Donosimo vam poučan tekst Ilije Rkmana, predsjednika udruge "Potrošač", koji donose savjete, ali i upozorenja kada je riječ o blagdanskoj kupnji.
Neka blagdanska kupovina ne bude početak vašeg bankrota
I ovogodišnja predblagdanska potrošačka groznica se zahuktava. Neki od dobrih poznavatelja kupovnih navika potrošača u Republici Hrvatskoj govore o tome kako je iz godine u godinu rasla potrošnja od početka studenoga do stare godine. Prognozira se kako će građani Republike Hrvatske tijekom ovogodišnje predblagdanske kupnje, sukladno već uhodanoj praksi potrošiti nevjerojatnih 11 milijardi kuna. Od toga, 2 milijarde kuna će potrošiti djeca!
Dakle, analitičari smatraju kako će pokazatelji potrošnje građana ove godine biti isti kao i prošle godine. O razlozima stalnog rasta predblagdanske potrošnje, koja je u državama članicama Europske unije počela bilježiti trend stagnacije, pa čak i smanjenja, logičnim se postavlja nekoliko pitanja:
- Kupujemo li samo ono što nam treba ili smo postali zatočenici konzumerizma i reklamokracije?
- Planiramo li mjesečne obiteljske proračune?
- Kupujemo li planski?
- Planirate li kupnju kao nastavak sniženja, akcijama i rasprodajama tijekom siječnja 2012. godine?
- Razmišljamo li o siječanjskim troškovima, ratama kreditima, ulaske u "crveno" tekućih ili žiro-računa?
- Razmišljamo li o magičnoj privlačnosti kreditnih kartica?
- Ostavljamo li rezervu za pokrivanju siječanjskih planiranih i neplaniranih financijskih obveza?
- Jeste li razmišljali o vođenju kućnog (obiteljskog) knjigovodstva?
Plan kupnje
Na ova i slična pitanja, odgovore će zasigurno dati sociolozi, psiholozi i gospodarski analitičari. Međutim, za sve nas potrošače koji ćemo za božićne i novogodišnje blagdane krenuti u kupnju potrepština nužnih za dostojno obilježavanje predstojećih blagdana nudimo nekoliko korisnih savjeta:
- sukladno nekim stranim iskustvima, posebice iskustvima američkih potrošača, preporučljivo je prirediti detaljan plan kupnje usklađen s obiteljskim financijskim mogućnostima
- kupnju bi trebalo obaviti nakon što smo detektirali gdje po najpovoljnijim cijenama možemo kupiti najkvalitetnije proizvode iz Plana kupnje jer time uz uštede ostvarujemo i pravo potrošača na izbor
- prije odabira bilo koga proizvoda iz Plana kupnje nužno je (1) detaljno proučiti obavijest o proizvodu (deklaraciju) kako bismo iz ponude proizvoda iste vrste odabrali proizvod koji nam najbolje odgovara. Zakon o zaštiti potrošača nizom svojih članaka naglašava kako obavijest o proizvodu mora biti napisana jasno, vidljivo i čitljivo, na hrvatskom jeziku i latiničnim pismom.
- za dopunske informacije o proizvodu ili preporuku o tome koji proizvod iz bogatije ponude kupiti, obratite se trgovcu
- pri kupnji prehrambenih proizvoda s posebnom pozornošću pogledajte rok valjanosti koji mora jasno, vidljivo i čitljivo biti istaknut na proizvodu (ambalaži u kojoj se nalazi prehrambeni proizvod), najčešće u formi poruke, primjerice „Uporabljivo do 3. siječnja 2011. godine"
- ne dopustite da vam trgovac kruh, rezane suhomesnate proizvode ili svježe meso reže, slaže ili pakira, a da pri tome na rukama nema rukavice (u protivnom, imate pravo kao aktivan i educiran potrošač, upozoriti ga na takav propust)
- prigodom plaćanja ne zaboravite prava koja vam glede računa daje novi Zakon o zaštiti potrošača i odredbi članka 12:
(1) Trgovac mora za prodani proizvod, odnosno obavljenu uslugu potrošaču izdati račun koji mora biti točan, neizbrisiv, jasan, vidljiv i čitljiv u papirnatom ili elektroničkom obliku.
(2) Trgovac mora potrošaču omogućiti provjeru ispravnosti zaračunatog iznosa u odnosu na kupljene proizvode, odnosno pružene usluge.
(3) Trgovac se mora pridržavati istaknute maloprodajne cijene i uvjeta prodaje.
(4) Izdavanje računa nije dopušteno naplaćivati.
Kako biste nakon kupnje mogli reklamirati neki od kupljenih proizvoda i pokrenuti reklamacijski postupak sačuvajte:
– račun,
– jamstveni list i
– sve prateće isprave dobivenih kupljenih proizvoda.
Ako ste pak tijekom kupnje bili nezadovoljni ili smatrate kako su bila prekršena ili vaša na zakonu utemeljena prava potrošača ili dostojanstvo vas kao kupca, ne zaboravite kako temeljem članka 8. Zakona o zaštiti potrošača imate sljedeća prava a trgovac obvezu:
(1) Svaki trgovac je dužan potrošačima omogućiti podnošenje pisanih prigovora, bilo u prodajnom prostoru ili putem pošte, telefaks uređaja ili elektroničke pošte, te je na njih dužan odgovoriti u roku od 15 dana od dana zaprimljenog prigovora.
(2) Svaki trgovac, dužan je voditi i čuvati pisanu evidenciju prigovora potrošača iz stavka 1. ovoga članka najmanje godinu dana od dana primitka prigovora potrošača.
Oznaka CE na proizvodima
Kupujete li tehničke proizvode, ne zaboravite uz račun uzeti potpisan i pečatom trgovine ovjeren jamstveni list te prekontrolirati ima li prateće isprave na hrvatskom jeziku kako biste, u slučaju potrebe, imali mogućnost i pravo na reklamaciju ako se kupljeni proizvod pokvari ili ne odgovara deklariranim uporabnim svojstvima.
Kako biste bili sigurni kako kupujete originalni tehnički proizvod na ambalaži i/ili na proizvodu mora se nalaziti i prepoznatljivi simbol. CE znak je obvezna vidljiva oznaka na proizvodu. Ovom oznakom se kupcu jamči kako takav proizvod zadovoljava sve temeljne zahtjeve europske norme kvalitete i sigurnosti. Proizvod s CE znakom i “Izjava dobavljača” je putovnica temeljem koje se takav proizvod može plasirati na tržište svake države članice EU-a. Kako će mnogi potrošači tijekom ovogodišnje predblagdanske kupnje svojoj djeci, unucima ili djeci prijatelja za poklon kupiti neku od igračaka, nakon niza ovogodišnjih afera s uvoznim igračkama, kupite samo igračke koje na sebi ili na ambalaži imaju CE oznaku.