Kako se troši novac iz proračuna? Hoće li se ove godine sagraditi nova škola? Kako će se razvijati županija, grad ili općina? Ova pitanja zanimaju mnoge građane, a od sada bi odgovore mogli dobiti u nekoliko klikova
Moderni gradovi: Sve više ih implementira platformu za interakciju s građanima
Odgovor na pitanje što čini uzornoga građanina je kompleksan, ali neka osnovna načela mogu se izdvojiti. Biti građanin danas prije svega znači osjećati pripadnost grupi, ali i imati razna prava i dužnosti. No dužnosti su uzajamne, pa ostaje pitanje što čini dobroga građanina, a što dobar grad.
Građani imaju pravo na informacije
Prije svega, uzoran građanin poznaje kulturu svoga grada, poštuje zakone i propise, podržava društvena događanja te obavlja svoje građanske dužnosti. Među njegovim osobinama pronaći će se odgovornost, iskrenost, suosjećanje i tolerancija. S druge strane, građanin će očekivati transparentnost od strane grada.
Transparentnost podrazumijeva dostupnost informacija, koje su važan čimbenik jednakosti, ravnopravnosti i sigurnosti građana. Temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama, fizičke i pravne osobe mogu od tijela javne vlasti zatražiti informaciju, što u prijevodu znači da građani mogu zatražiti bilo koju informaciju koju tijelo javne vlasti posjeduje. Primjerice, proračun općine, cijenu gradnje sportske dvorane, izvješće o radu, prostorne planove, popis poslovnih prostora u vlasništvu grada, listu donacija udrugama u protekloj godini i sl.
Građani žele znati na što se troši novac
U stvarnosti građani vrlo često ne znaju što sve njihova županija, grad ili općina čini za njih u nastojanju da osigura napredak i podigne životni standard. Itekako im je važno kako se troši njihov novac, što se planira graditi, hoće li za svoju djecu imati perspektivne mogućnosti, kako će se razvijati i rasti sredina u kojoj žive...
Međutim, stvari se mijenjaju nabolje, a neki od brojnih primjera su gradovi Kutina, Split, Kastav, Sv. Nedelja, Pregrada i Pazin, koji su u svoje poslovanje implementirali Platformu Otvoreno kako bi uspostavili komunikaciju s građanima i postali transparentni. Riječ je o web platformi koja građanima pruža elektroničke usluge za informiranje ili komunikaciju s gradskim službama te uvid u funkcioniranje županije, grada ili općine.
Platforma štedi vrijeme jer više nema fizičkih obrazaca i potrebe za odlaskom u urede po potvrde i sl., a transparentnim poslovanjem smanjuje se mogućnost korupcije. Platformi se može pristupiti putem računala, tableta i pametnog telefona te pomoću standardne prijave putem korisničkog imena ili putem vjerodajnice koja se koristi za pristup sustavu eGrađani.
Primjer Kutine i Kastva
Kutina je jedan od gradova koji se mogu pohvaliti zavidnom razinom digitalizacije gradske uprave, a na tome rade još od 2005. godine. U sklopu Otvorenog grada već sada su dostupne mnoge funkcionalnosti, kao što su Sustav informiranja građana, iProračun, Financijske kartice, Otvoreni podaci, mojProračun, iTransparentnost, a u najavi je uvođenje i Digitalnih obrazaca.
- Među prvima smo svoje poslovanje postavili u jedinstvenu riznicu Grada i proračunskih korisnika, uz pomoć dugogodišnjeg partnera Libusoft Cicom-a. Otvoreno poslovanje rasteretilo je naše službenike, ali i omogućilo našim sugrađanima puno lakši pristup informacijama. S ciljem da se nastavi taj trend uskoro uvodimo servis za slanje digitalnih obrazaca, gdje se građani digitalnim putem povezuju s Gradom. Sve se rješava u samo par klikova, bez dodatnih troškova i gubljenja vremena koje bi imali uz papirnate obrasce - komentirao je gradonačelnik Kutine Zlatko Babić.
I Grad Kastav može se pohvaliti uvođenjem platforme Kastav-Otvoreni Grad, putem koje su građanima vidljive sve informacije iz proračuna, kao i pregled financija Grada, uvid u osobne račune građana te njihove obveze prema Gradu. Također je dostupan i sustav za praćenje procesa obrade predmeta koje građani imaju u gradu.
- Cijeli proračun pojednostavljen je do detalja te je moguće pratiti tijek svakog predmeta koji stigne u Grad i u bilo kojem trenutku provjeriti obveze koje građanin ima, a sve je moguće pratiti čak i putem mobitela - komentirao je Matej Mostarac, gradonačelnik Grada Kastva.
Što je više informacija, digitalnih usluga i servisa na raspolaganju građanima, to su građani aktivniji, grade veće povjerenje prema gradskoj upravi i veća je razina njihova zadovoljstva, a prema najavi Ministarstva pravosuđa i uprave, transparentnost će uskoro biti zakonska obveza za svaku jedinicu lokalne područne i regionalne samouprave.
Srećka Križaljka Hrvatske Lutrije - Vaš put do 50.000 €
Babyland je otvorio trgovinu – i donosi prvu testnu stazu za dječja kolica u Hrvatskoj!
Srpski Mad Max „Volja Sinovljeva“ napokon stiže u domaća kina od 19.12.!