Starost vozača je u Hrvatskoj važnija od vozačkog iskustva, barem ako je suditi po propisima. Stručnjaci se slažu kako je dio vozačkih zakona potrebno mijenjati
Strogi propisi: Diskriminiraju li naši zakoni mlade vozače?
Iako propisi imaju zadaću čuvati sve sudionike u prometu, u nekim dijelovima propisi su pomalo - apsurdni. Tu situaciju najbolje dočarava primjer u kojem mladi vozač-profesionalac može upravljati kamionom od 400 konjskih snaga, radnim strojem od 500 konjskih snaga te npr. autobusom od 400 konjskih snaga s 50 putnika, ali ne smije upravljati jačim automobilom. „Dojma sam kako zakonodavac ni sam nije definirao što točno želi. Testiraju se razni propisi, a nažalost često na štetu mladih vozača“, rekao nam je Bojan Dmitrović, instruktor vožnje u osječkoj autoškoli Blic.
Zakon tako pretpostavlja kako mladi vozač koji do 24 godine može skupiti i 8 godina vozačkog „staža“ na cesti veća opasnost od, primjerice, 45-godišnjaka koji je tek mjesec ranije položio vozački ispit. Iako se ograničenje o snazi motora čini logičnim, u praksi znači da zakonodavac pretpostavlja da je vožnja u starom autu koji udovoljava Zakonom propisanu snagu sigurnija nego vožnja u novom automobilu koji propisanu snagu premašuje za deset ili 20 konja.
Kazna za mlade vozače je 1000 kuna
Za mišljenje o situaciji u kojoj se nalaze mladi vozači u Hrvatskoj pitali smo i Policijsku upravu u Zagrebu. „Na mlade vozače odnose se i sve odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama, a kazne za prekršaje su iste kao i za sve ostale vozače“ zaključuju. Ipak ostaje dojam kako su propisi za mlade vozače strogi. Prema zakonu o sigurnosti prometa na cestama mladi vozač ne smije upravljati vozilom brzinom većom od 80 kilometara na sat, a na brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila brzinom većom od 100 km na sat, odnosno 120 km na sat na autocesti. Također, mladi vozači moraju bez obzira na vozačko iskustvo paziti na unos alkohola. „ Ako u organizmu mladog vozača ima droga ili lijekova koji utječu na psihofizičke sposobnosti i na sposobnosti upravljanja vozilima ili ako ima alkohola ili ako pokazuje znakove alkoholiziranosti ili utjecaja droga mladi vozač ne smije upravljati motornim vozilom“, objašnjavaju u Policiji i dodaju „Mladi vozač ne smije upravljati osobnim automobilom čija snaga motora prelazi 80 kW“. Kazna za upravljanje automobilom koji je jači od 80kW (otprilike 109 konjskih snaga) iznosi 1000 kuna.
Vozačko iskustvo važnije od godina
U prijašnjem zakonu mladi vozač je bio svaki novi vozač čime se sprječavala diskriminacija vozača na temelju godina. „U Hrvatskoj moramo uvesti kategorizacije vozača po vozačkom iskustvu, a ne po starosti. Osim toga, edukacija vozača mora biti kontinuirana. No, Zakon u Hrvatskoj nije loš. Ograničava mlade vozače po pitanju unosa alkohola i najveće dopuštene brzine što su dobre mjere kojih se vozači moraju pridržavati“ rekao je profesor Rajko Horvat s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu i upozorio: „Obrazovanje vozača mora se provoditi na svim razinama. Hrvatskom društvu nedostaje prometne kulture, te da mlade vozače treba educirati, ali ne od trenutka polaganja vozačkog ispita, već puno ranije, uvođenjem prometnog odgoja kao nastavnog predmeta u osnovne škole“, zaključio je Horvat.