Sa 65 godina pokrenuo posao: 'Htjeli smo napraviti proizvod koji sam sebe reklamira'
OPG Car službeno postoji od 2009. godine, kad je Stjepan sa suprugom odlučio nastaviti njihovu obiteljsku tradiciju. Pet godina poslije toga otišli su u mirovinu i postavili posao 'na noge' te počeli ekološki uzgoj mješovitog voća
Rad u poljoprivredi Stjepanu Caru nikako nije stran. Njegovi roditelji, kao i roditelji Stjepanove supruge, živjeli su isključivo od stočarstva i ratarstva kako bi prehranili i školovali svoju djecu. Nakon smrti roditelja supružnici Car 2009. odlučili su nastaviti tradiciju te su osnovali obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo, koje je s radom počelo tek pet godina kasnije, kad su oboje otišli u mirovinu. Stvorili su mali OPG u Vrbovcu, koji se bavi ekološkim uzgojem mješovitog voća i preradom voća u pasterizirane matične sokove i voćna vina.
Put od stresa do uzgoja voća
Stjepan je cijeli svoj radni vijek proveo u domaćoj tvrtki Končar. Kako bi lakše podnio stres koji je donosio svakodnevni posao, odlučio je na malim se površinama baviti vinogradarstvom i voćarstvom na klasičan, starinski način. Nakon obiteljske tragedije, narušenog zdravlja i odlaska u starosnu mirovinu, sa suprugom je shvatio da se želi malo ozbiljnije baviti voćarstvom, ali na ekonomski održiv način.
- Mali voćnjak s mješovitim voćem oko kuće proširili smo na oko 1 hektar te prešli na ekološki uzgoj, za koji smo još 2015. dobili certifikat. Uz sufinanciranje Zagrebačke županije izgradili smo u pomoćnom dvorišnom objektu postrojenje za preradu jezgričavoga, koštunjičavog i bobičastog voća u prirodne sokove bez ikakvih dodataka, kao i u voćna vina od aronije i jabuka, koja imaju izrazita zdravstvena svojstva. U proizvodnju sokova i vina uveli smo 2020. kontrolni sustav HACCP, čime je osigurana zdravstvena sigurnost i sljedivost proizvoda. Prije dvije godine za sokove i voćna vina dobili smo i oznaku Grada Zagreba PLAVI CEKER, za visoku kvalitetu, što je bitno pridonijelo vidljivosti naših proizvoda - kaže nam Stjepan na početku.
Uzgoj njihova voća nije plantažni nego klasični, ali s kompjutorski vođenim sustavom za kišenje kako bi se voćke zaštitile od proljetnog mraza i istodobno kako bi se noću vlažile u sušnom periodu godine. A zbog smanjenja troškova električne energije OPG ima i fotonaponsku elektranu snage 7 kW te vlastiti bunar za navodnjavanje i kišenje.
- Dakle, u novi posao, koji smo počeli s navršenih 65 godina života, supruga i ja unijeli smo iskustvo iz ranijih poslova i latentno znanje iz djetinjstva, kao i novo znanje o ekološkom uzgoju i preradi voća prema EU normama. Željeli smo na tržište staviti proizvode visoke zdravstvene vrijednosti koji će moći konkurirati svojom kvalitetom na prenapučenom tržištu jeftinih proizvoda upitne zdravstvene vrijednosti. Mislimo da smo u tome i uspjeli, a proizvodnja i prodaja u stalnom su porastu bez nekog posebnog marketinga – iskreno ističe Stjepan.
Posao kao prilika za druženje
Službeno OPG Car nema stalno zaposlenih nego se o voćnjaku brinu Stjepan i njegova supruga te jedan radnik koji im pomaže pri orezivanju voćaka. No najslađi pomoćnici su, priznaje nam Stjepan, njegovi unuci.
- Najveću pomoć pruža mi supruga kod gnojenja i u preradi, a pomažu nam snaha i unuci u berbi, kao i prijatelji koji se žele odmoriti od svakodnevnoga gradskog života. Prave su to prilike za okupljanje i druženje uz dobro jelo i domaće zdravo piće - kaže nam Stjepan.
Osim toga, naš sugovornik napominje da bez ljubavi i truda za voćarstvo nije moguće postići rezultate, ali poslovna vizija njegove obitelji je očuvati vlastito zdravlje i društvenu angažiranost, koje predstavljaju, dodaje, neprocjenljivu dodanu vrijednost.
- Ekološki uzgoj zahtijeva posebna znanja o voćnim štetnicima i bolestima, kao i o zaštiti, koristeći isključivo biološka sredstva zaštite bez karence ili s karencom od jedan do dva dana. Naravno, takva sredstva su manje efikasna i mnogo skuplja od uobičajenih kemijskih sredstava. Uzimajući u obzir skuplja zaštitna sredstva, manji prinos zbog nedovoljno efikasne zaštite, kao i troškove nadzora i kontrole, cijena takvih proizvoda trebala bi biti barem 15-25% viša - smatra naš sugovornik.
'Naš proizvod sam sebe reklamira'
No kupci kod nas još kupuju najčešće ono što je najjeftinije, mišljenja je Stjepan, ali ipak primjećuje da malo po malo raste interes za zdravom hranom, kao i opredjeljenje za ekološki uzgoj i nadziranu proizvodnju.
- U našem slučaju, za dobar sok pobrinula se priroda, a naše je umijeće kako ga ekstrahirati iz plodova i ne pokvariti ga bilo kakvim dodavanjem kemikalija. Najvažnija je higijena prostora i opreme te pridržavanje svih pravila koja garantiraju sigurnost i zdravstvenu ispravnost hrane. Iako tržište vrlo rijetko takvo nešto traži, mi smo se opredijelili za proizvodnju proizvoda koji će sami sebe reklamirati bez upitne reklamne istinitosti - iskreno navodi Stjepan i dodaje da za sada proizvode oko 6000 boca 12 različitih vrsta sokova i vina.
- Svoje smo proizvode odlučili prodavati u specijaliziranim trgovinama koje prodaju kvalitetne i malo skuplje proizvode od OPG-ova - rekao nam je na kraju Stjepan Car, koji je svoj sok od jabuke prijavio na Zelenu medalju - projekt 24sata i Kaufland Hrvatska.
Zelena medalja, izbor za najboljeg ekoproizvođača - projekt 24sata u suradnji s Kaufland Hrvatska, pokrenut je upravo s ciljem promocije važnosti održive proizvodnje. Sljedećih tjedana na platformama 24sata nastavljamo objavljivati priče o finalistima Zelene medalje, a ime sretnog pobjednika doznat ćemo na svečanoj dodjeli nagrade 30. lipnja 2023. Dotad vas pozivamo da više o projektu doznate u specijalu Zelene medalje.
Partner Zelene medalje je Kaufland Hrvatska, a projekt podržavaju Hrvatska poljoprivredna komora, Visoko gospodarsko učilište u Križevcima i Agronomska škola Zagreb.