Čitatelj je izgubio mobitel prilikom boravka u Španjolskoj. Iako operater mora upozoriti na veliku potrošnju, u ovom slučaju prevaranti su bili brži
Izgubio mobitel u inozemstvu: Dobio račun od čak 19.000 €
Ukrali su mi mobitel tijekom boravka u Španjolskoj. Odmah sam prijavio krađu svome mobilnom operateru. Sljedeći dan sam ih opet zvao i saznao da su tek tada blokirali SIM karticu. Navečer tog dana, vrativši se doma s puta, vidio sam da su mi kradljivci nabili 19.020 eura računa, požalio nam se čitatelj iz Slovenije.
Naš čitatelj smatra da ne treba platiti račun jer se radi o propustu operatera. Iako je riječ o državljaninu Slovenije, ovo se može dogoditi i vama tijekom putovanja u EU.
Što možete napraviti u slučaju gubitka ili krađe mobitela? Kako se zaštititi od mogućeg propusta vašeg operatera te izbjeći mukotrpno natezanje na sudu oko toga tko će platiti trošak?
- Mobilni operater mora odmah obavijestiti potrošača o izvanredno velikim troškovima i zaštititi korisnika i otkloniti bilo koju mogućnost da mu se nanese daljnja šteta - objasnili su nam iz udruge Potrošač te dodali: - Teleoperater u skladu s prethodno prosječnom potrošnjom može ustanoviti da je došlo do zloporabe te samim time zaustaviti nastanak daljnjih troškova - poručuju iz udruge. U HAKOM-u naglašavaju kako postoje i iznimke.
- Regulirane cijene se odnose samo na telefoniranje u zemljama Europske unije, a mogu biti i drugačije ako je korisnik sa svojim operaterom ugovorio neku drugu tarifu. Ako se korisnik nalazi izvan Europske unije, ili iz EU zove zemlju izvan EU i obratno, operateri će naplaćivati drugačije cijene, u skladu sa svojim cjenikom usluga - objasnili su. No nisu svi slučajevi ovako ekstremni. Slučaj našeg čitatelja iz Zagreba pokazuje kako će neki operateri izaći u susret korisniku.
- Išao sam na poslovni put u Austriju. Na putovanja sam koristio računalo i USB stick za mobilni internet koje je automatski napravilo nadogradnju jednog programa. Zahvaljujući tome, vrativši se u Hrvatsku, neugodno me iznenadio račun za mobilni internet od 9000 kuna. Tada sam se odlučio žaliti i probati se dogovoriti - prisjetio se čitatelj. Budući da je dugogodišnji pretplatnik i što kao poduzetnik ima status većeg korisnika, operater mu je izišao u susret te mu smanjio račun na 2000 kuna.
1. Odmah nazovite svog operatera
Tko izgubi mobitel, mora se odmah javiti operateru koji će blokirati karticu, tj. telefonski broj. Operater mora upozoriti korisnika ako je potrošnja dvostruko veća od prosječne.
2. Prijavite krađu mobitela policiji
Potrošač mora prijaviti krađu policiji, koja će sastaviti zapisnik. Taj zapisnik treba poslati mobilnom operateru. To mu je potvrda da nije riječ o lažnoj prijavi.
3. Tražite ispis telefonskih poziva
To je važno u eventualnom sporu s mobilnim operaterom. Po ispisu poziva vidjet će se kad su nabijeni troškovi i vrijeme usporediti s prijavom nestanka mobitela.
4. Limitirajte neke usluge
Može se ograničiti potrošnja, zabraniti pozivanje brojeva s posebnom tarifom ili isključiti usluge poput data roaminga ili podatkovnog prometa (interneta) u inozemstvu.
Cijene roaminga u Europskoj uniji
- Odlazni pozivi: 2,28 kn/min - obračunska jedinica 1 s, uz mogućnost naplate za uspostavu poziva u trajanju od najviše 30 s
- Dolazni pozivi: 0,26 kn/min - obračunska jedinica 1 s
- SMS poruka: 0,76 kn/poruka
- Prijenos podataka: 4,26 kn/mB, obračunska jedinica 1kB