Krcat posvetama ovom i onom, cjelokupni film djeluje kao kolaž literarnih i filmskih djela ubačen u stripovski svijet i to je definitivno novitet koji treba respektirati
Filmski junaci u borbi protiv novog neprijatelja - paranoje
Premda se u kinima od nedavno počeo prikazavati nastavak filmske adaptacije kultnog stripa (grafičke novele) Franka Millera "300", tek s najnovijim Marvelovim megahitom "Kapetan Amerika: Ratnik Zime" počinje prava borba za zelenim novčanicama.
Kad bih sad krenuo s cijelom pričom o strip adaptacijama, rivalstvu DC-a i Marvela i sličnim tematikama, bojim se da bismo pred sobom imali omanji roman za čitanje. Zato ću nastaviti ovotjednu priču s pretpostavkom da ste manje-više upoznati s gradivom. No i ako niste, pokušat ću vam koncentraciju skrenuti na film koji je upravo započeo svoj pohod na naše kino-blagajne.
Nakon grandioznog okršaja s Lokijem (op.a. Osvetnici), supervojnik Steve Rogers / Kapetan Amerika (Chris Evans) nastavio je raditi za S.H.I.E.L.D., a pritom i na vlastitoj adaptaciji u moderno društvo. Prilikom tajnog zadatka oslobađanja talaca s otetog broda, Rogers shvati da je njegova kolegica Natasha Romanoff / Crna Udovica (Scarlett Johansson) dobila poseban zadatak s kojim on nije upoznat. Ubrzo nepoznata skupina na čelu s misterioznim Ratnikom Zime (Sebastian Stan) napadne S.H.I.E.L.D.-ova dozapovjednika Nicka Furya (Samuel L. Jackson) koji Rogersu u povjerenju ostavi tajne podatke o skrivenim operacijama. Rogers se nađe u nezavidnom položaju gdje su dojučerašnji prijatelji i kolege odjednom postali neprijatelji...
Zvuči kao zaplet klasičnog špijunskog filma, zar ne? Scenaristički dvojac Christopher Markus i Stephen McFeely možda nisu kalibra Johna le Carréa ili Roberta Ludluma, nisu niti pulp autori poput 'oca' Jamesa Bonda Iana Fleminga, no za stvaranje ovog filma definitivno su bili inspirani navedenim autorima kao i pričama kultnih filmskih špijunskih trilera 70-ih "Tri Kondorova dana", "Maratonac" ili "Parallax View". To se u ovom filmu može vidjeti gotovo u svakom kadru. Paranoja je potpuno nova situacija za junaka odgajanog u vremenu kad su se ljudi mogli oslanjati jedni na druge i to je ključni segment ovog filma.
Krcat posvetama ovom i onom, cjelokupni film djeluje kao kolaž literarnih i filmskih djela ubačen u stripovski svijet i to je definitivno novitet koji treba respektirati. Istina, hrpa likova i segmenata je i dalje ostala naivna i infatilna. Nije li to normalno uzevši u obzir stripovski predložak?
Redateljska braća Russo možda nisu bili tipičan izbor za režiju ovog filma s obzirom da su njihov dosadašnji rad uglavnom obilježile humoristične TV serije i osrednje komedijice. Ali donijeli su pravo osvježenje inzistiranjem na pravoj stvari. Nezaboravni kadrovi auto potjere, impresivne scene borbi kao i brojne druge scene snimljene bez gotovo ikakve upotrebe specijalnih efekata, pa sve do, naravno, same završnice koja očekivano pršti od svega nabrojanog.
Prvi nastavak Kapetana Amerike bio je krcat promašene propagande dok se ovaj smjelo ismijava istoj. Primjerice, kad Rogersov novostečeni prijatelj i jedan od brojnih novoubačenih likova Marvelove galerije junaka i negativaca Sam Wilson / Sokol (sasvim solidni debi Anthonya Mackiea) nakon junačkog i ohrabrujućeg govora Rogersa upita jeli to sad osmislio ili je govor uvježbavao i ranije. Gegova ne manjka. Neki su, naravno, manje, a neki više uspješni, no to opet ovisi o vašem osobnom ukusu za humor.
Pojava legendarnog Roberta Redforda nam je još jedna asocijacija na "Tri Kondorova Dana". A s obzirom da je on jedan od onih glumaca koji se svojim osobnim i političkim stavovima uglavnom odupire ovakvim megalomanskim studijskim projektima, postavilo se pitanje – zašto je pristao glumiti u filmu? Odgovor je naravno bio pomalo očekivan! Na ovaj se projekt odlučio zbog vlastitih unuka koji su izrazili želju da vide svog djeda u nekom 'superjunačkom' filmu. Ah ta djeca!
Spomenut ću vam i jednu zanimljivu triviju - u filmu Rogers ima blokić u kojeg upisuje sve značajnije događaje i likove iz povijesti kako bi što bolje bio upoznat s vremenom u kojem sad živi. Taj su popis autori filma izmjenjivali sukladno zemljama (bar onim većim) u kojima se film prikazuje. Npr. u britanskoj verziji se na popisu nalaze Beatlesi i Sean Connery, u južnokorejskoj 'Oldboy' i Park Ji Sung itd, itd... Pametan marketinški potez.
Dakle, da podvučem crtu za sam kraj - film je jedna od zasigurno boljih strip ekranizacija koja obiluje posvetama, skrivenim asocijacijama za ljubitelje strip štiva te solidnom glumom i sigurnom režijom dvojice iskrenih filmofila. Nemojte zaboraviti pogledati film do same odjave pošto se među njima krije scena koja nas upoznaje s novim likovima (neću vam otkriti kojima) koje nas očekuju u sljedećim Marvelovim projektima. A ako vam treba dodatna pozivnica za ovaj dio Kapetana Amerike – odite u kino, čekaju vas dva i pol sata čistokrvne zabave!