Čitateljica nam se obratila s upitom što učiniti u slučaju opomene pred ovrhu zbog neplaćenih računa pokojne bake. Naime, dosadašnje račune plaćala je na svoje ime
Zašto moram platiti račune koje sam već jednom platila?
U nedavno objavljenom članku na stranicama Pametne kune pisali smo o tome što možete učiniti u slučaju kada vam stigne ovrha zbog dugova vaših pokojnika, pri čemu smo spomenuli kako je Igor Vujović, savjetnik društva Potrošača rekao kako se među desecima građana koji od njih traže savjet zbog ovrha nalaze upravo ljudi koji plaćaju račune preminulih predaka, a da nisu čak niti znali da postoje dugovi sve dok ne osvanu u blokadi ili ih ''ruka pravde'' ne sustigne rješenjem o ovrsi.
Upravo sa sličnim problemom obratila nam se jedna čitateljica. Godinama je plaćala račune za stan koji je naslijedila od bake, da bi nedavno primila opomenu pred ovrhu naslovljenu na pokojnu baku zbog neplaćene komunalne naknade i naknade za uređenje voda.
Zanimalo ju je što u ovom slučaju može učiniti kako ne bi morala dva puta platiti iste račune.
Redovno plaćanje računa
Naime, čitateljica je iza bakine smrti 2004. godine naslijedila njezin stan u Pagu, koji nakon provedene ostavinske rasprave 2005. godine glasi na njezino ime. Tada je telefonski kontaktirala financijski sektor Grada Paga, objasnila im kako je naslijedila stan te ih zamolila da joj šalju račune za komunalnu naknadu i naknadu za uređenje voda na njezinu kućnu adresu u Rijeku, što su oni i učinili.
''Gospođa s kojom sam razgovarala rekla mi je da samo nastavim plaćati račune i da će to biti u redu, što znači da nisam pismeno prijavila smrt bake, jer nisam znala da to trebam učiniti. Mislila sam da je dovoljno plaćati račune i da se oni plaćaju za stan'', rekla nam je.
Uslijedila je opomena pred ovrhu
Tako je od 2005. godine do danas podmirila sve račune koje je platila na svoje ime. Međutim, nedavno je uslijedio problem.
''Pred otprilike dva mjeseca, poslali su opomenu pred ovrhu naslovljenu na pokojnu baku zbog neplaćene komunalne naknade i naknade za uređenje voda. Dug po opomeni je zbroj svih računa iza bakine smrti. U telefonskom razgovoru, gospođa iz financijskog sektora navela mi je kako je pokojna baka i dalje dužnik prema njima te da uplate koje sam izvršila za postojeći stan nije moguće prebaciti i na taj način zatvoriti dug pokojne bake. Rečeno mi je da trebam platiti puni iznos duga na ime pokojne bake iako sam sve račune za predmetni stan platila u cijelosti.''
Uložiti prigovor na opomenu
S upitom što učiniti u ovom slučaju, kontaktirali smo splitsko Savjetovalište za zaštitu potrošača Hrvatske. ''Osoba koja je pravovaljanim rješenjem ostavinske rasprave postala pravna sljednica nekretnine, dužna je o promjeni vlasništva informirati sve davatelje javnih usluga (HEP, komunalne i ine firme i ustanove), uključivo i jedinicu lokalne samouprave na kojoj se nekretnina nalazi'', rekao nam je Ante Tičić. Smatra da je, ako već promjena vlasnika nije obavljena, čitateljica trebala plaćati dospjele tražbine na ime prethodnog vlasnika sve do trenutka promjene podataka o novoj vlasnici.
''U ovom slučaju joj savjetujemo da, sukladno odredbi članka 8. Zakona o zaštiti potrošača uloži prigovor na dostavljenu opomenu pred ovrhu, na način da priloži dokumente o vlasništvu, uključivo i presliku svih uplatnica'', kazao je Tičić.
Problem je u komunikaciji telefonom
Marko Paripović iz riječke Udruge za zaštitu prava potrošača ''Potrošački centar'' smatra kako je problem nastao zbog komunikacije telefonom. ''Predlažemo da prvo čitateljica pošalje preporučeno odgovor na opomenu, ali i dopis u kojemu ukratko objašnjava svoj položaj i predlaže rješenje nastalog problema'', tvrdi.
Kontaktirali smo i Hrvatsku udrugu za zaštitu potrošača te također dobili slične odgovore. ''Sada se traži podmirenje računa na ime pokojne bake i onda bi dva puta bilo plaćeno nešto što je već plaćeno, i pojavio bi se višak kod davatelja usluge, a to ne bi bilo dobro'', kazao je Tomislav Lončar.
''Šteta što čitateljica nije odmah pismom zatražila promjenu naslovnika računa uz dokumentaciju, već je to riješila telefonom'', rekao je te joj savjetovao da napravi pisani upit financijskom sektoru Grada Paga uz koji bi trebala poslati fotokopiju rješenja o nasljeđivanju i kopije plaćenih računa. ''Ukoliko bude nezadovoljna s odgovorom, neka sve prijavi državnim inspektorima'', savjetuje Lončar.