Kreativnost je postala svojevrsna mantra suvremenog doba. Društvene i tehnološke promjene omogućile su da ljudska kreativnost postane pokretačka snaga razvoja te danas govorimo o rastu kreativne ekonomije, razvoju kreativnih gradova i jačanju kreativnosti kao poslovnog koncepta i načina razmišljanja
Tko su kreativci 21. stoljeća?
U suvremenom društvu kreativan pristup rješavanju zadataka postaje važan čimbenik konkurentnosti. Kulturne i kreativne industrije u Europi ostvaruju izvanprosječan rast, treća su industrija po zapošljavanju (nakon građevine i ugostiteljstva) te, uz brojne nematerijalne vrijednosti koje stvaraju, značajno pridonose rastu europskog gospodarstva. Rad u kreativnim industrijama karakteriziran je individualnošću, autonomijom, dinamičnim radnim okruženjem, visokom stopom inovativnosti i upotrebom najnovijih tehnologija. Da bi se posjedovao širok raspon talenata i stručnog znanja te prepoznavanja potencijala koje imaju kultura, kreativnost i znanje, potrebno je obrazovanje i razvijanje stručnih kompetencija – tvrdih i mekih vještina upravo u navedenom području.
Veleučilište Baltazar Zaprešić u Zaprešiću više od 20 godina kontinuirano priprema studente za rad u kulturi, kulturnom turizmu i kreativnom poduzetništvu. Usmjerenje Menadžment u kulturi i kulturnom turizmu dio je Stručnog prijediplomskog studija Poslovanje i upravljanje u trajanju od 3 godine, a od akademske godine 2023./2024. može se studirati u potpunosti online.
Tko su kulturni kreativci u Hrvatskoj i kako izgleda njihov profesionalni put, što ih motivira i kako vide uspjeh saznali smo iz iskustava i razmišljanja stručnjaka iz prakse koje predstavljamo u nastavku, ujedno diplomanata ranije spomenutog studijskog usmjerenja.
Mirna Draženović, kreativna direktorica, MUZE d.o.o.
„Još od djetinjstva, umjetnost je bila moj izvor inspiracije i ispunjenja, a tijekom studija u Zaprešiću osvijestila sam duboku fascinaciju prema izložbama. Shvatila sam da su izložbe iznimno moćan alat i medij komunikacije, edukacije te boljeg i dubljeg razumijevanje sebe i drugih. Sa željom da vlastiti kreativni izraz upotrijebim u stvaranju baštinskih izložbenih narativa, pridružila sam se timu Muze - gdje sam spojila znanja stečena tijekom studija Menadžmenta u kulturi na Veleučilištu Baltazar Zaprešić i studija muzeologije i upravljanja baštinom na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Danas, deset godina kasnije, mogu s ponosom reći da radim posao koji volim. Teško mi je izdvojiti jedan projekt, odnosno komadić naše baštine koju sam imala priliku bolje upoznati te kroz interpretaciju baštine približiti posjetiteljima, no ipak - spomenut ću nedavno otvoreni Muzej bećarca u Pleternici gdje sam kao glavni stručnjak za muzeologiju radila na produkciji tekstualnog i vizualnog sadržaja stalnog postava..“
Lukša Marotti, foto i video producent
„Moj profesionalni put imao je vrlo zanimljivu putanju kretanja, kako i priliči jednom zaljubljeniku u umjetnost i kulturu. Nakon višegodišnjeg radnog iskustva u poslovima fotografije i video snimanja, privučen novim spoznajama iz područja kulturne i kreativne industrije, te željom za vlastitim pozicioniranjem u navedenom području, odlučio sam upisati Menadžment u kulturi Veleučilišta Baltazar, smjer koji je potpuno promijenio moju dotadašnju percepciju sebe i svoje uloge u svijetu medija i umjetničkog stvaralaštva. Napustio sam stalno radno mjesto na Hrvatskoj radioteleviziji i pokrenuo svoju vlastito poduzeće koje se bavi video-produkcijom, u sklopu koje samostalno i vrlo uspješno, stvaram foto i video sadržaje svih vrsta te surađujem s velikim brojem renomiranih poduzeća, produkcijskih i medijskih kuća. Ipak, ono što smatram najvećim veseljem jest prenošenje svog iskustva i stečenih znanja drugim mladim ljudima kao voditelj smjerova video produkcija i fotografija u sklopu MPA Akademije.“
Marko Gregurić, projektni menadžer u sektoru multimedije
„Još u srednjoj školi privlačila me multimedija te povezivanje raznih kreativnih područja kao što su dizajn, video, fotografija, marketing i društvene mreže. Na studiju menadžmenta u kulturi dobio sam širok spektar znanja koja su mi koristila u realizaciji mog plana pokretanja vlastitog posla. Najvećom dobrobiti studija smatram uvid u svijet kulture „iza kulisa”, upoznavanje dionika, pristup praktičnim znanjima koja su uspješni i etablirani profesori s nama nesebično dijelili te podrška Veleučilišta u realizaciji stvarnih projekata studenata. Danas vodim uspješan posao koji se bavi izradom high-end kampanja raznih formata. Pomažem brendovima ispričati njihovu priču kroz fotografiju i video, snimam TV oglase, digitalne kampanje, editoriale, izrađujem vizuale za billboarde i osmišljavam kreativna rješenja, a najviše projekata su iz industrije ljepote i mode. Najbitnije mi je moći kvalitetno živjeti od svojih ideja i vještina, imati mogućnost investirati u nova znanja i opremu, te imati dovoljno slobodnog vremena - za mene je to najveći uspjeh.“
Andrej Kovačević, docent produkcije videoigara, ADU
„Desetak godina sam radio na raznim televizijskim projektima, uglavnom u tehničkim ulogama, no kako sam oduvijek bio naklonjen kulturno-kreativnim djelatnostima, shvatio sam da moje ambicije zahtijevaju dodatno obrazovanje. Na Veleučilištu Baltazar Zaprešić upisao sam studijsko usmjerenje Menadžment u kulturi koje je bilo ključno u razvoju moje karijere. Uz znanja i vještine upravljanja, kao najvažnije sa studija istaknuo bih sveobuhvatnije shvaćanje kulture i poznavanje funkcioniranja cjelokupnog sustava koje mi je dalo i osobno samopouzdanje. Osim toga, studij je u mene usadio uvjerenje da možemo mijenjati društvo i okolnosti u kojima se nalazimo, stoga otad nisam stao s učenjem i cjeloživotnim usavršavanjem. S televizijske produkcije sam se prebacio na videoigre koje su mi bila strast od djetinjstva. Radio sam kao dizajner igara, kao producent te glavni direktor, vodio sam timove od 30+ ljudi na projektima s milijunskim budžetima. Pored profesionalnoga rada, želio sam pomoći izraditi i bolji ekosustav za videoigre u Hrvatskoj te sam imao prilike sudjelovati na brojnim projektima Ministarstva kulture i medija, Hrvatskog audiovizualnog centra (HAVC) i Akademije dramske umjetnosti (ADU). Bio sam prvi umjetnički savjetnik za videoigre pri HAVC-u i sudjelovao na Edu4Games projektu koji bi sljedeće godine trebao rezultirati diplomskim studijem za razvoj video igara.“
Kultura i kreativne industrije nepresušni su izvor mogućnosti za sve koji žele stvarati nove vrijednosti, ali ujedno i dati svoj doprinos društvu, što spomenuti primjeri uspješnih stručnjaka iz prakse svakako dokazuju te ujedno mogu biti inspiracija svima koji imaju kreativni potencijal.
Grijanje zimi, hlađenje ljeti: Vodič za svako godišnje doba uz Klima Koncept
Istraživanje pokazalo kako je polovica ispitanika doživjela pokušaja financijske prijevare
Lanac mjenjačnica Exclusive Change postaje dio mreže Auro Domusa