo dobili te ekstreme poput hi-tech zvuka koji ide do 210bpma…, a opet nije to ništa novo, revolucionarno, jer smo i pred 15 godina unutar elektronike imali gabbu koja se vrtila na istoj brzini.”, DJ Pila (Ministarstvo psihodelije)
”Dosta današnje produkcije zvuči na copy-paste shemu. Napredak je taj što ima novih talenata koji rade ipak malo drugačiji sound. Englezi i Izraelci su i dalje glavni predvodnici ove scene i muzike.”, Hrvoje Plasma Corp (Soundforms)
”Govoriti o predvodnicima u trance sceni bilo bi u najmanju ruku stvar osobnog ukusa, tako da mogu nabrojati neke od vodećih labela psytrance glazbe. To su Parvati records, Yggdrasil records, Blue Hour sounds, Psynon records, 24 Hours records, Peak records, Digital Shiva Power records, Bom Shanka, Wildthings records, Purple Hexagon records, Woodog records … Lista može u nedogled, a dotakli smo se samo jednog stila trancea tako da mislim da je očigledno samo napredak u trance glazbi.”, DJ Guer (Mo:Dem)
Trance živi, čini se, sasvim u redu….
Više o temi pročitajte na stranici
UES Magazina.