Obavijesti

Promo sadržaj

U idućih 10 godina vidjet ćemo jednu potpuno novu INA-u

U idućih 10 godina vidjet ćemo jednu potpuno novu INA-u

U strateškoj nacionalnoj kompaniji provodi se zelena strategija koja se sastoji od okretanja obnovljivim izvorima energije.

Svaka tvrtka koja želi uspješno poslovati shvaća da je okretanje prema obnovljivim izvorima energije postao standard u poslovanju, a sve manje iznimka. Gost nove epizode emisije Koordinacija je direktor Strateških operacija i javnih poslova INA-e Hrvoje Glavaš. Ta tvrtka ove godine slavi 60 godina svojeg poslovanja, a novom zelenom strategijom koju provodi nastoji doživjeti još barem toliko. 

U ovih šest desetljeća poslovanja rad s fosilnim gorivima vam je core business. Istovremeno zadnjih godina sve intenzivnije ulažete i u nove projekte koji se odmiču od upotrebe fosilnih goriva. Kako pomirujete investicije u ta dva ista, a opet različita područja? 

Glavaš: Zadnjih nekoliko godina smo u velikom investicijskom ciklusu. S jedne strane je tu naša najveća investicija u Rafineriji nafte Rijeka vrijedna gotovo 600 milijuna eura i ona je u završnoj fazi. S druge strane značajno ulažemo, kao što ste i sami spomenuli, u solarnu i geotermalnu energiju, proizvodnju bioplina odnosno vodika u Riječkoj rafineriji. Obje grane poslovanja se trudimo uskladiti i time postići ravnotežu. 

Zelena tranzicija koju nalaže Europska unija dubinski mijenja poslovanje europskih tvrtki. Na koji je način INA ozelenila u zadnjih 60 godina? Dakle od njezinih početaka sve do danas, kako biste usporedili promjene, gdje se dogodio najveći pomak? 

Glavaš: Jedna prekretnica koju bih izdvojio je nešto što interno zovemo EOR (op. a. enhanced oil recovery). Tu se radi o projektu na našim naftnim poljima gdje smo inicijalno počeli utiskivati značajne količine ugljičnog dioksida, ali tada s namjerom da povećamo iscrpak nafte. Time smo pod zemlju u zadnjih deset godina trajno spremili više od tri milijuna tona ugljičnog dioksida. 

Iz današnje perspektive kada svi govore o smanjenju CO2, ispada da smo mi s tim odavno počeli. I ja vjerujem da ćemo kroz idućih 10-20 godina vjerojatno vidjeti drugačiju INA-u od one kakvom je se sjećamo zadnjih pedesetak godina. 

Solarne elektrane su već u funkciji, a uskoro krećete i s istražnim radovima na dvije geotermalne bušotine. Do kad će trajati istraživanje i koja će biti iduća faza nakon toga? 

Glavaš: Službeno imamo pet godina do završetka provođenja istražne faze. Međutim, znate kako kažu – vrijeme je novac. Nama je cilj što prije završiti s istražnom fazom i potvrditi postoje li podzemne zalihe tople vode potrebne za proizvodnju električne energije. Vjerujem da ćemo u idućih godinu do dvije završiti trenutačnu fazu. Potom bi trebala uslijediti finalna investicijska odluka o izgradnji geotermalne elektrane. 

Moram naglasiti da je riječ o značajnim investicijama. Uvijek smo oprezni oko takvih projekata, ali zaista vjerujemo u geotermalni potencijal. Ako se dvije koncesije koje sada imamo u posjedu pokažu poslovno opravdanima, sigurno nećemo stati samo na njima. 

Hoćete li uspjeti biti prvi koji su u Hrvatskoj izgradili pučinsku vjetroelektranu? 

Glavaš: Ja bih bio jako sretan! Već smo napravili nekoliko koraka u tom smjeru. Primjerice, 2022. smo organizirali kampanju mjerenja vjetra za što imamo preliminarne rezultate. Iz fonda The Connecting Europe Facility (CEF) smo povukli financijska sredstva za izradu studije izvodljivosti i to je ono na čemu se trenutačno radi. 

Kad dobijemo rezultate i utvrdimo postoji li neki poslovni model, nastavit ćemo razvijati tu priču. Moram naglasiti da na Jadranu ne postoji ni jedna pučinska vjetroelektrana za što postoji i razlog. To nije potencijal Sjevernoga mora. Međutim, mi vjerujemo da potencijala ipak ima stoga se nadam da će to naposljetku završiti jednim uspješnim projektom. Ali još smo daleko od toga. 

U sklopu Rafinerije nafte Rijeka investirat će se u postrojenje za proizvodnju zelenog vodika kojeg već sada nazivaju energentom budućnosti. Na koji način će ta investicija transformirati dosadašnju proizvodnju u Riječkoj rafineriji, hoće li građani to osjetiti? 

Glavaš: Vodik kao tehnologija pokazuje puno potencijala. Nažalost, nismo još u fazi da možemo reći da će to postati tehnologija koja će riješiti sve buduće probleme nekakvog održivog goriva koje je primjenjivo i u industriji i u prometu. Taj dio još nije potpuno jasan. 

Mi na neki način želimo biti pioniri i testirati tehnologiju, sagledati koje su moguće opcije kroz optimizaciju naših poslovnih procesa te ponuditi alternativu tržištu. 

Šestinu ukupnog postojanja INA-e obilježio je i vaš Klub volontera. Na koji način INA doprinosi lokalnoj zajednici? 

Glavaš: Jako smo ponosni na taj Klub! U proteklih desetak godina organizirano je minimalno 400 volonterskih akcija s više od 1400 volontera. Moram priznati da mi je to osobno jedna od najdražih inicijativa pokrenutih i održavanih u sklopu INA-e. 

Radom Kluba, mnogo smo doprinijeli lokalnoj zajednici. Kroz brojna čišćenja okoliša, unaprjeđenje infrastrukture te mnoge druge stvari koje su u datim trenucima bile potrebne školama i vrtićima. 

U idućih 60 godina - gdje INA vidi svoju ulogu u energetskoj tranziciji? 

Glavaš: Pretpostavljam da ćemo se sve više okretati prema obnovljivim izvorima energije. Općenito će koncept održivosti postajati sve značajniji – kako u našem poslovanju, tako i u društvu. U svakom slučaju, vidim jednu svjetlu budućnost INA-e. 

Pogledajte cijelu emisiju i pretplatite se na YouTube kanal Koordinacija kako ne biste propustili najzanimljivije i najaktualnije vijesti iz građevinskog svijeta. 

VIDEO
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Taxi prijevoz u poslovnom svijetu: Može li smanjiti troškove poslovanja?
PROMO

Taxi prijevoz u poslovnom svijetu: Može li smanjiti troškove poslovanja?

Promet u urbanim sredinama postaje sve izazovniji. U RH, prema Popisu stanovništva iz 2021. godine (DZS), postoje 123 grada od kojih samo Zagreb, Split i Rijeka– imaju više od 100.000 stanovnika.
Posjetili smo adrenalinski park u Vukovaru
PROMO

Posjetili smo adrenalinski park u Vukovaru

Dok Vukovarska Ada na svoj riječni otok privlači kupače, Adica će tek postati prava vukovarska atrakcija.
U Dzierżoniówu, gdje je kruna u grbu, nalazi se početak nogometaša Piąteka
PROMO

U Dzierżoniówu, gdje je kruna u grbu, nalazi se početak nogometaša Piąteka

U karijeri Krzysztofa Piąteka nije nedostajalo lijepih trenutaka. I uzvišeni trenuci, na kraju krajeva, ovo je priča o "Pjoni", vjerojatno najpoznatijem "revolverašu" u povijesti Dzierżoniówa. Svi se sjećamo scena iz Italije kada je zabijao gol za golom. Tada je dječak iz Donje Šleske osvojio talijanske salone.