Odgovaramo na pitanja naših čitatelja o tome kako reklamirati proizvod ako je tvrtka propala i što učiniti kada vam trgovac naplati višu cijenu od istaknute
Jeste li znali? Zastara ne kreće po automatizmu...
Dobio sam ovrhu za Vipov račun iz 2002. pa me zanima mogu li se i na koji način pozvati na zastaru?
Zastara počinje od datuma dospijeća računa (duga) do datuma kada je javni bilježnik zaprimio prijedlog za ovrhu. Ako je taj period veći od godinu dana, onda se potrošač ima pravo pozivati na zastaru. Zakon o obveznim odnosima, Zakon o zaštiti potrošača NN 79/07 čl.25., st. 10. propisuje zastaru nakon jedne godine, ali nažalost u našem sustavu potrošač se mora pismeno pozivati na zastaru jer ona ne nastupa samo po sebi, na temelju zakona. Pisani prigovor šalje se na javnog bilježnika, i to preporučeno, objašnjavaju u Udruzi Potrošač.
Imam otvoren račun u banci koji ne koristim. Mogu li ga zatvoriti i pod kojim uvjetima? Izgubila sam karticu tekućeg računa, je li to problem?
Ako želite zatvoriti tekući račun, to možete učiniti u poslovnici banke u kojoj ste i otvorili račun. Prije zatvaranja računa potrebno je vratiti karticu tekućeg računa, a ako imate opunomoćenike po računu, treba vratiti i njihove kartice te neiskorištene čekovne blankete. Prije nego što zatvorite račun morate podmiriti sve dugove. Ako nemate ni karticu ni čekove, u većini banaka dovoljno je potpisati izjavu kojom potvrđujete gubitak. Ako ste izgubili token, to će vas, ovisno od banke do banke, stajati od 100 do 400 kuna.
Kupila sam perilicu u kojoj nisam dobila uputstva na hrvatskom jeziku. Je li to zakonom dopušteno?
Upute za uporabu proizvoda može sastaviti proizvođač proizvoda. Prilaganje uputa uz proizvode koje koriste krajnji korisnici obveza je proizvođača, a upute za uporabu moraju biti napisane na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu kada se takvi proizvodi nalaze na tržište Republike Hrvatske.
Kako reklamirati proizvod pod jamstvom ako se trgovački centar u kojem je kupljen zatvorio?
Ako je jamstvo dao uvoznik ili proizvođač, a ne trgovac, potrošač svoja prava ostvaruje preko te tvrtke. Ako je davatelj jamstva proglasio stečaj, a ima univerzalnog pravnog sljednika, tada potrošač prava svoj proizvod popravlja preko te tvrtke. Međutim, postoji mogućnost da je neka tvrtka preuzela samo dio obveza, ali ne i rješavanja poteškoća oko jamstva. To treba provjeriti. U najtežem položaju su potrošači koji su kupili proizvod za koji je izdano jamstvo, a tvrtka je otišla u stečaj bez pravnog sljednika ili preustroja. Ti potrošači mogu podnijeti zahtjev za naknadu štete iz stečajne mase, što ne znači i da će svoje pravo ostvariti s obzirom na prioritete koji se naplaćuju iz stečajne mase.
Trgovac je pokraj proizvoda stavio pogrešnu cijenu, nižu od one na blagajni. Po kojoj cijeni se tada naplaćuje proizvod ?
Trgovac je dužan prodati proizvod po istaknutoj cijeni, i to u broju komada koliko kupac želi kupiti. Ako trgovac to odbije, kupac ga može prijaviti Državnom inspektoratu jer je uz proizvod stavio pogrešnu cijenu. Trgovca za takvu pogrešku mogu kazniti s 10.000 kuna.