Banke, prijevoznici, pa i Fina sami određuju koliko će naplatiti izdavanje običnih potvrda. U društvu Potrošač kažu da takve odluke nisu u skladu sa zakonima...
Prijevoznici traže čak 100 kn za potvrdu o cijenama pokaza
Potvrdu o cijeni vozne karte koju nosim poslodavcu u Čazmatransu su mi naplatili 100 kuna, zgrožen je bio čitatelj.
Poslao nam je fotografiju na kojoj se vidi da je neko na formular nečitkim
rukopisom uz 1282 kune redovne cijene karte upisao i 100 kuna za izdavanja
potvrde. Pitali smo tvrtku Čazmatrans Nova po kojoj satnici obračunavaju
izdavanje takve karte te je li naš čitatelj za sto kuna mogao dobiti barem
pravopisno ispravnu potvrdu na kojoj umjesto dvje piše dvije kune. Tvrtka
se zbog lošeg pravopisa ispričala, a za naplatu potvrde pozvali su se na
svoje Opće uvjete prijevoza.
Račun treba biti potvrda o plaćanju, a dodatno naplaćivanje je
parafiskalni namet, kakav bez milosti naplaćuju u brojnim institucijama,
kaže Ilija Rkman iz društva Potrošač.
- Izračunali smo da građanin u godini na naknade institucija potroši od
pet do šest tisuća kuna. Ako u fotokopiraonici kopiranje lista stoji 50
lipa, a u nekoj instituciji vam za isprintanu stranicu uzmu 10, 15 ili
više kuna, onda je to nepoštena poslovna praksa - smatra Rkman koji se
pita isto što i mi.
- Ako čovjek za pet minuta posla, koliko mu treba da ispuni jednu ovakvu
potvrdu, naplati 100 kuna, to znači da u satu zaradi 1200 kuna. Mislim da
satnica ni u Saboru nije takva - kaže Rkman i dodaje da izdavanje potvrda
nema radnu ni korisnu vrijednost, čime se krši članak 7. Zakona o obveznim
odnosima i načelo jednakih prava po kojem “pri sklapanju naplatnih poslova
sudionici polaze od jednake vrijednosti uzajamnih činidaba”.
Ne naplaćuje samo Čazmatrans zrak. Čitatelji se žale da isto naplaćuje i
Samoborček. Potvrde nisu besplatne ni u bankama. Od većih banaka ne
naplaćuje ih PBZ.
U džepove građana poseže i država. Pitali smo Finu zašto običnu potvrdu o
iznosu blokade naplaćuje 43 kune, ali odgovor nismo dobili. Je li sve u
skladu sa zakonom, pitali smo i HNB. Ni oni nisu odgovorili.
Pravilnici moraju biti zakoniti, a ne služiti samo za pražnjenje tuđih
džepova
Rekonstrukcija prometa po računu radi se ručno, angažman radnika je veći, a time i trošak, objasnili su nam u Zagrebačkoj banci zašto ispis o stanju duga naplaćuju 62,50 kuna. Mnoge tvrtke nelogičnosti u naplaćivanju pravdaju internim pravilnicima i općim uvjetima poslovanja. No Ilija Rkman kaže kako se ni oni ne mogu donijeti na vlastitu ruku.
- Osim što trebaju biti vidljivi potrošačima, u pravilnicima mora pisati
na koje zakone se pozivaju i na čemu se temelje. Ne smiju služiti samo kao
sredstvo za izvlačenje novca od građana - kaže Rkman.
Odvjetnica: Mislim da je cijena za taj komad papira previsoka
Savjetovališta za potrošače često zaprimaju pritužbe građana na naplatu potvrda, rekla nam je mag. iur. Dunja Mak iz Potrošačkog foruma.
I u toj udruzi su pitali tvrtke zašto tako puno naplaćuju izdavanje komada
papira, na što su im oni odgovorili da je to njihova poslovna odluka na
koju imaju pravo jer im je to neka vrsta izmakle dobiti.
- Radnici koji zahtijevaju potvrde koje su im potrebne kako bi ih
predočili svojim poslodavcima radi isplate troškova prijevoza neće uistinu
kupiti prijevoznu kartu, pa tvrtke smatraju da su na taj način u određenoj
vrsti gubitka - kaže Mak.
Dodaje kako bi cijena naplate takve potvrde u bankama trebala biti na transparentan način istaknuta, a nadzor nad tim tarifama u nadležnosti je HNB-a.
- Osobno smatram da je cijena za papir previsoka za naše građane, od kojih većina pazi na svaku kunu - zaključuje Mak.