No bio je prestar, pa je ulogu dobio 23-godišnji John Travolta. Četiri desetljeća prošla su od “Briljantina” koji je danas mjuzikl s najboljom zaradom u koji je uloženo tek pet milijuna dolara
Elvis Presley je umalo pjevao ‘You’re The One That I Want’
Jedan od najpopularnijih filmskih mjuzikla svih vremena došao je u kina 16. lipnja 1978. Da dobre stvari nikad ne stare, uvjerite se još jedanput 12. lipnja kad “Briljantin” možete pogledati na HRT-u.
“Grease” je i danas mjuzikl s najboljom zaradom (zaradio je 585 milijuna dolara, a uloženo je samo pet milijuna dolara), a iza njega je “Chicago” iz 2002. Kad je 1998. “Briljantin” slavio dvadeset godina, redatelj Randal Kleiser nazvao je šeficu Paramounta i inzistirao da se film dostojno “pogura i prikaže” u povodu 20. rođendana.
Iz produkcijske kuće su mu rekli da je nekoliko dana prije nazvao George Lucas i tražio isto rekavši kako “ne poznaje nijednog devetogodišnjaka koji taj film svaki dan ne gleda na VHS-u”. Redatelj “Ratova zvijezda” bio je Kleiserov cimer na fakultetu i Kleiser mu je nekoliko puta došao na set “Ratova” kako bi pogledao Carrie Fisher, za koju je htio da glumi Sandy. Na kraju se odlučio za tad 28-godišnju pjevačicu Oliviju Newton-John koja je prije toga snimila samo dva filma. Redatelj je prilagodio ulogu njezinim australskim korijenima pa je Sandy postala Sandy Olsson, a ne Sandy Dumbrowski, kako je u originalnoj broadwayskoj predstavi.
Kada je Allan Carr kupio filmska prava za “Briljantin”, u glavnoj ulozi Dannyja Zuka zamislio je ni manje ni više nego Elvisa Presleya, a pjevačica i glumica Ann-Margret trebala je biti Sandy. Kleiser je Elvisu nudio ulogu anđela zaštitnika koju je Kralj odbio, a pjevač je preminuo u kolovozu 1977. godine, malo poslije početka snimanja.
Uloga je na kraju otišla tada 23-godišnjem Johnu Travolti, koji je prije toga snimio tri filma, među kojima i “Groznicu subotnje večeri” u kojoj je pokazao svoje plesne mogućnosti, iako, zanimljivo, potpisao je ugovor za “Briljantin” prije nego što je “Groznica” izašla. Travolta je inzistirao da sve bude zaista nalik na pedesete pa je tako htio imati “gavran crnu nageliranu kosu” jer su takvu “furali” Elvis i Rock Hudson. Redatelju Kleiseru se, pak, nije sviđala gotovo polovica danas kultnih glazbenih brojeva, a s Travoltom se svađao oko pjesme “Greased Lightning” koju je trebao pjevati Jeff Conaway (Kennickie), no Travolta ju je “htio za sebe”.
Conaway je, pak, bio toliko zaluđen Olivijom Newton-John da uopće nije mogao govoriti u njezinu prisustvu, a na kraju se oženio njezinom sestrom. Nažalost, njega je uloga najviše koštala. Zbog pada na setu ozlijedio je leđa te se navukao na tablete protiv bolova, a ovisnost je utjecala i na njegovu smrt u 61. godini. Travoltu, čiju je slavu zacementirala uloga, pokojni kritičar Roger Ebert naziva najsvjetlijom točkom filma.
- Travolta je, jasno je, važna filmska zvijezda čija uloga uzdiže film. Nije mu ovo najbolja uloga u karijeri, nema sirovi elektricitet ‘Groznice subotnje večeri’ ili genij ‘Paklenog šunda, no i više je nego šarmantan. Fali mu voltaža Elvisa (koji mu je, jasno je, uzor), no neka se tješi time da ni Kralj nije snimao remek-djela - napisao je Ebert o filmu u povodu 20. rođendana.
Snimanje je bilo prepuno problema, od toga da se snimalo ispod mosta gdje je bila ustajala voda pa se dio ekipe razbolio od lomova i padova. Najveća “fora” filma, rekao je svojedobno redatelj, jest da gledatelji ne očekuju da Sandy prijeđe na “stranu buntovnika” nego suprotno, a taj obrat do danas oduševljava i mlađe gledatelje.
- Njezina je transformacija moćna, cijela ta scena je scena za sva vremena - kaže kritičar o naivnoj Sandy koja “podivlja” zbog ljubavi. Od glumaca iz filma nesumnjivo je Travolta onaj koji je ostvario najveći uspjeh, iako je riječ o glumcu koji je imao nekoliko “zatišja” u karijeri, kao i velik broj groznih ostvarenja.
U post #MeToo eri pitanje je kako će njegovi likovi iz mjuzikla ostarjeti s obzirom na to da su podosta mačisti i šovinisti koji svoje djevojke pokušaju natjerati na seksualne odnose. No politička korektnost na stranu (a i na filmu je da tematizira probleme stvarnog života umjesto da se od njih bježi), “Briljantin” je danas utjelovljenje nostalgije za sedamdesetima u obliku filma koji se temelji nostalgijom za pedesetima. Ono doba kada je, barem tako kaže Trump, život bio zlatan, a Amerika “veća” ili se svima tako činilo.
- Mjuzikl nam predstavlja neko doba u kojem više ne živimo, doba nevinosti, vrlina i sitnih nepodopština u posljednjoj čahuri prije koraka u odraslost - srednjoj školi. Vrijeme je to koje svi idealiziramo, romantiziramo i više ne možemo vratiti - napisala je o filmu novinarka Alexis Okeowo. U povodu 20. rođendana objavljen je remiks hitova iz filma, pitanje je hoće li nas i ovaj put nečime razveseliti.
Padali s nogu od vrućine, iscrpljenosti i dehidracije
U prostorijama gdje su se snimale plesne scene nije bilo klime pa su glumci padali u nesvijest, a mnoge su se naporne scene plesa i pjevanja morale snimiti u jednom danu. Newton-John su doslovno ušili u kožnate hlače jer joj je pukao zatvarač, a sačuvala ih je kao uspomenu, no više ih nije obukla
VIDI OVO: 5 stvari koje moraš znati o biseksualnosti