Je li vam se ikada dogodilo da od mnoštva reklamnih letaka u svom poštanskom sandučiću ne možete doći do pošte? Saznajte možete li spriječiti njihovo gomilanje
Reklamni materijali u sandučiću - dopušteno ili ne?
Koliko puta vam se dogodilo da ste otvorili vlastiti poštanski sandučić kako biste iz njega uzeli poštu i račune, a da pritom niste morali pridržati mnoštvo reklamnih letaka također uguranih u sandučić? Iako reklamni materijali dobro dođu kako biste se pobliže upoznali s trenutno aktualnim akcijama i ponudama, mnogi ih redovito bacaju u smeće, a da niti ne pročitaju što na njima piše.
Jeste li znali da sami možete odlučiti hoćete li prihvaćati reklamne materijale u svom poštanskom sandučiću? Naime, članak 16. Zakona o zaštiti potrošača definira zabranjenim ostavljanje oglasnih poruka i materijala u ili na poštanskim sandučićima te na ili ispred kućnih vrata potrošača ako je takva zabrana na njima jasno napisana.
Za ostavljanje reklamnih materijala odgovoran je trgovac
Kako je istim člankom propisano da je za ostavljanje oglasnih poruka i materijala odgovoran trgovac čija se roba i usluge oglašavaju na oglasnim porukama i materijalima, kontaktirali smo neke od trgovačkih lanaca s upitom pridržavaju li se tih odredbi njihovi zaposlenici zaduženi za isporuku oglasnih poruka i materijala. Također nas je zanimalo jesu li ikada zaprimili od redovitih potrošača pritužbe ovakvog tipa te na koji način su riješili spor.
Ana Mitrović, voditeljica Ureda za odnose s javnošću tvrtke Konzum, pojasnila je za Pametnu kunu kako oni za distribuciju promotivnih letaka koriste ovlaštenog specijaliziranog distributera koji posluje u skladu s navedenim zakonskim odredbama. ''Konzum kontinuirano komunicira sa svojim kupcima putem besplatnog potrošačkog telefona 0800 400 000 te putem ovog kanala zaprima sve sugestije i mišljenja kupaca. Vezano uz distribuciju letaka, u suradnji s ovlaštenim tvrtkama sve eventualne situacije rješavamo na zadovoljstvo i prema željama naših kupaca'', rekla je Mitrović.
Distribuciju promidžbenih letaka obavljaju agencije
Iz Bille su nam također poručili kako su upoznati sa zakonskom regulacijom vezanom za dostavu promidžbenih materijala na kućne adrese, odnosno u poštanske sandučiće. Velimir Smetko, rukovoditelj marketinga, pojasnio je kako posao distribucije promidžbenih materijala za njihove potrebe obavlja specijalizirana agencija za distribuciju te da stoga nemaju zaposlenike na navedenim poslovima.
''S druge strane se, naravno, pridržavamo svih zakonskih propisa te od distributera, odnosno agencije tražimo izričitu obvezu obavljanja svog posla sukladno svim važećim propisima i zakonima Republike Hrvatske'', rekao je te dodao kako eventualne pritužbe građana vezane uz nepravilnosti u distribuciji prosljeđuju agenciji koja ih rješava sukladno zakonskim odredbama.
Glas javnosti: većini oglasni materijali ne smetaju
Zanimalo nas je koliko su građani upoznati sa svojim pravima i zakonskom regulacijom pa smo se uputili na središnji zagrebački Trg bana Jelačića. Upitali smo ih smetaju li im reklamni materijali u poštanskim sandučićima ili su ipak zadovoljni što ih redovito dobivaju.
''Iako u moj sandučić pristižu svaki dan, letci mi ne smetaju jer uvijek volim sve prelistati i vidjeti gdje su kakve akcije i popusti. Većina njih mi stoga dobro dođe, dok one koje ne trebam bacim u smeće'', rekla nam je 55-godišnja gospođa koja je željela ostati anonimna.
Nepoštivanje potrošačkih prava
Jedan gospodin (50 godina) nije se složio s njom te je rekao da smatra kako se takvi papiri samo nepotrebno gomilaju. ''Zašto oni uopće to stavljaju u naše poštanske sandučiće kad mi nemamo novaca da to sve kupimo? Kad god oni to stave u sandučiće, ja ih odmah sve bacim'', izjavio je.
Upravo takvi poput njega mnogo više ljute građane od onih koji materijale ostavljaju u sandučiće. ''U mom haustoru netko je na sve sandučiće zalijepio natpise kako je zabranjeno odlaganje reklamnih materijala u njih. To je kazneno djelo jer ne može netko drugi odlučivati umjesto mene i bacati poštu iz mog sandučića'', potužio nam se jedan mladić (33 godine) te dodao kako ga najviše ljute oni koje letke bacaju na pod ili u smeće umjesto da ih recikliraju.
Iako su mnogi na svoje sandučiće postavili natpise da se u njih ne postavljaju reklamni materijali, neki se toga ne pridržavaju. Jedna djevojka (32 godine) rekla nam je kako je jednom prilikom upitala djelatnika koji je postavljao letak u njezin sandučić na kojemu je bila oznaka zabrane zašto to radi, na što je on slegnuo ramenima i rekao kako mu se ne da razmišljati. "Oni to rade automatski. Znam da mu je cilj samo to podijeliti i odraditi svoju radnu smjenu, ali naša prava moraju se poštovati", dodala je.
Najbolje je postaviti vanjsku policu za letke
Jedan mladić (18 godina) ispričao nam je zanimljivu anegdotu koja mu se nedavno dogodila. ''Izlazio sam iz zgrade, a u haustor je taman ušao tip s hrpom reklamnih letaka i kada je krenuo prema sandučićima, niotkuda se pojavila spremačica te stala ispred njega. Počela je vikati kako će samo preko nje mrtve ubaciti letke unutra, na što se on samo okrenuo i otišao.''
Mnogi stanari stambenih zgrada potužili su se na to što im djelitelji letaka često zvone ili rano ujutro, primjerice u 7 sati ili navečer oko 21 sat da ih puste u haustor kako bi mogli ostaviti reklame. Većina njih se na kraju ipak složila kako im se sviđa ideja o redovitom dobivanju obavijesti o raznim akcijama i popustima putem letaka. Složili su se kako bi se za to ipak moglo osmisliti boje rješenje, poput police koja bi bila postavljena ispred zgrade ili kuće, tako da letke može u bilo koje doba dana uzeti tko god želi.
Ako ste se našli u situaciji da ste postavili jasno uočljive naznake kako ne želite primati reklamne letke, ali one i dalje redovito pune vaš sandučić, obratite se Državnom inspektoratu koji je nadležan za kršenje članka 16. Zakona o zaštiti potrošača. Svoju prijavu povrede propisa možete podnijeti putem interneta, odnosno popunjavanjem on-line obrasca. Sve dodatne savjete ili pitanja iz područja zaštite potrošača možete uputiti na besplatan broj telefona 0800 400 408.