Tijekom razgovora za posao nadređeni u prvih sedam sekundi donose sud o kandidatu. Jako je bitno razraditi dobru strategiju te prilagoditi stav, ali i govor tijela
Razgovor za posao: Ne postoji druga šansa za prvi dojam
Postoji recept za postizanje prestižnih rezultata na razgovoru za posao uz pomoć kojeg možete predstaviti sebe u najboljem svjetlu, zadobiti povjerenje anketara te pobijediti konkurente i “zgrabiti” željeni posao, tvrde znanstvenici.
“Sastojci” toga djelotvornog, znanstveno utemeljenog recepta za dobivanje visoke ocjene na razgovoru mudro su razrađena strategija prvog dojma, trik-princip sličnosti, autoritativan stil rukovanja, dobro odabran tajming, moćne poze te pronicljiva protupitanja.
“Ne postoji druga šansa da ostavimo prvi dojam”, kaže izreka. Upravo je taj prvi dojam, prema istraživanju, najvažniji dio u razgovoru za posao te ima ključan utjecaj na konačnu ocjenu i preporuku koju ćete dobiti od ispitivača. U trenutku kada vas anketar prvi put ugleda, njegov mozak pravi na tisuće različitih procjena tražeći odgovore na pitanja poput - je li to osoba s kojom bi bilo ugodno raditi ili ju je bolje izbjegavati. Procjenjuje jeste li raspoloženi prijateljski ili neprijateljski, jeste li autoritativni, pouzdani, kompetentni, simpatični i povjerljivi.
Sve te procjene mozak anketara stvara brzinom munje te već u prvih sedam sekundi razgovora donosi sud o vama. Sliku koju na prvi dojam izgradi vrlo ćete teško promijeniti kasnije tijekom razgovora - stoga unaprijed pomno razradite strategiju prvog dojma koji je od presudnog značaja u poslovnoj interakciji. Na kreiranje prvog dojma čak četiri puta veći utjecaj od bilo čega što izgovorite imaju neverbalni signali, pokazala su istraživanja.
Da biste na razgovoru za posao ostavili dobar prvi dojam, prilagodite stav situaciji, vodite računa o držanju tijela, rukujte se, uspostavite kontakt očima, osmjehnite se i lagano podignite obrve. Prvo što će sugovornik na vama primijetiti jest vaš stav, stoga i prije no što zakoračite u sobu za sastanke i pozdravite nazočne, dobro razmislite o situaciji koja vas čeka te jasno definirajte kakav dojam želite ostaviti i tomu svjesno prilagodite stav. Na zaboravite na držanje tijela jer šaljete neverbalnu poruku o svom statusu i samopouzdanju.
Zauzmite osobni prostor - držite se uspravno podignute glave i ramena lagano zabačenih unatrag jer to su neverbalni signali samopouzdanja i kompetentnosti. Ma koliko vam situacija bila stresna, osmjehnite se. Osmijeh otvara sva vrata i znak je dobrodošlice, njime šaljete poruku da ste prijateljski raspoložena i pristupačna osoba.
Osobni prostor
Držite se univerzalnog pravila koje vrijedi u poslovnoj komunikaciji te budite udaljeni od anketara najmanje 60 centimetara.
Kontakt očima
S anketarom uspostavite kontakt očima jer gledanjem u oči sugovorniku pokazujemo zainteresiranost, ali i otvorenost za razgovor.
Savjet: "Budi ono što jesi" ne vrijedi na razgovoru za posao
Na popisu neverbalnih signala ključnih pri ostavljanju prvog dojma je i rukovanje koje je najbrži i najefikasniji način uspostavljanja odnosa sa sugovornikom. U prosjeku su potrebna čak tri sata neprekidne interakcije da biste postigli onu istu razinu prisnosti u komunikaciji koju u trenu uspostavljate rukovanjem, pokazuje istraživanje. No i način na koji se rukujete važniji je no što možda mislite.
Kvaliteta rukovanja je u izravnoj korelaciji s preporukama koje daje anketar te s dobivanjem ponude za posao, tvrde stručnjaci sa Sveučilišta u Iowi. Analizirajući interakciju u razgovorima za posao, otkrili su da je jak stisak ruke važniji od ugodnog nastupa, savjesnosti i emocionalne stabilnosti. Savjet: “Budi ono što jesi” nije univerzalan i ne vrijedi na razgovoru za posao gdje vam može stvoriti probleme, tvrde stručnjaci za komunikaciju.
Poručuju - kada se nađete oči u oči s ispitivačem, umjesto da se svim silama trudite biti jedinstveni i drukčiji, potrudite se biti što sličniji njemu. Istraživanje je pokazalo da se procjene anketara ne temelje isključivo na širokoj paleti znanja i vještina kandidata. Dok razgovaraju s kandidatima, ispitivači najčešće uopće ne traže osobu koja je apsolutno najbolja za traženi posao, nego podsvjesno tragaju za osobom koja je najsličnija njima. Stoga, dok anketar pomno analizira vas, i vi diskretno “skenirajte” njega kako biste mu nastupom mogli biti što sličniji jer na taj ćete način najbrže zadobiti njegove simpatije, tvrde istraživači.
No da biste “preslikali” ponašanje ispitivača, ne igrajte “prljavo”, ne služite se varkama i lažima, nego pomno analizirajte njegov stav - je li u nastupu energičan i tvrd ili smiren i pasivan te drži li se okvira poslovne kulture ili se služi niskim udarcima. Vrlo je važno i da mudro iskoristite početak razgovora.
“Začinite” ga s nekoliko dobro sročenih i uvježbanih rečenica kojima ćete poslati konkretnu poruku o sebi te tako utjecati na stav ispitivača.
Narcisi bolje prolaze
U nastupu ne trebate biti bahati i agresivni, no “začinite” li ga decentnom dozom narcizma, tvrde istraživači, proći ćete bolje od kandidata čiji je moto: “skromnost je vrlina”. Narcisi postižu mnogo bolje rezultate od njihovih skromnijih kolega.
Moćne poze
Stopala razmaknite za širinu ramena, ruke stavite na bokove ili ih podignite tako da tvore oblik slova V. Možete i sjesti te se nagnuti unatrag, noge podići na stol, a ruke staviti na zatiljak te ispreplesti prste ističući laktove. Moćne poze prakticirajte prije razgovora i pomoći će vam da izgledate sposobniji u očima promatrača.
Pozitivan stav
Poslužite se potom malim trikom te upitajte ispitivače zašto misle da biste baš vi mogli biti dobar kandidat za posao za koji konkurirate. Nakon što se javno pozitivno izjasne o vama, ispitivači će početi podsvjesno osjećati potrebu da ostanu dosljedni tom stavu, što vam svakako ide u prilog, tvrdi Robert Cialdini, stručnjak za moć uvjeravanja i autor knjige “Utjecaj”. ako vam je vjera u sebe poljuljana, vježbajte samopouzdanje i glumite sve dok i sami ne povjerujete.