Ovog tjedna donosimo razgovor s Alenom Matošovićem Topssyjem, jednim od osnivača Radija 808, zanimljivog internet projekta sa svijetlom budućnošću
"Posvetite se onome što volite i ne očekujte brzu zaradu"
Ovog tjedna donosimo vam priču o projektu koji je s djelovanjem počeo u rujnu 2011. godina kada se devet istomišljenika i zaljubljenika u glazbu odlučilo osnovati medij, točnije internet radio postaju nazvanu: Radio 808. Osnivači su Alen Matošović Topssy, Ilko Čulić, Petar Holenda, Filip Ivelja Phat Phillie, Kristijan Frković Frx, Eddy Ramich, Ines Rakočević, Gordan Antić i Jasmin Redžepagić. Donosimo vam razgovor sa Alenom Matošovićem Topssyjem, urednikom i voditeljem, koji nas je ugostio u prostorima radija u zagrebačkom Branimir centru.
Za nekoga tko ne zna ništa o internet radio postajama - što je Radio 808?
Radi se o mediju koji u svojoj izvedbi predstavlja nešto novo na našim prostorima zato što se u Hrvatskoj internet radio uvijek pojavljivao kao ekstenzija klasičnog FM radija ili je to bio kanal distribucije sadržaja koji nije bio rađen prvenstveno za internet. Ekipa koje je osnovala Radio 808, točnije nas 9 svjesna je krize, odnosno stagnacije ideja, izvedbe unutar radijskog prostora i tražili smo nešto novo. Tražili smo promjene unutar medija u kojima smo radili, međutim to nije išlo. Odlučili smo više ne prepuštati stvari drugima i ovisiti o njihovim odlukama. Ako ćemo raditi krive odluke, onda ćemo ih raditi sami i odlučili se za internet radio jer on može ponuditi puno više nego klasični radio. Neke mogućnosti internet radija nisu još ni poznate, to je medij koji se još uvijek razvija i konstantno ide naprijed. Ukratko napravili smo radio za kakav mi mislimo da bi radio trebao izgledati u 2012. i nadolazećim godinama.
Kako je izgledao trenutak u kojem je vas 9 odlučilo osnovati ovaj radio? Kako izgleda osnivanje jednog internet radija?
Operativno gledano to je vrlo jednostavno. Što čini osnivanje jednog internet radija nabavka računala koji kodira „stream“ odnosno prijenos i distribuira ga slušateljima. Zato i postoji veliki broj internet radija koji puštaju nekakvu nasumičnu glazbu s hard diska njihovog vlasnika i takvo što može imati svatko doma praktički za nula kuna. Ono što smo mi imali je bilo znanje o tome kako se radi radijski program. Radio bez programa može imati svatko.
Budući da smo bili na izvoru informacija u smislu da smo prvi znali neke informacije, da smo znali što u glazbenom smislu tek dolazi i možemo prepoznati buduće trendove mogli smo to i realizirati u programu. Iskustvo je pokazalo da glazbu koju mi danas puštamo ostale radio postaje počnu puštati nekih dva do tri mjeseca kasnije. Možemo reći kako se osnivanje radija se svodi na izbor kvalitetnih ljudi koji mogu napraviti program. Za sada imamo 45 ljudi koji sudjeluju u izradi programa.
Radio je u fazi kada već može zapošljavati ili je u fazi u kojoj se projekt zapravo „podiže na noge“?
Ne, u ovoj fazi nemamo zaposlenih, očekujemo da kada ostvarimo dovoljne prihode da počnemo zapošljavati kao i svaka druga medijska kuća. Suradnici pokrivaju polja svoga interesa, neki uži krug, neki pokrivaju više stvari. Svi ljudi su aktivno uključeni u proizvodnju programa.
Kakve dozvole su potrebne kako bi se osnovao jedan ovakav medij?
Zapravo nije potrebno ništa osim imati tvrtku ili udrugu. Koncept radija smo postavili komercijalno te smo osnovali d.o.o. Kasnije će netko drugi vjerojatno koristiti naša iskustva i znanja kako bi pokrenuo neki drugi internet radio što zapravo i želimo. Konkurencije se ne bojimo i voljeli bi da je ima više.
Prvi ste u ovoj niši. Kako se snalazite u ovom, možemo reći, "pionirskom" pothvatu, barem za Hrvatsku?
Mi još trebamo objasniti poslovnom svijetu tko smo mi zapravo. Postoje neka istraživanja tržišta koja su više ili manje relevantna i prema tome se organiziraju i kampanje. Mi imamo jednu prednost koju moramo prenijeti oglašivačima, a to je da provjereno znamo kome smo isporučili tu istu reklamu jer smo internet medij. Možemo isporučiti i video reklamu preko naše stranice, audio reklamu preko prijenosa, slikovnu reklamu preko stanice itd. Internet vam daje velike mogućnosti kod oglašavanja, te je svašta moguće. Jedino mjerilo je da oglašivačima pružamo bolju uslugu te tako, primjerice, puštamo samo četiri reklame u jednom satu, te jedan klijent unutar tih sat vremena.
Za razliku od uobičajenih IT start-upova gdje investitori se mogu lakše znači jer su vjerojatno imali zaleđe u spomenutoj branši kod nas je prilično malo ljudi iz kruga investitora koji se razumiju u ovakav vid medija. Opasnost je stoga kako bi s ciljem bržeg povrata uloženih sredstava donijeli krive odluke i onda bi ona srž, ona kvaliteta ovog projekta bila ugrožena. Zato smo se odlučili za ovu „sporiju“ varijantu razvoja projekta, unutra smo sa svojim sredstvima, dajemo sebe, svoj rad i svoje novce.
Što možete poručiti ljudima koji razmišljaju danas-sutra pokrenuti svoj medij ili bilo kakav poduzetnički pothvat vezan s kulturom i glazbom?
Prvo bi im poručio da ne očekuju brzu zaradu. Druga stvar, također bitna, nemojte raditi nešto što ne volite. Zašto? Jednostavno radi se o branši koja od vas zahtjeva posvećenost projektu. Ne radi se o projektima u kojima možete brzo oploditi svoj novac i brzo zaraditi i vratiti uloženo. Potrebno je puno znanja, puno truda i puno rada kako bi stvari doveli do mjere gdje bi mogli biti zadovoljni kvalitetom. Postignuta razina kvalitete je u principu i garancija početka zarade i zatvaranja financijske konstrukcije. No, naglašavam, kao i u start-upovima, stvari ne idu uvijek brzo.