Svi se sjećaju euforije iz osnovne škole kada se prelaskom u viši razred po silabusu upisuju novi predmeti. Rijetko se tko u nižim razredima zanima tim predmetima. Tu i tamo ima onih koji oštro zastrašuju rečenicama „ako ti je sada teško, čekaj dok dođu fizika i kemija“, a ljubav prema matematici vječito je rezervirana samo za štrebere. Čak i u pop kulturi škola se pojavljuje kao mjesto nelagode, obaveza i sušte suprotnosti od zabave te su jedina svijetla točka međuučenički odnosi
U ovoj školi nema zadaće, djeca su oduševljena, a sve je odobrilo i Ministarstvo!
No što kada bi postojala škola u kojoj nema učenja napamet, teških školskih torbi, zaključnih ocjena, opsežnog gradiva, zadaće i školskog zvona, upravo takav program osmišljen je u Hrvatskoj, a provodi se u preko 15 gradova.
Škola bez bola
Mnogi zaključuju da prirodne znanosti nisu bauk te da bi mnogima uz malo interesa i pravog načina edukacije ti predmeti i ne bi bili toliko omraženi. Međutim, postavlja se pitanje zašto i u kojem trenutku se djeci prestaje sviđati ići u školu? Nekima kada smajlići i kvačice pređu u stvarne ocjene, a nekima kada zadaća i učenje počne oduzimati previše slobodnog vremena. Zbijaju se šale da kod nas još uvijek vlada obrazovni sustav iz Austro-ugarske, iako su određene reforme u obrazovanju poduzete, možemo se složiti da je pandemija pomutila planove i u sektoru obrazovanja.
No šalu na stranu, sve češći pojam koji se veže uz vrhunsko obrazovanje, postaje kratica STEM. Znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika područja su koja ujedinjuju ovu meta-disciplinu. Razni projekti, stipendije i fondovi podržavaju razvitak upravo u STEM područjima, iako se u školskim klupama djeci znanje i dalje razdvaja u različite kategorije pojedinačnih školskih predmeta.
Tradicionalnom obrazovnom sustavu suprotstavio se centar stvoren u Hrvatskoj pod nazivom Tinker Labs. Tinker dolazi od (eng.) to tinker = prčkati, sastavljati ili popravljati, a njihovi programi nude cijeli spektar znanja. Zanimljivo je da su u Tinker Labsu uz STEM dodali i slovo A (eng.) arts = umjetnost, jer smatraju da umjetnost daje ključan element u proces inovativnog razmišljanja.
Osmišljeni su programi za dobne skupine od 4 do 16 godina, a svaki program traje dvije godine i u cijelosti prati školsku godinu, a po godini uključuje 40 lekcija u 40 tjedana, 4 udžbenika, 150 pokusa i preko 200 STEAM pojmova. Svi učitelji u centrima su certificirani predavači po Tinker Labs metodi. Prednost je gotovo individualan rad s do 10 učenika u skupini. Svaki Tinker labs Learning centar osmišljen je poput laboratorija koji inspirira inovaciju. Programi su bazirani oko tematskih jezgri te se oko njih nadograđuje znanje tijekom školske godine. Nastavljanje tečaja podrazumijeva uključivanje sve složenijih koncepata u učenje svake godine te nadgradnju na već postojeće znanje usvojeno na prijašnjim tečajevima.
“Ako učenike danas učimo kao učenike jučer, krademo njihovo sutra.” John Dewey
Znanost nema godine
Urođena dječja znatiželja kreće od najranije dobi, a potreba za istraživanjem, proučavanjem i ispitivanjem pitanja nema granica, s toga zašto bi se znanost uskraćivala najmlađima. Djeca znanstvene pojmove uče poput riječi stranih jezika, možda neće odmah upamtiti, primjerice, pojam kinetičke energije, ali će kroz praktične pokuse shvatiti značenje te riječi. Cilj programa je upoznavanje djece s cijelim rasponom STEAM zanimanja te povijesti znanosti i inovacija.
Specijalizirane udžbenike koje također piše i izdaje Tinker Labs kroz priču prate skupine likova Marie, Leonarda, Nikola, koji su imena dobili po velikim znanstvenicima. Tinker Labs metoda je metoda podučavanja koja je izgrađena na filozofiji svega što uistinu integriran STEAM pristup treba nuditi i podržava interdisciplinarni pristup učenju. Sve aktivnosti su osmišljene kako bi ohrabrile djecu da čine promišljene rizike, sudjeluju u eksperimentalnom razmišljanju, ne odustaju od rješavanja problema, prigrle suradnju i rade putem kreativnih procesa.
Ono što posebice treba napomenuti jest da su programi sada i službeno verificirani od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja. Naime, agencija za odgoj i obrazovanje dala je pozitivno stručno mišljenje za tečajeve na temelju čega je Ministarstvo dalo preporuku za provedbu Tinker Labs programa koji vode do povećane znatiželje, učinkovite komunikacije te kritičkog razmišljanja koji postaju navika i vještina preživljavanja u 21. stoljeću.
Možda zvuči nemoguće da petogodišnjaci uče kemiju, geometriju, inženjerske izazove, anatomiju, životinjsko carstvo, uvod u fiziku, astronomiju, prepoznavanje uzoraka, tehnologiju, STEAM integrirane likovne projekte, i mnoge druge, ali osim djece, oduševljenje ne skrivaju ni roditelji koji pozitivnu promjenu na svojoj djeci vide već nakon prvog sata.
Ovi kreativni i inovativni sati s odgojnom i edukativnom vrijednošću postaju omiljena izvannastavna aktivnost svakog djeteta. Za sada se u Hrvatskoj nalazi preko 15 Tinker Labs centara, a franšize se otvaraju i izvan granica lijepe naše. Ne preostaje ništa osim vjerovati da će se ovakvi obrazovni programi i dalje širiti te poticati razvoj STEAM područja u Hrvatskoj, ali da će i mališani uz pomisao na školu imati samo osmijeh na licu. Jer tko još ne bi poželio ovakvu učionicu u svom gradu!
Veliki uspjeh Mljekare Livno na World Cheese Awards 2024.
Višegodišnji program katastarskih izmjera otvara vrata razvoju i investicijama
Danas ne bih bila među živima da nisam koristila biljne pripravke