Tko u Hrvatskoj povezuje mlade i obrazovane s poslovnim subjektima? O ovome i drugim temama pričali smo s Lukom Vidom, predsjednikom udruge eSTUDENT
"Želimo stvarati bolje prilike za ljude u našem okruženju"
Povodom natječaja "Pametnom idejom do uspjeha" razgovarali smo s Lukom Vidom, predsjednikom udruge eSTUDENT, studentske udruge osnovane u ožujku 2004. godine s ciljem povezivanja najboljih studenata Sveučilišta u Zagrebu i najboljih poduzeća koja posluju u Republici Hrvatskoj. Udrugu je osnovala grupa studenata i asistenata smatrajući da studentima mogu osigurati dodatna znanja i vještine koja će im biti od velike pomoći u budućem profesionalnom životu. S Lukom smo razgovarali o mnogo zanimljivih tema, među ostalim o mladima i poduzetništvu te o natječaju "Pametnom idejom do uspjeha".
eSTUDENT se bavi razvojem potencijala studenata kroz razne projekte i suradnje. Što možemo na temelju toga zaključiti o mladima i poduzetništvu mladih u Hrvatskoj? Usporedba sa situacijom u zemljama u kojima su mladi više nego u Hrvatskoj involvirani u stvaranje novih poslovnih trendova?
Mladi bi općenito trebali biti populacija otvorena za stvaranje novih projekata, pokretanja inicijativa i općenito najpoduzetnija populacija spremna na ulaganje bez straha od neuspjeha. Mladost je idealno razdoblje za učenje i pokretanje posla u kojem još nisu opterećeni razvojem obitelji, kreditima i drugim obavezama prava prilika da ulože izvjesnu količinu vremena i pokušaju stvoriti nešto što će im, čak i ako ne uspije, dati iskustvo koje je teško doživjeti na uobičajenom putu traženja zaposlenja. U Hrvatskoj se prema nekom mom viđenju u posljednje vrijeme sve više mladih želi okušati u nekom svom projektu, pokrenuti posao i krenuti u poduzetničke vode.
Ono što mi se čini kao bitna razlika između uobičajenog stava prema poduzetništvu među mladima u Hrvatskoj i mladima u gospodarski razvijenijim državama jest svijest o primarnim područjima u koja treba ulagati i obrazovanju te spremnost na pogreške. Čini mi se da je među određenim udjelom mladih poduzetništvo gledano iz pomalo pogrešne perspektive pa ponekad ideje dolaze isključivo iz njihovog najbližeg okruženja. Također velik broj mladih smatra ugostiteljstvo odličnom prilikom za poduzetništvo i pritom ne vidi znatno zanimljivija i isplativija područja u kojima se traže vrijedni mladi ljudi.
Možeš li nam predstaviti udrugu eSTUDENT i projekte vezane uz poduzetništvo?
eSTUDENT je studentska udruga osnovana 2004. godine s ciljem međusobnog povezivanja izvrsnih studenata te povezivanja izvrsnih studenata s vodećim organizacijama na tržištu. Tijekom godina eSTUDENT je narastao u jednu od najaktivnijih studentskih udruga u regiji te sada stvara projekte za preko 10 000 sudionika i korisnika godišnje. Situacije s kojima se gotovo 400 članova udruge susreće omogućuju njihov rast i razvoj u novim situacijama te predstavlja zahvalno okruženje za učenje na pogreškama. Potvrde dobrog usmjerenja naših projekata čine suradnje s brojnim organizacijama na brojnim projektima te čak pet posebnih Rektorovih nagrada na Sveučilištu u Zagrebu u posljednje dvije godine.
Dio naših projekata orijentiran je promicanju poduzetništva među mladima, primarno kroz natjecanja Business Plan Contest i App Start Contest na kojima sudjeluju mladi s preko 30 fakulteta iz cijele Hrvatske. Business Plan Contest je natjecanje u pisanju poslovnih planova i naš projekt s najduljom tradicijom koji svake godine privlači odlične predavače, mentore i investitore koji vode mlade kroz najvažnije faze planiranje uspješnog projekta. Ono što nas čini posebno ponosnima su projekti koji i danas djeluju uz investicije dobivene u sklopu natjecanja. App Start Contest je edukativno natjecanje u izradi mobilnih aplikacija koje je tijekom prošle godine okupilo više od stotinu timova studenata s komplementarnim znanjima, od kojih je dvadeset timova s izvrsnim mobilnim aplikacijama primljeno u polufinale natjecanja i koji su uz komentare žirija i predstavnika industrije dobili dodatan poticaj za budući razvoj svojih IT rješenja. Popularnost ovakvih projekata pokazuje velik interes za poduzetništvom i daje nam dodatno zadovoljstvo zbog sudjelovanja u natječaju „Pametnom idejom do uspjeha“.
Spomenuo si natječaj „Pametnom idejom do uspjeha“. Zašto eSTUDENT podupire ovaj natječaj i što je tvoje mišljenje o ovakvom formatu natječaja?
U natječaju smo prepoznali odličnu priliku za sve one koji su spremni odvažiti se na ulazak u svijet poduzetništva te napraviti taj prvi korak u vlastiti projekt. Stručnost i iskustvo žirija i njihov izbor pobjedničkih radova ukazat će na ispravan smjer u kojem bi se projekti trebali razvijati i bit će primjer za sve prijavljene koji i nakon natječaja žele nastaviti raditi na svom projektu.
Kontakt s iskusnim poduzetnicima i investitorima te prilika za predstavljanje projekta široj javnosti za najbolje projekte izvrstan su poticaj za sudjelovanje u ovom projektu. Velik broj prijava na natječaj uz strogo definirana pravila prijave pokazuje da postoji velika potreba za ovakvim inicijativama te da se natječaj „Pametnom idejom do uspjeha“ pozicionirao kao jedna od istaknutih točaka u razvoju poduzetništva u Hrvatskoj.
Što bi poručio mladima koji razmišljaju ući u svijet poduzetništva?
Danas su putem Interneta i drugih kanala svima dostupni brojni izvori za istraživanje i obrazovanje i to stvara odličnu bazu za razvoj projekata i poduzetništva. Budući da je i dostupnost alata i znanja sve veća, a mladi uglavnom nemaju mogućnosti većih financijskih ulaganja u projekt, ulaganje velike količine vremena i truda predstavlja ispravan put u početnim koracima poduzetništva. Upornost i navika svakodnevnog istraživanja, obrazovanja i stvaranja omogućuje mladima da steknemo nemjerljivo iskustvo, nauče na pogreškama i stvore priliku da sljedeći projekt bude još bolji, kvalitetniji i uspješniji.
Uz ulaganje truda i vremena koje osobno gledam kao najvažnije komponente, istaknuo bih i globalno razmišljanje te potrebu za kontaktom sa svojim budućim korisnicima. Kako svijet postoji sve povezaniji, javlja se sve veća prilika da se proizvodi distribuiraju na regionalno ili globalno tržište, a time broj korisnika vašeg projekta može neopisivo rasti uz relativno mala ulaganja. Relativno nova pojava u poduzetništvu, takozvani "lean startup" pokret, promiče rano povezivanje s korisnicima vašeg proizvoda i traženje komentara i zahtjeva vezane za mogućnosti vašeg proizvoda. To omogućuje da razvijate proizvod za koji imate sigurne kupce zadovoljne onime što ste im pružili.
Pitanje za kraj razgovora: kako se mladi koji nisu u Zagrebu i koji nisu članovi eSTUDENTA mogu s vama povezati i vama podijeliti svoje ideje?
Osnovni oblik međusobnog povezivanja i razmjene ideja studenata je sudjelovanje u projektima koje organiziramo za studente svih sveučilišta i veleučilišta u Hrvatskoj. Primarni ciljevi naših projekata su pružanje prilike za rad na izazovnim projektima iz stvarnoga gospodarskog okruženja, poticaj na stjecanje dodatnog iskustva i obrazovanja te povezivanje s mrežom budućih suradnika, poslodavaca ili čak zaposlenika. Iako eSTUDENT ima organizacijske ogranke samo na četiri fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, povezujemo se s mladima i udrugama u cijeloj Hrvatskoj i želimo razmjenjivati znanje i iskustvo i stvarati još bolje prilike za ljude u našem okruženju.