Čitatelj nam se obratio s upitom oko postupka naplate potrošnje vode iz 2008. godine. Zanima ga kako riješiti spor te postoji li u njegovu slučaju zastara
Zašto moram plaćati propust komunalne tvrtke?
Čitatelj nam se obratio s upitom oko postupka naplate potrošnje vode. Zanima ga na koji način se može riješiti problem koji ima s Komunalcem Biograd. Budući da je riječ o slučaju iz rujna 2008. godine, također ga zanima postoji li u njegovu slučaju zastara. Upit čitatelja prenosimo u cijelosti. Saznajte što su mu savjetovali iz Hrvatske udruge za zaštitu prava potrošača te iz Zadarskog potrošača (Udruge za zaštitu prava potrošača).
Pristigli e-mail čitatelja
Upit čitatelja: "U 2008. godini za rujan mi je došao račun oko 7500 kuna za potrošnju vode 550 metara kubičnih. To je bilo nemoguće (ne viša potrošnja od 40 metara kubičnih) pa sam uložio prigovor. Jedan dio iznosa sam platio u dogovoru s davateljem usluge (Komunalac Biograd). Stvarni iznos za plaćanje je dogovoren, prema njihovom dopisu u kojemu stoji: ''stvarni obračun potroška vode će se napraviti u skladu s rezultatima baždarenja vodomjera''. To sam prihvatio.
Nekoliko mjeseci nakon toga nazvao sam tehničkog direktora i pitao kakvi su rezultati baždarenja. On mi je odgovorio da su napravili propust i da sat nisu dali na baždarenje. Nakon toga uskratio sam daljnja plaćanja do visine uplaćenog dijela. Od tada oni redovno ispostavljaju račune uz naznaku iznosa koji dugujem. Sada je taj iznos s kamatama oko 5000 kuna. Pokušao sam to dogovorno riješiti na način da se za taj sporni mjesec obračuna prosječna potrošnja u nekoliko godina prije i kasnije, no oni na to ne pristaju. Jesam li ispravno postupio, jer je rečeno da će obračun biti u skladu s baždarenjem, a to nisu napravili? O satu i baždarenju nemaju nikakvih podataka. Postoji li tu zastara?"
Zadarski potrošač (Udruga za zaštitu prava potrošača): Uz pismenu potvrdu propusta davatelja usluge, korisnik može dobiti spor na sudu
Iz Zadarskog potrošača (Udruge za zaštitu prava potrošača) rekli su kako je korisnik usluga Komunalca Biograd dobro postupio što je reagirao na vrijeme, kontaktirao Komunalac zbog nejasnoća te uložio prigovor.
''Ako korisnik usluga sadrži pismenu verziju Komunalca Biograd u kojemu priznaju svoj propust, tada može prihvatiti rizik sudskog postupka'', rekli su nam. ''Ako davatelj usluge potvrđuje propust sa svoje strane, tada postoje vrlo solidni uvjeti da korisnik na sudu uspije u sporu'', dodali su.
Hrvatska udruga za zaštitu prava potrošača: zastara za troškove javnih usluga i domaćinstva iznosi godinu dana
Oko pitanja o mogućem postojanju zastare, kontaktirali smo Hrvatsku udrugu za zaštitu prava potrošača. ''Vaš čitatelj i naš potrošač navodno duguje svome davatelju usluge 5 tisuća kuna zajedno s kamatama. Ako ga do sada nisu utužili, kada dobije opomenu radi neplaćanja neka se pozove na zastaru potraživanja'', rekao nam je Tomislav Lončar, tajnik Udruge.
Naglasio je kako ''zastara za troškove javnih usluga i domaćinstva iznosi godinu dana prema članku 24. stavka 10. Zakona o zaštiti potrošača''. Dodao je kako se ''na zastaru možemo pozvati ako je od dana kada je račun trebao biti plaćen do dana kada je predan ovršni prijedlog javnom bilježniku prošlo više od godine dana''.
Savez udruga za zaštitu potrošača Hrvatske: ukazivanje na dugovanje koje se opravdano osporava, može se smatrati agresivnom poslovnom praksom
Ante Tičić, savjetnik za komunalne usluge i stanovanje splitskog Savjetovališta za zaštitu potrošača, rekao nam je kako ''budući da je potrošač, sukladno članku 8. Zakona o zaštiti potrošača još 2008.godine prigovorio tražbinu te sukladno članku 26. spomenutog Zakona nastavio plaćati nesporni dio računa, davatelj usluga nema nikakve osnove za dostavu mjesečnih računa s naznakom dugovanja iz ranijeg perioda''.
''Naprotiv, ukazivanje na dugovanje koje se opravdano osporava, može se smatrati agresivnom poslovnom praksom, odnosno neopravdanim uznemiravanjem, prisilom i nedopuštenim utjecajem davatelja javne usluge prema potrošaču'', tvrdi Tičić te dodaje da ukoliko se davatelj vodnih usluga odluči na ovršni postupak radi prisilne naplate, potrošač ima pravo na prigovor.
Također je podsjetio kako korisnik usluga Komunalca Biograd prigovorom može ukazati i na zastaru koja za tražbine naknada javnih usluga, kao i za sve troškove kućanstava koji se plaćaju u jednakim vremenskim razmacima, sukladno spomenutom Zakonu zastarijeva za jednu godinu. ''Istodobno, sve dok traje izvansudski postupak (prigovor, reklamacija, mirovno vijeće i slično), ovršni ili sudski postupak davatelj vodne usluge nema pravo obustaviti isporuku'', zaključio je.
Komunalac - bez odgovora
Više puta pokušali smo kontaktirati i Komunalac Biograd, međutim do objave članka nismo zaprimili konkretan odgovor. Poručili su samo kako "direktor trenutačno nije u uredu".