Obavijesti

Show

Komentari 16

Arsen se s estradom uzajamno prezirao: Oduvijek je pokazivao da je 'estradno neprilagođen'

Arsen se s estradom uzajamno prezirao: Oduvijek je pokazivao da je 'estradno neprilagođen'
8

Njegove skladbe su, čak i kad se pojam kantautor rabio poput otvorene uvrede ili čak psovke, nosile pečat autorstva i jake osobnosti, a izvedbe bile lišene dreke, pomodnih afektacija i prenemaganja

Povodom pete obljetnice smrti Arsena Dedića i izlaska velike biografije „Arsen: Čovjek kao on“ glazbenog kritičara Zlatka Galla, donosimo ekskluzivno izvatke iz knjige i sjećanje autora na velikog hrvatskog glazbenika.

Dijagnoza koju je prije mnogo godina uspostavio beogradski dramski pisac Dušan Kovačević i koja se redovno rabi kao “uputnica” za čitanje “slučaja Dedić”, danas – pet godina nakon Arsenova fizičkog odlaska – ima možda više smisla no ikad. Naime, kao da baš sada svakom retku koje je napisao pjesnik Arsen i svakom tonu kojega je skladao, odsvirao ili otpjevao glazbenik Dedić, vrijeme daje za pravo.

Posebice kad je riječ o trajnožarećim “(auto)biografskim” recima poput: “...Zavijam kao čagalj/ sam u rijetkom snijegu/ na Promini kobnoj/na čarobnom brijegu; / Zavijam kao čagalj/ malo tko da shvati / da artist preživi/ mora ovce klati...” Naravno, valja posebno napomenuti,  da se čagalj o kojemu govori Arsen, piše malim, a ne velikim slovom, a umjesto imena Jole pobliže ga određuje latinsko Canis aureus.

Naime, Arsenova poluironična, a možda čak i doslovna identifikacija s beštijom koja je osamljena - ali se baš iz toga samotinjskog osjećaja lako dade pripitomiti – više od bilo koje biografske studije govori o ćudi Arsenovoj: o kantautoru koji je uvijek bio tako tvrdoglavo svoj, ali i bez suzdržanosti “naš”. Dedić je oduvijek pokazivao da je “estradno neprilagođen” i posve izvan matice kojom su plutali vodeći protagonisti šlageraške scene te “opće vike i panike, velikih glasova, velikih parada, velikih aranžmana”.

arsen dedic

Njegove skladbe su – čak i kad se pojam kantautor rabio poput otvorene uvrede ili čak psovke - nosile pečat autorstva i jake osobnosti, a izvedbe bile lišene dreke, pomodnih afektacija i prenemaganja kao čista suprotnost kanona šlagerske konfekcije. Zar je onda čudno da je i velika “Moderato Cantabile” – skladba koja nesumnjivo zavređuje atribut glazbenog nacionalnog spomenika – bila odbijena na tad vodećim šlagerskim festivalima pokazujući da su i u “ono” - nerijetko idealizirano - doba vladavine “sedam sekretara SOKOJ-a”, vladala pravila krda i lošeg ukusa.

Zbog ‘Stare cure’ Arsenu prijetili
Zbog ‘Stare cure’ Arsenu prijetili

Istu su sudbinu imali i mnogi drugi Arsenovi “rani radovi” dok je jedno od općih mjesta u povijesti Splitskog festivala storija o batinama koje je umalo dobio zbog “Vraćam se”. Čak i onda kad je kao punio i najveće koncertne prostore, bio abonent u televizijskim emisijama koje su držale do sebe ili bio iznimno produktivan autor scenske i filmske glazbe, Arsen je bio “na rubu”. Sam njegov opstanak u estradnoj dolini suza bio je pljuska konfekcijskom šlageraju; podsjetnik na njihove “niske vrhunce” i mizerne “artističke” dosege.

arsen dedic

A Arsen im je odgovarao na svoj način. Antologijskim autorskim pjesmama i onim tipičnim dedićevskim sarkazmom o “očajnim pjevačima s dobrim radom nogu” ili pak poetskim stihovima poput onih u pjesmi “Epizodisti”. S pljuvanjem bolne istine ravno u oči: “Kažu da nema malih uloga, blistaju niski vrhunci / Sve su te riječi utjehe, smislili mali glumci/ Svuda su isti zakoni, postoji šljam i krema/ Kažu da nema malih uloga/ Ma vraga nema”.

Ako su se on i Šibenik voljeli javno, a Arsen i Zagreb tajno, Dedić i estrada su se prezirali – uzajamno. Baš kao i takozvana elitna kultura. Jer, kako je to sjajno dijagnosticirao Igor Mandić u danas kultnoj “monografiji” nazvanoj jednostavno “Arsen” (Znanje, Zagreb, 1983.): “…Kad se početkom 60-ih godina na obzoru naše estradne kulture počela uzdizati zvijezda Arsena Dedića, pjesnika, kompozitora i pjevača, to što nazivamo ‘estradnom kulturom’ još nije bilo oformljeno kao takvo, bolje rečeno estradi se nije priznavao kulturni status! 

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 16
Umrla je slovenska manekenka Lea Plut. Imala je 38 godina...
VIJEST POTVRDIO PARTNER

Umrla je slovenska manekenka Lea Plut. Imala je 38 godina...

Lea Plut sa samo 20 godina osvojila je titulu supermodela Slovenije. Iza sebe je ostavila dvije kćeri
Aleksandra Prijović i Filip žive u vili od pola milijuna eura, evo kako im izgleda luksuzan dom
LJUBAVNO GNIJEZDO

Aleksandra Prijović i Filip žive u vili od pola milijuna eura, evo kako im izgleda luksuzan dom

Njihov dom okružen je zidovima i metalnim vratima i skriven je od pogleda javnosti. Iako se na prvi pogled čini hladno, među zidovima vlada prava obiteljska idila