Pandemija je najviše utjecala na obrtništvo i malo poduzetništvo, a najveći pad prometa zabilježen je u ugostiteljstvu i turizmu. Popuštanjem mjera ugostitelji su napokon malo odahnuli, što su nam potvrdili i naši sugovornici
Bjelovarski "Roko" među 100 najboljih restorana u Hrvatskoj po izboru vodiča Gault Millau
Rad u ugostiteljstvu bio je i u kontinentalnoj i u južnoj Hrvatskoj u protekle dvije godine vrlo izazovan. Ipak, mnogi su uspjeli prilagoditi se novonastaloj situaciji i izvući iz nje najbolje što su mogli. Nije tajna da je većina ugostitelja uvela dostavu i opciju kupnje kave ili nekog drugog pića za van, što je zapravo mnoge uspjelo spasiti od zatvaranja. Tom rješenju pribjegli su i naši sugovornici, obrtnici Roko Tulić iz Bjelovarsko-bilogorske županije i Josipa Barčić iz Dubrovačko-neretvanske županije. Evo kako su njihovi ugostiteljski objekti radili u protekle dvije godine i što planiraju sad, kad se čini da više neće doći do uvođenja novih mjera.
Pandemijske su godine tražile prilagodbu
Josipa Barčić, vlasnica obrta Škatula iz Korčule, u okviru kojeg prodaje slastičarske proizvode i pizzu, kaže da joj je u početku pandemije uvelike pomoglo to što je imala prepoznatljiv brend. Škatula djeluje već više od 20 godina i ima mnogobrojne vjerne mušterije. Tako su u vrijeme pandemije na otok znali pristizati čak i Zagrepčani te ostali kontinentalci ne bi li uživali u klašunima, cukarinima, krokantima i ostalim tradicionalnim slasticama koje su Škatuli kroz godine priskrbile veliku popularnost. Ipak, prihodi nisu bili ni blizu onima od prijašnjih godina, a uz to Josipa se, baš poput drugih ugostitelja, morala prilagoditi novim, mnogo većim troškovima poslovanja.
- Ono što nas je dosta pogodilo su ekonomske promjene koje su utjecale na rentabilnost i maržu po kojoj radimo. Primjerice, kad su brodski kontejneri poskupjeli, automatski se digla cijena ulja - sve se zapravo vezalo jedno za drugo pa smo na kraju došli do značajnog rasta troškova mnogih usluga i proizvoda. Danas se trošak za izmjenu ulja u fritezama povećao za od 2000 do 2500 kuna mjesečno, što je, usporedbe radi, jedan lijepi leasing za Caddy - opisuje Roko Tulić, vlasnik Restorana i Cateringa ROKO u Bjelovaru.
Ipak, ističe da su sve one domjenke, svadbe i svečanosti zakazane za 2020. godinu uspjeli "odraditi" u prošloj godini te da su čak zabilježili porast prihoda u odnosu na 2019. godinu.
- S obzirom na to da su se znatno smanjile marže, ove godine moramo biti još inovativniji, ponuditi više raznovrsnog sadržaja i moramo biti fleksibilniji na tržištu, a sve radi ostvarivanja većeg prometa, što znači više odrađenog posla da bi nam prihod bio jednak onom proteklih godina. Tako moramo raditi kako bi se realizirala daljnja ulaganja, održavanje objekta, opreme, očuvanje postojećih radnih mjesta, dizanje standarda i plaće zaposlenima. Cilj je da održimo poslovanje kao u normalnoj situaciji, a istodobno ostanemo pristupačni gostima - rekao je Roko.
Više ovakvog sadržaja pročitajte u specijalu Kvaka24.
Ona je 26 a on 6 godina u poslu: Evo što su do sada postigli
Roko Tulić svoj je obrt pokrenuo prije šest godina i od tada je uspio stvoriti poprilično uspješan i prepoznatljiv restoran, što su prepoznali i mnogi mediji te gastronomski stručnjaci. Njegov se restoran već četvrtu godinu zaredom našao među 100 najboljih restorana u Hrvatskoj po izboru francuskoga gastronomskog vodiča Gault Millau. Ono što ovaj restoran izdvaja od ostalih, kaže nam njegov mladi vlasnik, je ponuda domaće hrane s modernom linijom, pri čemu se poseban naglasak stavlja na tradiciju bjelovarskoga kraja i promociju njegovih autohtonih i lokalnih proizvoda. Njegova kolegica s juga isto tako u svojem poslu ističe tradiciju i podneblje mjesta u kojem radi.
- Ono što me posebno veseli u mojem, sad već 26-godišnjem radu, je to što ljude ne privlači samo okus nego i tradicija koja stoji iza mojih slastica. Upravo je i to jedan od razloga zbog kojih 11 proizvoda Škatule nosi oznaku Hrvatski otočni proizvod. To je brend kakvim se malo tko u svijetu može pohvaliti, a njegova se važnost ogleda u očuvanju tradicije i autohtonih proizvoda, što ne uključuje samo hranu nego i pića, kozmetiku i kulturnu nematerijalnu baštinu - govori Josipa, koja je od 2018. godine predsjednica udruge Hrvatski otočni proizvodi.
Priznanje koje je još jedna potvrda njihova uspješnog rada
Naši su sugovornici ujedno među dobitnicima tradicionalnih priznanja na 33. Kongresu ugostitelja i turističkih djelatnika Hrvatske obrtničke komore koji su svojim zalaganjem doprinijeli razvoju obrtništva i promicanju ugostiteljske i turističke struke. Priznanje im je, kažu, potvrda da nešto rade dobro.
- Ovo priznanje pokazalo mi je da me netko vidi, prepoznaje moj rad i cijeni me kao mladog obrtnika u Hrvatskoj. To je lijepo znati jer se stvarno trudim kontinuirano unapređivati postojeću ponudu i ponuditi svakom gostu personaliziranu atmosferu. Također, pokušavamo se što bolje pozicionirati na turističkoj karti kontinentalne Hrvatske kao kvalitetan objekt koji će pružiti ono najbolje što ova destinacija ima - pojašnjava Roko.
- Od kada se pojavila, na koronu sam gledala kao na samo još jedan poslovni izazov. Ovo priznanje mi, između ostalog, potvrđuje da sam se uspješno uhvatila u koštac s tim izazovom i da sam na dobrom putu s onim što radim. Uz to, priznanje je svakako poslužilo kao dodatan vjetar u leđa i poticaj da se još više potrudim - govori Josipa.
Osim što su dodijelili vrijedna priznanja, na 33. Kongresu ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a u studenom prošle godine većinom se raspravljalo o problemima te stanju u ugostiteljstvu i turizmu u vrijeme pandemije. Ovaj kongres inače je najznačajnije i najdugovječnije okupljanje ugostitelja na ovim prostorima.
Planiraju se novi poslovni pothvati
Na pitanje čemu se nadaju oboje sugovornika istaknulo je očito - kraju pandemije i privlačenju novih mušterija. S obzirom na trenutno globalno stanje, ova nadanja i nisu toliko nerealna. Prihodi stranih turista u 2021. godini iznosili su oko 8,2 milijarde eura, što je 88% prihoda od istog razdoblja u 2019., godini prije početka pandemijske krize, navodi Ministarstvo turizma i sporta. Kako su trenutne mjere svedene na minimum, turistički djelatnici nadaju se još uspješnijim rezultatima u odnosu na prošlogodišnju sezonu. U skladu s tim predviđanjima, Josipa i Roko planiraju neke nove poslovne pothvate.
- Trenutno smo u završnoj fazi gradnje novog pogona za proizvodnju. Ono što me posebno veseli je što ćemo u sklopu te proizvodnje organizirati i posebne radionice za goste i domaće te za vrtiće i škole. Riječ je o učenju izrade tradicionalnih korčulanskih i lumbardskih kolača. Važno nam je prenositi tu tradiciju i da nove generacije nauče kako raditi ono što su nekad pripremale naše majke, bake i prabake. Izrazito mi je drago što to više nećemo raditi isključivo kroz prodaju slastica nego i kroz praktičan prijenos znanja jer to, dugoročno gledano, znači da će se tradicija uspjeti očuvati - objašnjava Josipa.
Naravno da naši sugovornici nisu zaboravili ni na rat u Ukrajini, koji izaziva dodatnu krizu u trgovini, ali i globalnim kretanjima stanovništva. Cijelu situaciju budno prate i, naravno, nadaju se pozitivnom ishodu.
- Planovi za unapređenje poslovanja kuju se na svakodnevnoj bazi. Iz dana u dan radimo na novim ponudama jela i usluge, što, dakako, usklađujem s onim što diktiraju tržište i potražnja. Ono što svakako mogu reći je da smo se posljednjih mjeseci uvelike okrenuli u smjeru cateringa i organizacije domjenaka, poslovnih ručkova, obiteljskih događanja i slično. Da biste ostali u dobrom položaju i da biste privukli nove mušterije, potrebne su nove, inovativne i kreativne poslovne ideje, a takvih mi za sada, hvala Bogu, ne manjka - s osmijehom govori Roko.