Vjerojatno vam se barem jednom dogodilo da, oduševljeni kupnjom željenog proizvoda, niste ni primijetili kako je on oštećen. Što tada možete napraviti?
Kupili ste oštećeni proizvod? Saznajte što možete napraviti!
Gotovo svatko od nas barem jednom je doživio razočaranje nakon kupnje proizvoda za koji smo naknadno ustanovili da je oštećen. Što zbog brzopletosti, što zbog nedostatka vremena proizvod ste vjerojatno samo nakratko pregledali, platili za njega određeni iznos i neposredno prije njegova korištenja primijetili da nešto na njemu ne funkcionira ili da je jednostavno fizički oštećen. Na raspolaganju su vam dvije opcije. Ukoliko je oštećenje neznatno, možete nastaviti služiti se proizvodom kao da ništa oštećeno na njemu niste primijetili. Druga opcija, puno bolja za vaš i vaš proizvod, jest da odete reklamirati proizvod na prodajno mjesto na kojemu ste ga kupili. Ukoliko se odlučite za taj slučaj, bitno je da znate kakva sve potrošačka prava imate.
Prava potrošača
Odredbama članka 400. Zakona o obveznim odnosima (Narodne novine broj 35/05, 41/08) propisano je kako prodavatelj odgovara za materijalne nedostatke proizvoda koje je on imao u trenutku kupnje, bez obzira je li mu to bilo poznato. Međutim, već sljedećim člankom 401. navedenog Zakona propisano je kada se zapravo navedena odredba primjenjuje, odnosno propisane su situacije kada postoje materijalni nedostaci na proizvodu. Tako primjerice materijalni nedostatak postoji kada proizvod ima oštećenje zbog kojeg nema potrebna svojstva za svoju redovitu uporabu za koju je kupac nabavlja, a koja je bila poznata prodavatelju ili mu je morala biti poznata.
Nadalje, člankom 410. propisano je da ako je kupac pravodobno i uredno obavijestio prodavatelja o nedostatku može po svom izboru zahtijevati od prodavatelja da nedostatak ukloni, da mu preda drugu stvar bez nedostatka ili zahtijevati sniženje cijene.
Kupac ima pravo na popravljanje štete
U svakom od tih slučajeva kupac ima pravo i na popravljanje štete prema općim pravilima o odgovornosti za štetu, uključujući i onu koju je zbog nedostatka stvari pretrpio na drugim svojim dobrima. Troškove otklanjanja nedostatka i predaje druge stvari bez nedostatka snosi prodavatelj.
Ako trgovac prodaje proizvod koji ima grešku, takav proizvod mora fizički odvojiti od ostalih proizvoda te jasno vidljivo i čitljivo obilježiti na proizvodu ili prodajnom mjestu da je riječ o prodaji proizvoda s greškom te upoznati potrošača u čemu se sastoji greška na proizvodu.
Ako niste u mogućnosti riješiti problem s trgovcem, obratite se Sudu časti Hrvatske gospodarske komore ili Sudu časti Hrvatske obrtničke komore, ovisno radi li se o trgovcu obrtniku ili trgovačkom društvu odnosno Centrima za mirenje navedenih udruženja, radi mirnog rješavanja spora.