Istraživanja su pokazala da je najveći izvor stresa djece školske dobi neuspjeh u školi. Razlog je to da im se što prije pomogne uhvatiti izgubljeni korak
Problemi s učenjem: Pohvale su za djecu najbolja motivacija
Kad je dijete malo, gotovo se svaki drugi roditelj ima čime dičiti: ili je dijete rano prohodalo, ili rano naučilo čitati, rano svladalo računanje, zna napamet pjesmice, priče pa često čak i latinska imena omiljenih dinosaura. U ranim su godinama svi geniji i učenje im je igra, te se čini da im ni škola neće biti nikakav problem. Prvih se godina doista i može činiti da će sve biti u redu, ali s novim predmetima i većim zahtjevima neka djeca izgube korak. S vremenom se i ubrzani razvoj i rastuće zanimanje za neke druge stvari izvan škole, ispriječe između djeteta i učenja. Iako se na riječima stalno ističe da ne moraju svi biti odlikaši, u praksi se sve čini da djeca upravo to budu, makar na papiru. To je važnije pomoći djetetu kad zaškripi u školi jer mnoga su istraživanja pokazala su da je najveći izvor stresa djece školske dobi neuspjeh u školi.
Djetetu treba pomoći da stvori ritam učenja i nagraditi ga nakon obavljena posla
- Osim što negativne ocjene zadaju velike glavobolje roditeljima, treba imati na umu da loše ocjene uzrokuju stres i djetetu te taj stres treba smanjiti kako bi moglo učinkovito učiti i ispraviti ocjene - pojašnjava nam diplomirana psihologinja Kristina Bačkonja iz psihološkog centra Proventus i dodaje kako u postizanju školskog uspjeha djecu češće koči nedostatak motivacije nego nedostatak sposobnosti.
Psihologinja ističe kako su u razvoju motivacije za učenje važni nastavnik i roditelji. - Ako se djetetu ponudi neka materijalna nagrada, učit će isključivo zbog nje. Zato je važno da dijete uči vođeno unutarnjom motivacijom jer, pokazala su istraživanja, u tom slučaju uče smislenije, bolje pamte naučeno i postižu bolje rezultate. Imajući to na umu, pohvalite djetetov trud, priznajte mu zasluge za svaku dobru ocjenu (naglasite mu da je dobilo dobru ocjenu iz ispita zato što je učilo i trudilo se, a ne zato što je ispit bio lagan) - ističe Bačkonja i dodaje kako je pohvala često najbolja motivacija jer tako dijete uči da je samo odgovorno za svoje ocjene, a roditelji ne smiju preuzimati djetetove obveze. Uvažavajući osobnost djeteta i njegove sposobnosti, ističe naša sugovornica, ta očekivanja bi trebala biti dovoljno visoka, ali realna s obzirom na njegove mogućnosti. Očekivanja da mora imati sve odlične ocjene, možda previše opterećuju dijete (“ionako neće biti dovoljno dobro pa zašto bi se uopće trudio“).
Očekivanja da mora imati sve odlične ocjene možda su previsoka i previše opterećuju dijete
- Djetetu treba pomoći da stvori ritam rada s više kratkih stanki te da se nagrađuje nakon obavljena posla - izlaskom s prijateljima, igranjem videoigrica ili nečim što ga veseli. Vodite računa i o tome je li vaše dijete auditivac, vizualac ili kinestetičar. Ako je vizualac, važno je da pri učenju koristi slike, dijagrame i podcrtava važno, auditivac će učiti čitajući naglas, a kinestetičar će hodati dok uči - pojašnjava Bačkonja. Djeca većinom ne vole učiti stvari koje im se čine besmislene ili nepotrebne. U tom im slučaju, savjetuju stručnjaci, treba pomoći da shvate korisnost onoga što uče jer učenje ne smije biti ograničeno samo na školu ili zadaću. Dosadne podjele na otrovne i neotrovne insekte, na primjer, postaju životne kad treba reći je li buba uhvaćena na vikendici opasna ili ne.
Svako dijete je drukčije, upozorava psihologinja, i ono što motivira jedno, ne mora motivirati i neko drugo. Komentari roditelja da moraju dobiti pozitivnu ocjenu iz testa nisu učinkoviti. Iskreni komentari: ‘A da ti to ne napraviš, što bi onda bilo?’ češće dovode do toga da dijete samo počne tvrditi da mora to napraviti. Dječje preispitivanje okoline, autoriteta i argumenata za i protiv nekih stavova važni su za održavanje znatiželje i želje za učenjem te ih treba poticati. Djeca rastu uz poticajnu okolinu, knjige i roditelje koji čitaju, obilaze s njima muzeje i izložbe. Djeca najbrže uče iz postupaka roditelja (važno je ono što činite a ne što im govorite da trebaju činiti) pa im vlastitim primjerom pokažite koliko je učenje važno.
Brza i učinkovita rješenja nisu uvijek najbolja
Kako bi motivirali dijete za učenje, roditelji često pribjegavaju materijalnim nagradama poput igračke, novca, bicikla. No dugoročno, takva motivacija ne donosi osjećaje zadovoljstva i postignuća djetetu
Preuzeto iz tjednika SuperMile - svake srijede besplatno ekskluzivno uz 24sata!